Autobanki pną się w górę

Urszula Chojnacka
28-04-2003, 00:00

Oznaki ożywienia na rynku samochodowym zaczęły w końcu przekładać się na kondycję autobanków. W I kwartale 2003 roku ich akcja kredytowa wzrosła aż o 36 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2002 r.

Początek roku był dla banków samochodowych dobrym okresem. Siedem autobanków udzieliło od stycznia do końca marca 18,9 tys. kredytów, których wartość przekroczyła 387,4 mln zł. W porównaniu z I kwartałem 2002 r. akcja kredytowa wzrosła o 36,5 proc., a liczba wszystkich podpisanych umów o 13 proc. W tym czasie sprzedaż nowych aut wzrosła o 12 proc.

— Tak wysoki wzrost akcji kredytowej autobanków wynika z tego, że coraz wyraźniejsza jest tendencja do przejmowania przez nie portfela kredytów samochodowych od tradycyjnych banków detalicznych. Tym bardziej że oferta jest wzbogacana pakietami ubezpieczeniowymi i innymi dodatkami. Wartość kredytów samochodowych udzielanych przez autobanki będzie nadal rosła — wyjaśnia Marek Świętoń, analityk ING Investment Managament Polska.

Układ sił w czołówce pozostał niezmieniony. Im dalej w tabeli, tym robi się ciekawiej. Ford Bank Polska wysunął się przed DaimlerChrysler Bank Polska. FBP jednocześnie ma tym razem ma na koncie najdynamiczniej rozwijającą się akcję kredytową — spółka niemal podwoiła zarówno jej wartość, jak i liczbę udzielanych kredytów.

— W 2003 roku planujemy wzrost akcji kredytowej co najmniej o 30 proc. — zarówno w ujęciu ilościowym, jak i wartościowym — deklaruje Beata Anna Jaszczur, prezes Ford Bank Polska.

Wzrost akcji ma zostać osiągnięty m.in. poprzez wprowadzenie nowych produktów do oferty banku, w tym produktów leasingowych.

Bardzo dobre wyniki zanotowały także Toyota Bank Polska (TBP) i GMAC Bank Polska. Akcja kredytowa TBP z 23 mln zł w pierwszych trzech miesiącach 2002 r. do 40 mln zł w pierwszym kwartale 2003 r. Drugi z graczy odnotował ponad 40-proc. dynamikę wzrostu wartości zawieranych umów kredytowych.

Najmniej dynamicznie rozwijała się akcja kredytowa utrzymującego wciąż drugą pozycję Fiat Bank Polska — wartość udzielonych przez niego kredytów jest wyższa o 8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, liczba umów natomiast spadła o 770, czyli o ponad 12 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Urszula Chojnacka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Autobanki pną się w górę