Branża ma przyszłość

Grzegorz Hryniewicz
opublikowano: 11-10-2006, 00:00

Rosnące znaczenie internetu, jako pośrednika w świadczeniu usług, na pewno będzie sprzyjać rozwojowi Netmediów. Segmenty rynku, w jakich działa spółka, charakteryzują się znaczną możliwością wzrostu. Według „Raportu strategicznego IAB Polska Internet 2005 — Polska, Europa i świat”, obroty polskiego e-handlu wyniosły w 2005 r. 3,1 mld zł (1,3 mld w sklepach internetowych, a 1,8 mld zł na platformach aukcyjnych). Liczba sklepów internetowych wzrosła w ostatnim czasie do 800, obroty handlu elektronicznego po raz pierwszy w historii osiągnęły 1 proc. obrotów detalicznych. W 2005 r. to właśnie branża turystyczna, czyli jeden z głównych profilów działalności spółki, osiągnęła ponad 21 proc. transakcji realizowanych w modelu B2C.

Netmedia działają na rynku nieruchomości od 2002 r., oferując kompleksową obsługę w zakresie informatyki i prezentacji internetowej. Spółka korzysta z bardzo dobrej koniunktury, szczególnie od wejścia Polski do Unii Europejskiej. Ceny mieszkań znacznie wzrosły, mimo to podaż nie nadąża za popytem. Mieszkań brakuje w każdym większym mieście w Polsce i ta tendencja jeszcze przez jakiś czas się utrzyma. Koniunktura na rynku mieszkaniowym przekłada się na wyniki Netmediów, gdyż spółka otrzymuje prowizję od każdej transakcji zawartej na tym rynku.

Osobnym źródłem przychodów spółki z rynku nieruchomości jest reklama na portalach internetowych. Firma prowadzi 18 portali nieruchomości, w tym dwa własne ogólnokrajowe: www.locumnet.pl i www.deweloper.info oraz 16 regionalnych portali MLS. Wśród tych ostatnich znacząca część należy do lokalnych stowarzyszeń pośredników w obrocie nieruchomościami. Portale te są szczególnie atrakcyjnym miejscem dla reklamy produktów finansowych. Rynek reklamy internetowej w naszym kraju dynamicznie się rozwija. Internet jest jedynym z mediów w Polsce, w którym wydatki na reklamę wzrosły i to o ponad 45 proc. W tym segmencie spółka ma jednak sporą konkurencję.

Od 2005 r. firma pośredniczy w procesie udzielania kredytów mieszkaniowych na podstawie umów z bankami. Dla klientów jest to usługa bezpłatna, przychodami spółki są prowizje od banku. Rynek ten bardzo szybko rośnie, nie tylko dzięki popytowi na produkty i usługi finansowe, ale także coraz większemu udziałowi pośredników w sprzedaży produktów i usług finansowych. W 2005 r. udział pośredników w udzielonych kredytach hipotecznych wyniósł 15 proc., do 2009 r. ma to być już 30 proc.

Głównym źródłem przychodów spółki (70 proc.) jest jednak pośrednictwo w handlu ofertami turystycznymi. Uruchomienie tej działalności było konsekwencją przejęcia spółki Net Travel. Od przystąpienia do UE rynek hotelarski w Polsce bardzo szybko się rozwija. Docelowo, według wyliczeń Colliers International, przychody z przemysłu hotelarskiego powinny stanowić 10-12 proc. PKB. Obecnie wynoszą około 6 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Hryniewicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu