BBAG kupi Browary Warszawskie
BBAG, największy austriacki koncern piwny, chce nabyć pakiet kontrolny akcji Browarów Warszawskich. Rada nadzorcza wyraziła już zgodę na transakcję. O tym, ile akcji kupi BBAG, zadecydują akcjonariusze spółki, czyli załoga.
Rada nadzorcza Browarów Warszawskich wyraziła zgodę na nabycie przez Oesterreichische Brau-Beteiligungs pakietu akcji spółki. Jakiego, jeszcze nie wiadomo. Na pewno Austriacy chcieliby mieć pakiet większościowy.
Do przeprowadzenia transakcji potrzebna jest jeszcze zgoda akcjonariuszy Browarów Warszawskich, które w 1991 roku z przedsiębiorstwa państwowego przekształcono w spółkę pracowniczą. Sprawa wydaje się jednak przesądzona.
Browary Warszawskie są jednym z ostatnich zakładów piwowarskich, które nie miały inwestora zagranicznego. Stołeczną firmą interesowali się m. in. południowoafrykański SAB (właściciel kontrolnego pakietu akcji Kompanii Piwowarskiej), niemiecki Bittburger (właściciel browaru w Sierpcu i szczecińskiego Bosmana) oraz austriacki BBAG. Ten ostatni zamierza zwiększyć swoją sprzedaż w rynku Europy Środkowej i Wschodniej, rekompensując sobie powolny wzrost produkcji piwa w samej Austrii.
W styczniu spadek
Dla Browarów Warszawskich pozyskanie branżowego inwestora jest szansą na pozyskanie kapitału i know-how. Na rynku warszawskim stołeczny producent piwa ulokował większość z ponad 660 tys. hl piwa wyprodukowanego w roku 1999. Wyniki sprzedaży nie mogą zadowalać akcjonariuszy BW. W 1999 roku browary zanotowały zaledwie 4-proc. wzrost produkcji, a w styczniu 2000 roku spadek sprzedaży — w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego — wyniósł około 10 proc. Oprócz zakładu w Warszawie firma posiada browary w Wyszkowie, Ciechanowie i słodownię w Kutnie.
Ponad 5 proc.
W tej części Europy Austriacy są właścicielami dwóch browarów na Węgrzech, czterech w Rumunii, jednego w Czechach i ośmiu w Austrii. W 1998 roku BBAG sprzedał ponad 10,8 mln hl napojów, w tym 9,1 mln hektolitrów piwa. Od stycznia tego roku BBAG jest niemal 100-proc. właścicielem rzeszowskiego Van Pura.
Biorąc pod uwagę ubiegłoroczną sprzedaż Van Pura i Browarów Warszawskich, BBAG może liczyć na opanowanie grubo powyżej 5 proc. krajowego rynku piwnego, na którym w 1999 r. sprzedano ogółem prawie 22,5 mln hl piwa.