Branża piwna pnie się w górę
Po pięciu miesiącach tego roku na rynek trafiło 9,1 mln hl piwa, czyli o około 11 proc. więcej niż do końca maja Ô99. Ten rok może być rokiem rekordowym dla producentów tego napoju.
Wyniki po pięciu miesiącach wskazują jednoznacznie, że sprzedaż browarów nabiera przyspieszenia. Do końca maja krajowi producenci piwa ulokowali na rynku ponad 9,1 mln hl. Oznacza to dla branży rekordowy, bo około 11-proc., wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem roku 1999. Wtedy piwosze wypili niemal 1 mln hl mniej. Dwukrotnie mniejsza była też dynamika wzrostu.
Zadecyduje aura
W samym maju branża sprzedała ponad 2,7 mln hl piwa, czyli około 600 tys. hl więcej niż w maju roku Ő99. Jeżeli pogoda się utrzyma, to ten rok powinien być dla producentów piwa rokiem rekordowej sprzedaży. Tym samym wynik osiągnięty przez branżę w roku ubiegłym (sprzedano wtedy prawie 22,5 mln hl piwa i zanotowano 11,3-proc. wzrost sprzedaży w porównaniu z rokiem Ő98) może w tym roku zostać wyrównany, a nawet poprawiony. Sprzedaż 25 mln hl wydaje się zupełnie realna.
— Takiego wyniku kilka lat temu nikt się nie spodziewał. Mówiono wtedy o rocznym wzroście rzędu 5 proc. Moim zdaniem, realny wzrost sprzedaży branży w 2000 roku powinien wynieść 8-10 proc., jednak o wszystkim zadecyduje sprzedaż piwa w miesiącach letnich. Po tym okresie będzie można z dużą dozą prawdopodobieństwa określić, jaka będzie dynamika w branży — mówi Małgorzata Wąsowska-Chęć z PBK Asset Management.
Liderzy bez zmian
Czołówka producentów piwa pozostaje bez zmian. Na prostą wychodzi największy producent piwa, czyli Grupa Żywiec (Żywiec, Leżajsk Warka i Elbrewery). Z szacunkowych obliczeń wynika, że grupa po pięciu miesiącach sprzedaży zanotowała zbliżony wynik do osiągniętego w ciągu pięciu miesięcy ubiegłego roku, co oznacza sprzedaż ponad 3,1 mln hl piwa. Daje to około 34-proc. udział w rynku. Kompania Piwowarska (Lech i Tychy), która notuje duży wzrost sprzedaży, do końca maja sprzedała najprawdopodobniej 2,5 mln hl piwa, co oznacza około 50-proc. wzrost sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem roku 1999.
Udział w krajowym rynku piwa KP sięga teraz przypuszczalnie ponad 27 proc. Nadal na prostą nie może wyjść Okocim, który co prawda w maju zbliżył się do poziomu sprzedaży z maja Ő99 (sprzedał wtedy 165 tys. hl), ale do wykonania sprzedaży sprzed roku brakuje mu jeszcze kilku procent. Rekordzistą jest Małoposki Browar Strzelec, który wypuszczając na rynek przez pięć miesięcy 92 tys. hl piwa, zanotowal aż 88-proc. wzrost sprzedaży.
PIWNE ŻNIWA: Oprócz dużych producentów, na rynku dobrze radzą sobie mniejsze browary. Wcześniejsze tegoroczne lato spowodowało, że ich poziom sprzedaży po pięciu miesiącach wzrósł średnio od kilkunastu do kilkudziesięciu procent. Strzelec chce w 2000 roku sprzedać nawet 100 proc. piwa więcej niż w roku 1999.