Bez korka do Euro

opublikowano: 20-04-2012, 12:21

Podczas piłkarskich mistrzostw Europy nie będzie ograniczeń ruchu ciężarowego

— Spodziewamy się, że ruch na drogach będzie większy niż normalnie, bo przecież kibice będą się przemieszczać także własnymi autami. Ale dotychczas żadna oficjalna informacja na temat ewentualnych ograniczeń dla pojazdów ciężarowych podczas Euro 2012 do nas nie dotarła. Szkoda, bo można by wcześniej zaplanować zmiany w dostawach zaopatrzenia dla mieszkańców miast czy w porach usuwania śmieci — mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Uważać w miastach

Jan Buczek dodaje, że powinni o to zadbać włodarze miast, którzy chętnie zakazują ciężarówkom wjazdu, a także osoby, które decyzję o ewentualnych zakazach zamierzają ogłosić.

— Konsekwencje trzech tygodni ograniczeń mogą być bardzopoważne dla wszystkich. Dla przewoźników oznaczają ewidentne straty. Jest już mało czasu, chyba za mało, aby przewoźnicy towarów mogli się odpowiednio przygotować — kwituje Jan Buczek.

Podobnie uważają przedstawiciele wielu firm transportowych i logistycznych. Niektórzy obawiają się, że w czasie turnieju mogą się pojawić problemy w ruchu.

W razie istotnych ograniczeń szybkie przeorganizowanie pracy transportu może być trudne, jeśli ma się odbyć bez szkody dla odbiorcy,gdy towar trzeba dostarczyć bezpośrednio do fabryki pracującej w ruchu ciągłym lub w systemie dwuzmianowym.

Czy mają się czego obawiać? I tak, i nie. Jak tłumaczy Szymon Konop, koordynator projektu obsługi transportowej w spółce PL.2012, podczas mistrzostw nie planuje się ogólnokrajowych ograniczeń ruchu ciężarowego.

Ale dodaje, że być może zostaną wprowadzone krótkotrwałe ograniczenia przed i po meczu na wybranych ciągach drogowych, by dotkliwość dla firm logistycznych była jak najmniejsza.

— Zresztą w interesie tych firm jest, aby samochody dostawcze nie pojawiały się na takich drogach i nie tkwiły w korkach spowodowanych dodatkowym ruchem turniejowym. Jeśli jednak będą gdzieś wprowadzone ograniczenia, to nie będą to zakazy, ale przekierowania na odpowiednie drogi. Staramy się nie pozostawiać firm samych sobie, na przykład obecnie organizujemy kolejne spotkanie informacyjno-konsultacyjne, tym razem dla firm kurierskich — informuje Szymon Konop.

— Nie mamy na razie żadnych informacji na temat ograniczeń, ale kiedy byłem na mistrzostwach świata w Niemczech, to ruch odbywał się tam normalnie. Jedyne problemy były w miastach, w których odbywał się turniej bezpośrednio przed i po meczu. W przypadku Euro 2012 prawdopodobnie będzie podobnie. Warto byłoby jednak przygotować informację na temat ruchu na przejściach granicznych. Jeśli będą dodatkowe kontrole, to chcielibyśmy wiedzieć, czy i kiedy są przewidywane kolejki na przejściach — mówi Andrzej Szymański, dyrektor zarządzający firmy transportowej Dartom.

Wiadomo, że zostaną wyłączone strefy w pobliżu stadionów. Będą dostępne tylko dla posiadaczy przepustek. Według informacji spółki PL.2012 na razie ustalono około 150 lokalnych ograniczeń przepustowości.

Zmiany w organizacji ruchu mają być wprowadzane tam, gdzie będzie taka możliwość, na bieżąco zależnie od tego, gdzie będą powstawały zatory, np. poprzez wydłużenie fazy zielonej dla kierunku korkującego się, ręczne sterowanieruchem, wyłączenie sygnalizacji.

Ruch w miastach, w których będą mecze mają odciążyć dodatkowe linie tramwajowe i autobusowe, dowożące kibiców np. ze strefy kibica na stadion czy z parkingów P+R na stadion. PL.2012 przewiduje, że największe natężenie ruchu nastąpi na 2-3 godziny przed meczem (na wjeździe do miast-gospodarzy)i zaraz po nim.

…ale nie tylko

Zatory mogą jednak powstawać także na drogach krajowych. Chociażby przy okazji meczów Czechów we Wrocławiu (trzy spotkania: 8, 12 i 16 czerwca). Z Pragi czy Ostrawy można dojechać do Wrocławia już w 3,5 godziny, co prawdopodobnie zachęci wielu Czechów do wyjazdu na mecz samochodem i powrotu zaraz po zakończeniuspotkania.

PL.2012 przewiduje obciążenie drogi krajowej nr 8 na odcinku Kudowa — Wrocław, dróg krajowych nr 14 i 2 w razie problemów z przejezdnością autostrady A2 na odcinku Stryków — Konotopa, a także wjazdów do Warszawy (przez Janki, Marki i Łomianki), dojazd do Poznania drogą krajową nr 5 i trasy Wrocław — Warszawa. Gdzie przewoźnicy mogą uzyskać informacje?

Nie ma takiego centralnego miejsca. Wszystko wskazuje na to, że będą musieli na bieżąco korzystać z przygotowywanych dla kibiców stron informacyjnych poszczególnych miast, strony www.polishguide2012. pl lub infolinii (np. 800 802 012), gdzie podczas turnieju mają się pojawiać informacje o ewentualnych zatorach czy kilkugodzinnych ograniczeniach ruchu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu