Jeszcze w tym roku Bankgesellschaft Berlin (Polska), właściciel internetowego banku Inteligo, może dołączyć do grupy Commercial Union w Polsce. Transakcja może zostać zamknięta nawet jeszcze w tym półroczu.
Wiele wskazuje na to, że grupa Commercial Union Polska w niedługim czasie rozrośnie się o bank. Na celowniku ubezpieczyciela jest Bankgesellschaft Berlin (Polska) i należący do niego internetowy bank Inteligo.
— Na BGB (Polska) jest więcej chętnych, jednak na razie rozmowy prowadzone są wyłącznie z grupą Commercial Union — mówi nasz informator.
Dodaje, że negocjacje o sprzedaży spółki inwestorowi na pewno zakończą się w tym roku, a jeśli nic nie przeszkodzi zaawansowanym rozmowom z CU, to do ich finału może dojść nawet w tym półroczu.
— Nie potwierdzam i nie zaprzeczam — mówi pytany o negocjacje z CU Andrzej Klesyk, wiceprezes BGB (Polska).
Przypomina jednak, że strategia Inteligo zawsze zakładała współpracę z czołowym towarzystwem lub grupą ubezpieczeniową. Była w niej również mowa o wejściu kapitałowym takiego partnera do spółki.
Problemy finansowe niemieckiego BGB AG doprowadziły do tego, że BGB (Polska) najpierw odkupił całość udziałów w Inteligo, a teraz jest sprzedawany razem z tą spółką.
— W 2001 roku, kiedy tworzyliśmy strategię rozwoju Inteligo, założyliśmy współpracę z czołowymi towarzystwami ubezpieczeniowymi, PTE, TFI, spółkami zarządzania aktywami — mówi Tomasz Kaźmierowski, wiceprezes Inteligo Financial Services.
Przyznaje, że w grupie CU działają wszystkie interesujące Inteligo spółki. Podkreśla jednak, że BGB interesują się też inne międzynarodowe grupy finansowe.
— Grupa Commercial Union Polska prowadzi prace przygotowawcze do prowadzenia działalności bankowej. Nie komentujemy spekulacji. O naszych działaniach informujemy w komunikatach prasowych — mówi Grażyna Goslings, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Grupy CU Polska.
W niespełna rok od rozpoczęcia działalności Inteligo pozyskał 150 tys. klientów, którzy złożyli w BGB depozyty wartości 400 mln zł.
— CU i tak zamierzał otworzyć bank. Kupienie BGB daje mu dostęp do znanej już marki o określonej pozycji na rynku. Klienci Inteligo to również grupa docelowa wszystkich spółek CU w Polsce — podkreśla Marcin Materna, analityk DM BIG BG.
Dodaje, że dzięki tej transakcji CU zyskałby dostęp do najnowocześniejszego systemu dystrybucji produktów, czyli przez Internet, telefon komórkowy i stacjonarny oraz WAP. Tymi kanałami mógłby sprzedawać proste produkty ubezpieczeniowe.
Wiele zależeć będzie od ceny, jakiej BGB AG zażąda za polską spółkę.
Analitycy wyceniają Bankgesell-schaft Berlin (Polska) na ponad 440 mln zł.
— Jest to cena odpowiadająca dwukrotności wartości księgowej spółki. Nabywca zapłaci pewnie jeszcze właścicielowi BGB (Polska) premię za Inteligo — mówi Marcin Materna.
Biorąc pod uwagę, że wartość każdego klienta Inteligo szacowana jest nawet na 1,5 tys. zł, oznaczać to może, że nowy właściciel będzie musiał wyło- żyć na zakup banku nawet 650 mln zł.