AXA chce więcej wycisnąć z bancassurance

opublikowano: 30-01-2020, 22:00

Szukając nowych źródeł przychodów, ubezpieczyciel zacieśnia relacje z branżą współdzielonej mobilności i organizatorami masowych wydarzeń sportowych. Ma już pierwsze sukcesy

2,7 mld zł — takie przychody wypracowała polska AXA w 2018 r. (nie ma jeszcze oficjalnych wyników za zeszły rok), z czego aż 25 proc. pochodzi z bancassurance. To kanał sprzedaży, który ubezpieczyciel rozwija już od dekady. Dotychczasowa strategia opierała się na dwóch filarach — współpracy z bankami oraz firmami pożyczkowymi, gdzie kluczowymi partnerami są mBank i Provident. Pierwszy jest na sprzedaż (niemiecki Commerzbank chce zamknąć transakcję do końca 2020 r.), a chętnych nie brakuje. Powołując się na źródła zbliżone do sprawy, w połowie stycznia Bloomberg poinformował, że niewiążącą ofertę złożyły Apollo Global Management, amerykański fundusz specjalizujący się w inwestycjach w sektorze bankowym, oraz Pekao, którego głównym udziałowcem jest PZU.

IDZIE NOWE:
IDZIE NOWE:
Zdaniem Marcina Wąsikowskiego, dyrektora zarządzającego w AXA, strategia urban protection to przykład nowego wymiaru partnerstwa B2B2C na rynku ubezpieczeniowym. W tym modelu ubezpieczyciel oszczędza na wydatkach marketingowych i informatycznych.
Fot. Marek Wiśniewski

AXA nie obawia się straty „perły w koronie”, jaką jest biznesowa relacja z mBankiem, bo jej interes zabezpiecza jeszcze przez trzy lata umowa. Szuka też nowych obszarów. Na tej kanwie w zeszłym roku opracowała nowy scenariusz rozwoju bancassurance na lata 2020-22, poszerzając kanał sprzedaży o trzeci filar — urban protection (patrz ramka). Z tej gałęzi zbiera już pierwsze owoce.

Urban protection

— Postępująca urbanizacja to trend, który naszym zdaniem mocno wpłynie na sektor ubezpieczeń. Tradycyjne modele biznesowe zakładów ubezpieczeniowych nie są jeszcze w pełni dopasowane do nowoczesnych modeli biznesowych firm, które osadzają się w miastach. Obserwowanie tych zmian to dla nas zdecydowanie za mało, chcemy je współtworzyć. Mamy doświadczenie w budowaniu prostych produktów, jesteśmy kreatywni i, co najważniejsze, przygotowani do procesów, aby być na tym rynku istotnym graczem — mówi Marcin Wąsikowski, dyrektor zarządzający w AXA, odpowiedzialny za rozwój nowych partnerstw.

Na nowy biznes patrzy na razie bardziej pod kątem rozwijania kompetencji, które zaowocują w niedalekiej przyszłości, niż pokaźnych przychodów w krótkim czasie. Spółka nie ujawnia prognoz sprzedażowych, natomiast chwali się pierwszymi sukcesami.

W Mobilnym Mieście

W listopadzie zeszłego roku AXA dołączyła do stowarzyszenia Mobilne Miasto (wcześniej zrobił to również Aon). AXA, która chce być postrzegana jako ambasador bezpieczeństwa na nowoczesnych rynkach miejskiej mobilności, będzie wspierać organizację, m.in. przez angażowanie się w kampanie edukacyjne czy przygotowanie raportów branżowych, oraz pracować na rzecz znoszenia barier rozwoju. W zamian dostała się do kopalni klientów. Potencjał jest spory. Stowarzyszenie zrzesza takich graczy, jak m.in. Vooom, Vozilla, Easyshare, CityBee Polska, JedenŚlad (właściciel marki hop. city), Blinkee.city, Hive, Voi., Free Now (poprzednio myTaxi) czy Wheelme.

— Współdzieleniem mobilności w miastach interesują się już nie tylko dostawcy pojazdów wynajmowanych na minuty czy aplikacji MaaS [Mobility-as-a-Service], ale także podmioty, którym zależy na odpowiedzialnym korzystaniu z zasobów miasta, takich jak wspólna przestrzeń czy jakość powietrza, oraz na społecznie odpowiedzialnym podejściu do biznesu. Wspólnie z AXA będziemy promować odpowiedzialny sharing w polskich miastach — mówi Adam Jędrzejewski, prezes Mobilnego Miasta.

Na początek Vooom

Współpraca ze stowarzyszeniem owocuje. Pierwszym partnerem biznesowym AXA został Vooom. To polski start- -up, który w kwietniu zeszłego roku wypuścił na rynek aplikację integrującą operatorów systemów carsharingu, elektrycznych skuterów, hulajnóg, rowerów miejskich oraz transportu publicznego. ING Bank Śląski zainwestował w start-up milion złotych, obejmując 8-procentowy pakiet udziałów. Transakcja została sfinalizowana w połowie stycznia.

— Mieszkańcy miast coraz częściej wybierają elastyczne rozwiązania, które pozwalają im szybko i sprawnie poruszać się po ulicach oraz zmieniać środki transportu w zależności od bieżącej potrzeby i sytuacji na drodze. Aplikacja Vooom wychodzi naprzeciw dynamicznemurozwojowi mobilności miejskiej i integruje na jednej mapie pojazdy współdzielone oraz komunikację miejską, co pozwala rozplanować przejazd za pomocą kilku kliknięć. Zależy nam na tym, żeby użytkownicy podróżowali w ruchu miejskim komfortowo oraz bezpiecznie. Dlatego nawiązaliśmy partnerstwo z AXA. Wspólnie pracujemy nad specjalną ofertą krótkoterminowych polis dla naszych klientów — mówi Włodzimierz Łoziński, prezes start-upu. AXA i Vooom dopinają ofertę na ostatni guzik.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Ze sprzedażą ubezpieczeń OC i NNW zaszytych w aplikacji Vooom planujemy ruszyć już w drugim kwartale. Na początek udostępnimy polisy 24-godzinne, ale docelowo chcemy wprowadzić minutowe. Z naszej perspektywy obiecujące są również plany start- -upu, który chce, aby aplikacja była benefitem pracowniczym. Wówczas moglibyśmy zaoferować również polisy miesięczne — mówi Marcin Wąsikowski.

Sport to… ubezpieczenia

Współdzielona mobilność to jeden z wielu elementów trzeciego filaru nowej strategii. Kolejnym jest sport. AXA podpisała też umowę z firmą Udao. To internetowy pośrednik ubezpieczeniowy, który trafia do klientów poprzez organizatorów masowych eventów sportowych, m.in. Runmageddon, Datasport, STS Timing, DO:ST:AR:TU, zmierzymyczas.pl, GG Promotions. Dzięki temu partnerstwo AXA ma dostęp do 1,5 mln potencjalnych klientów. Za pośrednictwem platformy ubezpieczyciel będzie sprzedawał polisy osobom aktywnie uprawiającym sport, w tym usługi rehabilitacyjne. Udao współpracuje też Wartą i Europą.

OKIEM EKSPERTA

Zasobny rynek

SŁAWEK BILIK, prezes Punkty (dawniej mfind)

Niewątpliwie tzw. nowa miejska mobilność wpłynie na segment ubezpieczeń. Na całym świecie rynek sharingu jest wzrostowy i puka do polskich drzwi. W niedalekiej przyszłości środki transportu wypożyczane na minuty — jak szacują np. dane PIU — obejmą 1/3 wydatków związanych z przemieszczaniem się, a docelowo maja dojść do 60 proc. Mobilne pojazdy, szczególnie w dużych miastach, z czasem wygrają z prywatnym samochodem czy tradycyjnym transportem miejskim. Co to oznacza? Że przed nami perspektywa wykrystalizowania się kolejnego rynku produktów ubezpieczeniowych. Wypożyczający hulajnogi, skutery czy samochody będą musieli mieć ubezpieczenie OC lub wypadkowe. O dodatkowe polisy będą pytali klienci, by poszerzyć swoją ochronę np. o auto casco. Ryzyko uszkodzenia hulajnogą mienia lub spowodowania uszczerbku na zdrowiu może być statystycznie częstsze niż w przypadku samochodu. W mojej ocenie w ciągu 10 lat wykształci się kolejna i — co istotne — stabilna noga biznesowa ubezpieczeń komunikacyjnych. Jeśli dojdzie do zmian w prawie i państwo narzuci obowiązek ubezpieczeń np. dla poruszających się hulajnogami elektrycznymi, zmiana nastąpi nawet szybciej.

Urban protection

Pod hasłem urban protection kryją się partnerstwa z firmami, które kierują ofertę do mieszkańców aglomeracji. Ich liczba z roku na rok rośnie. W raporcie „Nowa miejska mobilność” Polska Izba Ubezpieczeń podaje, że w latach 2005-15 liczba mieszkańców miast na świecie wzrosła o 24 proc. Prognozy mówią, że do 2025 r. zwiększy się o 20 proc. Podobne trendy obserwuje się również w Polsce.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Polecane