Końcówka roku przyniesie przesilenie w polskim internecie. Wicelider rynku porównywarek cenowych, Grupa Nokaut, nie tylko szykuje się do debiutu na GPW, ale też przejmuje konkurentów. Spółka z Gdyni zaczęła od wysokiego C — za gotówkę i akcje kupi porówywarkę Skapiec.pl (trzecią co do wielkości na rynku) i serwis Opineo.pl. Połączone siły mają pozwolić na znokautowanie lidera segmentu — porównywarki Ceneo.pl, należącej do Grupy Allegro.
Wirtualna walka
— Dzięki przejęciom podwoimy skalę działalności i dogonimy lidera. Kolejne inwestycje pozwolą nam go przeskoczyć. Będziemy niekwestionowanym numerem jeden na rynku — mówi Wojciech Czernecki, prezes Grupy Nokaut. Na zakup Skąpca Nokaut wyda 27,5- -29,5 mln zł (z czego 10-12 mln zł w gotówce, reszta w akcjach). Na Opineo pójdzie 6-7 mln zł (2-3 mln zł w gotówce). Z oferty publicznej spółka chce uzyskać 35-50 mln zł.
Cały polski rynek e-commerce (handlu internetowego) jest wart 15-17 mld zł. Połowę obrotów zapewnia serwis aukcyjny Allegro, reszta to zasługa mniejszych i większych sklepów internetowych. Klientów często zdobywają one właśnie dzięki porównywarkom cen i ofert, z których — według badania ARC Rynek i Opinia dla Nokautu — przed e-zakupami korzysta nawet 83 proc. internautów.
— Tegoroczne obroty w sklepach internetowych generowane przez naszą porównywarkę sięgną 1 mld zł. W przyszłym roku nasza grupa będzie miała 21 mln zł przychodów i prawie 7 mln zł zysku — mówi Wojciech Czernecki.
Wszystko w jednym
Poza przejęciem Skąpca (ma zostać sfinalizowane do końca pierwszego kwartału 2012 r.) grupa będzie rozwijać aplikacje mobilne, usługi dla e- -sklepów i moduł płatności internetowych, który będzie mógł konkurować z takimi markami, jak PayPal i PayU (należącym do Allegro). — Przyjmujemy strategię „wszystko w jednym”. W naszych serwisach będzie można znaleźć, kupić i ocenić każdy produkt, a potem za niego zapłacić — mówi Wojciech Czernecki.
Zapowiedzi ambitnego, ale wyraźnie mniejszego konkurenta nie wzbudzają na razie większych emocji w Grupie Allegro.
— Informacje o planach Grupy Nokaut pokazują, jak dynamiczny jest rynek e-commerce w Polsce. Od dawna bacznie przyglądamy się ruchom konkurencji, sami cały czas mocno stawiamy na rozwój i pracujemy nad utrzymaniem pozycji lidera — mówi Joanna Bilińska, dyrektor działu bezpieczeństwa i wsparcia biznesu w Ceneo.pl.
Dziecko na giełdzie
Pomysł na Nokaut narodził się 6 lat temu w głowach Wojciecha Czerneckiego i Michała Jaskólskiego, którzy wcześniej współpracowali m.in. z portalami Bankier.pl i Travelplanet.pl. Strona wystartowała w listopadzie 2006 r., ponad rok po głównych konkurentach. Jednak już po kilkunastu miesiącach zaczęła przynosić zyski.
— Do konsolidacji rynku musiało dojść — nowych użytkowników trudno już pozyskać w sposób organiczny. Żeby rywalizować z Ceneo, które jest częścią potężnej grupy, Nokaut musiał zacząć kupować mniejszych konkurentów. Przejęcie Skąpca to bardzo dobry ruch, teraz pewnie przyjdzie pora na ekspansję na rynek środkowoeuropejski — ocenia Piotr Krawiec, ekspert Praktycy.com.
Budowa księgi popytu na akcje Nokautu potrwa od 6 do 8 grudnia. W tym samym terminie przyjmowane będą zapisy od drobnych inwestorów. Debiut spółki na GPW planowany jest na początek przyszłego roku. W ofercie znajdzie się 899 tys. akcji serii A i 1,7 mln akcji serii C.