Biedronka urosła dwucyfrowo

opublikowano: 25-07-2019, 19:25

Mniej dni handlowych nie zaszkodziło największemu polskiemu detaliście. W drugim kwartale przychody Biedronki skoczyły o 12 proc.

Największy gracz na polskim rynku detalicznym jest jeszcze większy i odbiera rynkowe udziały rywalom. W czwartek wyniki półroczne opublikowało portugalskie Jeronimo Martins, właściciel Biedronki. Dyskontowa sieć w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2019 r. powiększyła się tylko o 16 sklepów (otworzono 27 nowych, zamykając jednocześnie 11 starych), ale i tak wyraźnie zwiększyła przychody. W całym pierwszym półroczu wzrosły o 7 proc., a tylko w drugim kwartale - o 12,1 proc.

O 7 proc. wzrósł też zysk na poziomie EBITDA. Stało się tak mimo tego, że w pierwszym półroczu, ze względu na ograniczenia handlu w niedzielę, dni handlowych było o 8 mniej niż rok wcześniej.

„W drugim kwartale sprzedaż na poziomie LFL [na tej samej powierzchni sklepów, co rok wcześniej - red.] wzrosła o 8,6 proc., na co wpływ miał kalendarzowy efekt Wielkanocy. Biedronka prowadziła skuteczne kampanie komercyjne, które wraz z korzystnym miksem sprzedażowym w czerwcu, spowodowanym przez wysokie temperatury, zwiększyły sprzedaż w kwartale. W tym okresie do wzrostu przyczyniła się też wyższa inflacja cen żywności" - podaje Jeronimo Martins.

W pierwszym kwartale dynamika sprzedaży LFL Biedronki była ujemna i wynosiła -1,1 proc.

W całym pierwszym półroczu Biedronka miała 6,1 mld EUR przychodów, czyli około 26 mld zł. Na poziomie EBITDA zarobiła 428 mln EUR, czyli ponad 1,8 mld zł.

Szybko rosła druga polska sieć Portugalczyków, czyli drogerie Hebe. Ich sprzedaż skoczyła o 26,4 proc., do 117 mln EUR (0,5 mld zł). Sieć ta wygenerowała przy tym około 4,5 mln EUR straty na poziomie EBITDA, czyli 19 mln zł.

Hebe ma obecnie 247 drogerii w kraju, o 47 więcej niż rok wcześniej. Tymczasem w sieci Biedronki działa 2916 sklepów, które odpowiadają za 68 proc. sprzedaży i 90 proc. zysków portugalskiej grupy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy