Biznes cyfrowy opiera się na zaufaniu

Paulina KostroPaulina Kostro
opublikowano: 2016-07-07 22:00

Społecznościowe modele ekonomiczne będą wzmacniać zaufanie między ludźmi, rozpoczynając erę Trust Age — prognozuje BlaBlaCar.

W erze nowych technologii biznes online nikogo nie dziwi. Szczególnie zainteresowanie, a co ważne — zaufanie internautów zdobywają platformy społecznościowe. Okazuje się, że dobrze uzupełniony profil ze zweryfikowanymi informacjami o tożsamości użytkownika oraz jego aktywność na innych platformach sprawia, że nasze zaufanie rośnie. Sprawdził to

BlaBlaCar, który wraz z New York University Stern ustalili, że korzystający z serwisu, którzy mają kompletny profil, są darzeni zaufaniem w wyższym stopniu niż koledzy czy sąsiedzi. — Zaufanie zbudowane online ułatwia interakcje w świecie rzeczywistym. Dzięki połączeniu elementów świata cyfrowego i rzeczywistego budowana jest nowa generacja poziomu zaufania. Zmienia się sposób, w jaki jesteśmy ze sobą powiązani, a to przekształca modele aktywności ekonomicznej na świecie — komentuje prof. Arun Sundararajan, współautor raportu. Budowanie takiego zaufania w ramach jednej społeczności

wspólnych przejazdów czy udostępniania zakwaterowania przenosi się również na inne obszary ekonomii współdzielenia. 48 proc. badanych stwierdziło, że korzystanie ze społecznościowych wspólnych przejazdów otworzyło ich na relacje z innymi ludźmi. Dzięki wspólnym przejazdom jest trzy razy bardziej prawdopodobne, że zaangażują się w inne działania związane z ekonomią współdzielenia, także w sferze offline — dowiadujemy się z raportu Entering the Trust Age.

— Można powiedzieć, że cyfrowe zaufanie tak zmienia relacje międzyludzkie, jak wynalezienie telefonu zmieniło komunikację. Telefon pozwolił komunikować się ludziom natychmiast, z kimkolwiek chcą. Cyfrowe sieci zaufania ułatwiają natomiast budowanie natychmiastowego zaufania między internautami — mówi Frédéric Mazzella, założyciel BlaBlaCar. Aby budować zaufanie wśród swoich użytkowników, ważne jest, aby monitorować aktywność użytkowników i przebieg ich transakcji. Dlatego informacje powinny być dostarczane na każdym etapie interakcji z klientem, np. przez podanie informacji: „użytkownik ma 3 godziny, aby odpowiedzieć na twoje pytanie”. Ponadto wszystkie dane, które są podawane przez użytkowników serwisu, powinny być weryfikowane — zaczynając od numeru telefonu, a kończąc na koncie bankowym. Istotna jest również możliwość łączenia ze sobą kont, co zwiększa autentyczność użytkowników. Według ekspertów z BlaBla- Car, zaufanie na platformach można osiągnąć dzięki kombinacji sześciu elementów, są to: deklarowane informacje w profilu, oceny od innych użytkowników, zaangażowanie finansowe, publiczny zapis poziomu aktywności użytkownika, weryfikacja danych i moderacja publicznej komunikacji, integracja z profilami w innych społecznościach. © Ⓟ