Bombardier i Alstom liczą na umowę z TW

Krzysztof Kluska
opublikowano: 2001-06-12 00:00

Bombardier i Alstom liczą na umowę z TW

Dwie firmy: Bombardier i Alstom Konstal złożyły oferty na dostawę nowego taboru tramwajowego dla Warszawy. Szacuje się, że kontrakt z Tramwajami Warszawskimi może osiągnąć wartość 300 mln zł.

Tramwaje Warszawskie Zakład Budżetowy Miasta Stołecznego Warszawy planują zakup 60 nowych niskopodłogowych tramwajów. Oferty na dostawę nowego taboru złożyły tylko dwie firmy: Bombardier i Alstom Konstal. Władze Zarządu Transportu Miejskiego nie ujawniają wartości planowanych zakupów. Szacuje się jednak, że kontrakt z wybranym na jesieni dostawcą może osiągnąć wartość nawet 300 mln zł.

Zamówienie Tramwajów Warszawskich jest największym tego typu zleceniem w Polsce i w Europie. Jest to druga próba znalezienia dostawcy dla Warszawy —pierwszej nie rozstrzygnięto, gdyż nie złożono wystarczającej liczby ofert spełniających wymogi ustawy o zamówieniach publicznych.

Dwa etapy

Obecność w przetargu tylko dwóch firm — spodziewano się, że swoją ofertę złoży również Siemens — specjaliści z branży transportowej tłumaczą koniecznością posiadania w Polsce zakładu produkcyjnego.

— Firmy posiadające fabryki wagonów na terenie kraju dzięki preferencyjnym warunkom działania — możliwości obniżenia kosztów produkcji — mogą proponować tańsze tramwaje — uważa Arkadiusza Świerkot, dyrektor ds. sprzedaży w firmie Alstom Konstal.

Bombardier, przejmując od koncernu DaimlerChrysler spółkę ADtranz, wchłonął równocześnie polskie zakłady koncernu (Pafawag z Wrocławia czy ADtranz Obsługa Klienta z Łodzi). To właśnie we Wrocławiu byłyby produkowane tramwaje Cityrunner, które Bombardier oferuje Warszawie.

Obecnie oferty obu firm startujących w przetargu są analizowane od strony technicznej. Przedstawiciele ZTM podzielili przetarg na dwie tury po to, żeby uniknąć ewentualnych wpadek związanych z zakupem niewłaściwego taboru. Drugi etap postępowania obejmuje już weryfikację propozycji od strony cenowej. Cena nie będzie przy tym jedynym kryterium wyboru oferty — oceniana będzie nowoczesność i łatwość obsługi nowych tramwajów.

Według Arkadiusza Świerkota, dla firmy Alstom przetarg warszawski ma znaczenie priorytetowe. Również Bombardier potwierdza swoje aspiracje do wejścia na stołeczny rynek oficjalnie prezentując swój tramwaj na warszawskich ulicach. W przypadku wyboru oferty Bombardiera byłby to pierwszy przypadek kontraktu Tramwajów Warszawskich z firmą inną niż Konstal, dziś działający w strukturach Alstomu.

— Model Cityrunner, który jest testowany przez Tramwaje Warszawskie, jeździ w austriackim mieście Gratz i po drobnych zmianach byłby produkowany dla Warszawy — oczywiście w momencie wyboru naszej firmy — informuje Mieczysław Szeleziński, prezes zarządu ADtranz Pafawag (Bombardier Transportation).

Władze Warszawy sukcesywnie dążą do przeniesienia większości ciężaru komunikacji masowej w stolicy na szyny.

Preferowany środek

— Metro i tramwaje to środki transportu, które chcemy szczególnie promować. Zależy nam głównie na rozładowaniu zakorkowanych ulic — twierdzi Jacek Zdrojewski, wiceprezydent Warszawy.

Choć przetarg jeszcze nie został rozstrzygnięty, to są już pierwsze plany, na jakich trasach będzie więcej taboru. Władze stolicy chcą zwiększyć liczbę połączeń szynowych na liniach wschód-zachód m.in. w ciągu Alej Jerozolimskich. Jednocześnie tworzone są projekty całkiem nowych linii tramwajowych z Bemowa na Bielany i z Bemowa do Wilanowa.