Bezwzględny jak windykator

Niemili, opryskliwi i bez skrupułów — tak najczęściej kojarzą się Polakom pracownicy branży windykacyjnej.

Wizerunek osób zatrudnionych w windykacji wciąż pozostawia wiele do życzenia — pokazuje badanie zrealizowane przez Ipsos na zlecenie firmy Wonga. Wynika z niego, że co trzeci respondent utożsamia windykatorów z osobami bez skrupułów, natomiast dla co czwartego badanego praca na tym stanowisku kojarzy się z opryskliwymi i niemiłymi ludźmi.

Negatywne skojarzenia

Tylko co dziesiąta osoba w pracownikach windykacji widzi konsultantów, którzy, kontaktując się z klientami, chcą ich wesprzeć w rozwiązywaniu problemów. Dla 6 proc. respondentów praca windykatora kojarzy się z kompetentnymi, uprzejmymi ludźmi, a 9 proc. badanych zwraca uwagę na to, że charakteryzuje ich jednocześnie stanowczość.

— Praca na stanowisku windykatora to bardzo odpowiedzialne i stresujące zajęcie. Wymaga budowania zaufania między obiema stronami, a także dbania o dobrą reputacjęna rynku już od pierwszego kontaktu konsumenta z firmą. Główną rolą windykatora nie jest jedynie obsługa zadłużenia klienta, ale przede wszystkim umożliwienie mu wyjścia z tarapatów finansowych. Mimo takiej polityki wielu firm windykacyjnych zmiana podejścia dłużników do nich jest niezwykle trudna. Zawód ten nadal kojarzy się negatywnie, powoduje także duże emocje społeczne, ponieważ jest związany z odzyskiwaniem zaległych należności — zwraca uwagę Zbigniew Ćwikliński, dyrektor ds. operacji i windykacji w Wonga Polska.

Odporni na stres

Wonga zbadała także, jakie cechy i umiejętności powinien mieć windykator. Okazuje się, że zdaniem prawie połowy respondentów, musi on przede wszystkim umieć w odpowiedni sposób rozmawiać z ludźmi.Natomiast ponad 40 proc. ankietowanych wskazuje, że najważniejszą sprawą jest, aby dysponował umiejętnościami negocjacyjnymi.

Według ankietowanych równie ważna w pracy windykatora jest odporność na stres. Na ten aspekt wskazało 35 proc. badanych. Natomiast co trzeci Polak uważa, że windykator powinien dysponować także dużą wiedzą na tematy finansowe. Podsumowując to, można odnieść wrażenie, że oczekiwania wobec osób pracujących na tym stanowisku są bardzo wysokie.

— Nasze badania pokazują, że w oczach polskiego społeczeństwawindykator to zawód, który powinna wykonywać kompetentna osoba, znająca wysokie standardy pracy i szanująca innych — potwierdza Zbigniew Ćwikliński. To nie koniec. Jako cechy profesjonalnego pracownika windykacji Polacy wymieniają również konsekwencję, która pozwoli doprowadzić sprawę do końca (26 proc. respondentów), empatię (22 proc.) oraz stanowczość (22 proc.). Tylko 5 proc. badanych wskazało, że dobrze widziana w tej branży jest surowość oraz bycie niemiłym. © Ⓟ

60 proc. Prawie taka część Polaków postrzega pracowników branży windykacyjnej negatywnie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Bezwzględny jak windykator