Apartamenty: rośnie standard

Radosław Górecki
opublikowano: 11-07-2000, 00:00

Apartamenty: rośnie standard

Ceny najdroższych lokali mieszkaniowych nie będą spadać

MULTICO SIĘ PODZIELI: Wierzymy w dynamiczny rozwój tego rynku. Dlatego przewidujemy możliwość wydzielenia z Multico odrębnej spółki, która realizowałaby takie inwestycje — informuje Zbigniew Jakubas, prezes Multico. fot. BS

Na sukces mogą liczyć tylko ci inwestorzy, którzy proponują klientom apartamenty o najwyższym standardzie oraz blisko centrum miasta.

Na rynku ekskluzywnych mieszkań jest duża konkurencja, wzrosły więc wymagania klientów. Przedsiębiorcy z branży nieruchomości podkreślają, że sama nazwa „apartamentowiec” już nie wystarczy, aby sprzedać drogie mieszkanie. Potencjalni lokatorzy domagają się dodatkowych udogodnień. Apartamenty powinny też być położone w miarę blisko centrum miasta, ale jednocześnie w cichej okolicy, a ten warunek jest trudny do zrealizowania, gdyż brakuje już odpowiednich terenów.

Szacuje się, że koszt wybudowania jednego metra kwadratowego, wraz z zakupem gruntu apartamentowca, to wydatek rzędu 1,2 tys. USD (około 5,1 tys. zł.) Klient musi zaś zapłacić za metr kwadratowy takiego lokalu co najmniej 1,5 tys. USD (6,4 tys. zł).

Generalnie jednak, stopa zwrotu z takich inwestycji jest wysoka i zdaniem niektórych analityków sięga 20 proc. rocznie.

Raczej duże miasta

Apartamentowce powstają głównie w dużych, szybko rozwijających się ośrodkach miejskich.

Według pośredników, oferta taka skierowana jest głównie do najlepiej zarabiających: prawników, lekarzy i kadry kierowniczej. Najbogatsi klienci preferują wolno stojące domy położone na obrzeżach miast.

Najwięcej lokali tego typu powstaje w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i w Trójmieście. Do najbardziej znanych developerów na tym rynku należą: Glob Trade Center (apartamenty przy Królikarni), Shiraz (Ogrody Shiraz), Echo Investment (między innymi Babka Tower czy apartamenty Nad Wartą w Poznaniu), Dom Development (apartamenty Oaza), Grupa Eco (rezydencja Pod Orłem), Multico (Multico Residence), J.W. Construction (między innymi apartamenty Łucka).

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Farbowane lisy

Na projekty budowlane tego typu — mimo przestróg specjalistów — decydują się także inwestorzy nie związani z branżą budowlaną, bo jak twierdzi Małgorzata Reluga z Multico (Multico Residence), wiele budynków nazywanych przez inwestorów apartamentowcami nie zasługuje na takie miano.

— Prawdziwy apartamentowiec musi reprezentować najwyższy standard. I dotyczy to wszystkich elementów wyposażenia budynku oraz zasad jego funkcjonowania — uważa Małgorzata Reluga.

Opinię tę podziela także Jerzy Muszyński, szef działu analiz agencji nieruchomości Unikat.

— Standard i lokalizacja niektórych obiektów nie zawsze korespondują z pojęciem apartamentowiec — podkreślił.

A zdaniem specjalistów, w apartamentowcu z prawdziwego zdarzenia musi być zapewniona specjlistyczna ochrona mienia i lokatorów, zaoferowany dostęp do Internetu, co najmniej dwie linie telefoniczne, fittness, pływalnia, pralnia, oddział banku.

Jerzy Muszyński uważa, że mimo nasycenia rynku, nie należy spodziewać sie spadku cen apartamentów.

— Na pewno jednak zaczną tu działać mechanizmy rynkowe i inwestorzy zaczną rywalizować coraz wyższym standardem wyposażenia i organizacji funkcjonowania takich obiektów — uważa Jerzy Muszyński.

Idzie czas selekcji

Jednocześnie jednak nie można wykluczyć, że część inwestorów nie znajdzie nabywców na lokale.

— Na apartementy położone na peryferiach rzeczywiście trudno jest znaleźć nabywców. Jednak ekskluzywne mieszkania w najbardziej atrakcyjnych punktach miast zawsze będą cieszyć się zainteresowaniem — podkreśla Marek Stelmaszak, szef firmy Euromark Nieruchomości.

Jego zdaniem, już teraz brakuje gruntów w najatrakcyjniejszych dzielnicach. To spowoduje, że apartamenty w nich położone na pewno zyskają na wartości.

— Apartamenty Villa Ika udało się nam sprzedć w 70 proc. w ciągu pięciu miesięcy. Podobnie jest z apartamentami położonymi na Mokotowie czy Starym Żoliborzu — dodaje Marek Stelmaszak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Radosław Górecki

Polecane