Biuro na miarę firmowych potrzeb

Anna GołasaAnna Gołasa
opublikowano: 2015-12-21 22:00

Firmy z sektora nowoczesnych usług dla biznesu napędzają popyt na biura.

W Polsce działa już ponad 500 centrów usług dla biznesu z kapitałem zagranicznym, które zatrudniają około 150 tys. specjalistów. Do 2020 r. w branży może pracować już nawet 250 tys. osób — wynika z danych Związku Liderów Sektora Usług Biznesowych (ABSL). — Firmy outsourcingowe są głównym motorem wzrostu zapotrzebowania na biura na rynkach regionalnych. Szacuje się, że tylko w pierwszych trzech kwartałach 2015 r. odpowiadały za około 50 proc. popytu w miastach poza Warszawą — mówi Arkadiusz Rudzki, dyrektor ds. wynajmu i zarządzania wartością budynków w Skanska Property Poland.

POWÓD DO DUMY:
POWÓD DO DUMY:
Według raportu „Global Outlook 2015” firmy DTZ, Warszawa zajmuje trzecie miejsce w Europie — po Brukseli i Dublinie — pod względem atrakcyjności lokalizacyjnej biur.
Marek Wiśniewski

Droga do perfekcji

Ponad 70 proc. przedsiębiorców z sektora nowoczesnych usług dla biznesu planuje powiększenie biura w ciągu dwóch lat, a 41 proc. w najbliższych trzech latach zamierza przeprowadzić się do nowego lokum. — Na tę decyzję wpływa kilka czynników, np. brak możliwości ekspansji w zajmowanym obiekcie, chęć zmiany adresu na lepszy lub standardu na wyższy.

Ważna jest również możliwość dopasowania biura do potrzeb firmy oraz zmieniającego się środowiska pracy i specyfiki zadań wykonywanych przez zespół — mówi Anna Bartoszewicz-- Wnuk, dyrektor działu badań rynku i doradztwa JLL. Wszystkie te działania zwiększają atrakcyjność firmy dla potencjalnego pracownika.

— Menedżerowie postrzegają biuro jako potencjalne narzędzie do osiągnięcia przewagi konkurencyjnej w rekrutacji. 87 proc. respondentów jest zdania, że nowoczesna przestrzeń, zaprojektowana, by sprzyjała efektywności pracy, może przekonać pracownika o wyborze pracodawcy, który takie biuro oferuje — wyjaśnia Anna Młyniec, dyrektor działu wynajmu powierzchni biurowych i reprezentacji najemcy JLL. Pracownicy cenią możliwość uchylenia okna (87 proc. wskazań).

Często wymagają dostępu do zasilania z dwóch niezależnych rozdzielni elektrycznych. W przypadku całkowitej awarii zasilania dla 81 proc. firm konieczne jest podtrzymanie systemów i pracy serwerowni za pośrednictwem generatorów. — Menedżerowie z centrów usług podobnie jak pracownicy na pytanie o udogodnienia w budynku na pierwszym miejscu wymienili stojaki dla rowerów, a następnie restaurację i prysznicez szatniami — dodaje Anna Bartoszewicz-Wnuk.

Ekotrendy

Przedstawiciele branży BPO/SSC coraz większą wagę przykładają także do zrównoważonego budownictwa. Dla 45 proc. respondentów ważny jest zielony certyfikaty (LEED, BREEAM czy DGNB) biurowca. Jeśli chodzi o aranżację przestrzeni, to najbardziej pożądana jest formuła open-space z wydzielonymi pokojami spotkań. Jedynie 13 proc. firm interesuje podział na gabinety. Najprawdopodobniej prowadzą działalność w budynkach o niższym standardzie, gdzie możliwość zaplanowania powierzchni w systemie open-space ogranicza struktura obiektu.

— Na rynku widać coraz większe zainteresowanie nowoczesnym środowiskiem pracy zaaranżowanym zgodnie z koncepcją biura dopasowanego, tzw. activity based workplace. Już około 10 proc. przebadanych centrów BPO/SSC działa w biurze zaaranżowanym z podziałem na strefy, w tym m.in. relaksu i miejsc pracy kreatywnej. Coraz popularniejsza jest też aranżacja biura zgodnie z ideą hot-deskingu, czyli bez przypisanych stanowisk pracy. Uważamy, że takie rozwiązania będą zyskiwać na popularności w nadchodzących latach — prognozuje Arkadiusz Rudzki.