Banki nie spieszą się

Gryczuszkin Siergiej
opublikowano: 1999-02-26 00:00

Banki nie spieszą się

z akcją promocyjną

Plastikowe pieniądze dla przedsiębiorstw

Aby zrobić zakupy dla firmy wcale nie trzeba iść do banku bądź korzystać z osobistych środków — można zapłacić kartą wystawioną na przedsiębiorstwo. Na razie karty tego typu nie są w Polsce zbyt popularne, a banki nie spieszą się z ich promocją.

Karty płatnicze typu business są produktem adresowanym przede wszystkim do kadry kierowniczej przedsiębiorstw. Są to karty imienne, ale widnieje na nich także nazwa firmy. Mogą one być także wydane pracownikom odpowiedzialnym na przykład za zaopatrzenie przedsiębiorstwa, handlowcom. Plastikowy pieniądz tego typu przeznaczony jest do pokrywania kosztów związanych z prowadzeniem firmy.

Na polskim rynku obecnie są najbardziej rozpowszechnione karty debetowe albo z odroczonym terminem płatności, czyli charge. Jednak niektóre banki zaczynają już wydawać firmom także karty kredytowe (Bank Częstochowa, BGŻ, BOŚ, WBK, BISE, Bud Bank).

Mała popularność

W Polsce obecnie funkcjonuje ponad 3,5 mln kart płatniczych. Jednak liczba kart firmowych jest stosunkowo niewielka. Dla przykładu — Pekao SA (rekordzista na rynku plastikowego pieniądza, m.in. z powodu rozbudowanej sieci oddziałów) wydał ich do tej pory około 20 tys., podczas gdy liczba kart wykorzystywanych przez indywidualnych klientów tego banku przekracza milion.

Sebastian Łuczak z Pekao SA, mówi, że bank nie prowadzi polityki promującej tego typu usługę. Wręcz przeciwnie, stawia potencjalnym klientom dość surowe wymagania. W innych bankach liczba wydanych kart dla biznesmenów nie przekracza z reguły kilku tysięcy.

Przoduje Visa

Najbardziej popularną kartą biznesową jest Visa Business. Wynika to m.in. z faktu, że jest ona akceptowana przez największą sieć placówek w Polsce i na świecie. Drugie miejsce zajmuje Eurocard/Mastercard. Na trzecim plasuje się polski PolCard — ale karty te działają tylko na terenie kraju. Czwarte miejsce zajmują karty American Express — są one jednak nieco droższe od pozostałych (koszt korzystania z niej to zazwyczaj 80 USD lub 100-200 USD opłaty rocznej) i niewiele banków je wydaje swoim klientom (PPA Bank, BA Creditanstalt, Handlobank).

Wygoda kart firmowych polega na tym, że pozwalają one uniknąć angażowania środków własnych w zakup towarów dla firmy. Pozwalają również kierownictwu na lepszą kontrolę wydatków. Odroczony termin płatności umożliwia dokonywanie zapłaty, gdy na koncie brak środków, wystarczy aby firma je wpłaciła w ustalonym terminie rozliczeniowym.

Spokój za pieniądze

Usługa ta jednak nie jest bezpłatna. Opłaty za wydanie tego typu kart są zazwyczaj wyższe niż w przypadku klienta indywidualnego. Banki także pobierają prowizję od kwot podejmowanej gotówki lub przy dokonywaniu transakcji bezgotówkowych. Mimo to, posługiwanie się kartami typu business może oszczędzić przedsiębiorcom sporo czasu i problemów wynikających z realizacji przelewów czy wypełniania faktur. Według zachodnich ekspertów, około 10 proc. wydatków służbowych to koszty związane z obsługą płatności. Rozwój obrotu bezgotówkowego może te koszty znacznie obniżyć, zwłaszcza w przypadku sporych kwot.

Siergiej Gryczuszkin