ISB: PKN Orlen podpisał list intencyjny ws ropociągu Brody-Płock

05-08-2003, 15:51

PKN Orlen SA podpisał list intencyjny z ukraińską Ukrtransnaftą w sprawie budowy i eksploatacji polskiego odcinka ropociągu Brody-Płock, poinformował we wtorek PKN Orlen w komunikacie przesłanym agencji ISB.

"PKN Orlen podpisał z ukraińskimi partnerami listy intencyjne w sprawie budowy i eksploatacji nowego połączenia" - napisała spółka.

"Jeżeli rurociąg sięgnie Płocka, to będziemy zainteresowani wykorzystywaniem ropy" - zadeklarował prezes PKN Orlen Zbigniew Wróbel cytowany w komunikacie. "W intencjach koncernu nie leży finansowanie, ani udział w budowie ropociągu" - czytamy dalej.

Według wcześniejszych zapowiedzi, Orlen planował podpisać list intencyjny o odbiorze 2-4 mln ton ropy kaspijskiej, która ma popłynąć ropociągiem do Płocka. W pierwszym etapie dostawy wyniosłyby 2 mln ton, a potem mogłyby się zwiększyć do 4 mln ton rocznie.

Według komunikatu, spółka nie planuje na razie zwiększenia produkcji, ponieważ - zdaniem ekspertów Orlenu - nie byłoby na nią zbytu. Wzrost rynku powinien nastąpić w ciągu 2-3 lat.

Orlen przerabia około 12 mln ton ropy rocznie przy zdolnościach produkcyjnych około 17 mln ton. Obecnie PKN Orlen kupuje w kontraktach średnioterminowych średnio 3 mln ton ropy rocznie od spółki zależnej rosyjskiego Jukosa, kolejne 5,4 mln ton - od pośrednika J&S Service. Około 20% przerabianej ropy kupowane jest w dostawach natychmiastowych.

Porozumienie o badaniu wykonalności polskiego odcinka rozbudowy ropociągu Odessa-Brody-Płock zostało niedawno podpisane przez drugiego co do wielkości w Europie operatora rurociągów Ukrtransnaftę, operatora polskiego odcinka ropociągu „Przyjaźń” – PERN oraz największą w regionie Europy Środkowej rafinerię PKN Orlen, jak podała gazeta "Ukraina Mołoda" 1 sierpnia.

Wstępne "feasability study" dotyczące opłacalności budowy polskiego odcinka ropociągu powinno być gotowe do końca września. Potem Komisja Europejska ma ogłosić przetarg na doradztwo i biznesplan dla polskiego odcinka ropociągu.

Obecnie brane są pod uwagę dwa warianty rozbudowy: z Brodów do Płocka i dalej w stronę niemieckiego portu Wilhelmshafen oraz do Gdańska. Zdaniem PricewaterhouseCoopers, komercyjnie uzasadniona jest rozbudowa w stronę Niemiec. Zdaniem innych ekspertów rozbudowa do Gdańska także mogłaby być opłacalna, w przypadku możliwości pozyskania preferencyjnego finansowania ze strony instytucji finansowych Unii Europejskiej (UE).

Według niektórych ekspertów branżowych ważne jest, żeby rozbudowa polskiego odcinka ropociągu Odessa-Brody była gotowa w 2006, a najpóźniej w 2007 roku. Prace przygotowawcze powinny więc być prowadzone tak, aby ten termin został dotrzymany. Jeśli realizacja inwestycji zostanie odłożona do 2008 roku, to może okazać się, że dostępne ilości ropy kaspijskiej będą już rozdysponowane.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Surowce / <b>ISB</b>: PKN Orlen podpisał list intencyjny ws ropociągu Brody-Płock