Benefit jak magnes

Dorota Czerwińska
opublikowano: 2015-04-02 00:00

Pozapłacowe motywowanie pracowników staje się coraz ważniejsze w przyciąganiu i zatrzymywaniu pracowników.

Jak wynika z badania Adecco „Global Talent Competitiveness Index”, mimo wysokiego bezrobocia pracodawcy wciąż sygnalizują trudności ze znalezieniem odpowiednich pracowników. Z drugiej strony, jak wskazują sami pracodawcy, coraz częściej zmagają się z wyzwaniem utrzymania wartościowych pracowników, oferując im coraz to nowsze świadczenia pozapłacowe. Badanie EBTS przygotowane przez MetLife pokazuje, że dla 21 proc. Polaków benefity pozapłacowe są istotnym powodem pozostania w firmie, a 39 proc. odchodzących uważa, że lepszypakiet skłoniłby ich do pozostania na stanowisku. Natomiast raport Sedlak & Sedlak mówi, że pracownicy dzisiaj oczekują od swoich pracodawców w ramach pozapłacowych benefitów pracowniczych przede wszystkim świadczeń medycznych (52 proc.), ubezpieczenia na życie (52 proc.), telefonu służbowego do prywatnego użytku (43 proc.) oraz zajęć sportowych (43 proc.).

— Niektóre przedsiębiorstwa wprowadzają wiele rozwiązań z zagranicy. Pracownicy polskich firm mogą już skorzystać np. z warsztatów, jak należy się odżywiać, brać udział w zajęciach z jogi czy poddawać się masażom. Pracodawcy dbają o warunki panujące w biurze, zapewniają swoim kadrom zimne napoje czy świeże owoce, udostępniają pokoje relaksacyjne, a nawet wewnętrzne ogrody— mówi Marta Urbańska, HR Manager Xerox Polska.

Zdaniem Anny Wichy, dyrektora generalnego Adecco Poland, to dopiero początek i wraz z dalszym rozwojem systemów kafeteryjnych, gdzie to pracownik wybiera dla siebie benefity z oferty firmy, oferta dla pracowników będzie tylko coraz bardziej rozbudowana, a benefity pracownicze będą odgrywały coraz większą rolę w pozyskiwaniu wartościowych pracowników.

— Pozapłacowe motywowanie pracowników dostarcza nowych bodźców do pracy i rozwoju. Jest też sygnałem, który pokazuje, że pracodawca docenia działania swoich podwładnych. To ważny czynnik w strategii budowania wizerunku przedsiębiorstwa, który może przekonać osoby poszukujące pracy do zatrudnienia się w konkretnej firmie — podsumowuje Marta Urbańska. © Ⓟ