AMWAY ZWALNIA OBROTY

Artur Niewrzędowski
20-10-1998, 00:00

AMWAY ZWALNIA OBROTY

Oriflame i Avon sprzedają więcej, bo inwestują w polskie fabryki

Na wynikach Amwaya Polska mści się unikanie produkcji poza zakładami w Stanach Zjednoczonych. Oriflame i Avon, uruchamiając własne fabryki w Polsce, przegoniły konkurentów w wyścigu o klienta.

Przychody Amwaya Polska w roku obrachunkowym 1997-98 wyniosły 116 mln zł. 24 mln zł mniej niż rok wcześniej. Najwięksi konkurenci Amwaya, Oriflame i Avon, deklarują jednocześnie zwiększenie obrotów.

Winne przegrzanie

— Niewielki spadek obrotów spowodowany jest ogólnymi zmianami modelu konsumpcji i przegrzewaniem się gospodarki. Jednak już jesteśmy gotowi nadrobić ten spadek — mówi Anna Wieraszko, rzecznik Amwaya Polska.

Tymczasem przegrzewanie się gospodarki nie szkodzi konkurentom. Avon Cosmetics w 1997 roku obsłużył w naszym kraju ponad 3 mln klientów i osiągnął przychody na poziomie 100 mln zł — o blisko 20 mln więcej niż w 1996 r. Lider rynku — Oriflame, która w 1997 roku sprzedała kosmetyków za ponad 210 mln zł, teraz zanotowała obroty o 50 mln zł wyższe niż rok wcześniej. Wszystkie firmy zajmujące się sprzedażą bezpośrednią w Polsce w 1997 roku zanotowały w sumie obroty równe 210 mln USD (750 mln zł). Samych kosmetyków i środków czystości sprzedano za blisko 400 mln zł. Z zakupów w tym systemie skorzystała, przynajmniej raz, blisko połowa konsumentów.

System sprzedaży bezpośredniej, entuzjastycznie przyjęty w Stanach Zjednoczonych i Europie Zachodniej, w Polsce od początku lat 90. rozwija się bardzo szybko. Pierwsza weszła na nasz rynek w 1991 r. Oriflame International, notowana na Giełdzie Londyńskiej. Za nią poszli inni: Amway, Avon, Idea 25, czy Herbalife.

Z badań wynika, że udział Oriflame w całym rynku kosmetyków w Polsce wynosi 11 proc. Wszystkie pozostałe przedsiębiorstwa zajmujące się sprzedażą bezpośrednią mają w sumie 10 proc. rynku.

Budują — zarabiają

Oriflame zdecydowała się zainwestować 30 mln USD (106 mln zł) w wybudowanie własnej fabryki kosmetyków w warszawskim Ursusie. Avon w 1997 roku uruchomił w Garwolinie fabrykę, która produkuje rocznie 40 mln sztuk różnych produktów.

— Utworzenie własnej fabryki stwarza nam możliwość elastycznego reagowania na potrzeby konsumentów — podkreśla Karina Dudek, dyrektor sprzedaży w Avon.

POLSKA GÓRĄ: Podsumowując sześć lat naszej obecności w Polsce, można uznać ten rynek za jeden z bardziej efektywnych, w porównaniu z 75 innymi rynkami, na których jest obecny Amway — dowodzi Jarosław Lichodziejewski, dyrektor marketingu w Amway Polska. fot. ARC

OMOWA PRECYZJA: Sprzedaż bezpośrednia stwarza konsumentowi możliwość bardziej precyzyjnych zakupów, ponieważ decyzję podejmuje w domu i ma możliwość rezygnacji z wybranego produktu — mówi Karina Dudek, dyrektor sprzedaży w Avon Cosmetics. fot. Grzegorz Kawecki

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Artur Niewrzędowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / AMWAY ZWALNIA OBROTY