Browary Lubelskie zaczynają odzyskiwać klientów

Artur Burak
15-04-1999, 00:00

Browary Lubelskie zaczynają

odzyskiwać klientów

Na początku roku Browary Lubelskie zaczęły wreszcie, po długim okresie coraz gorszych wyników, sprzedawać więcej piwa. Na majowym WZA akcjonariusze rozważą, czy warto dla spółki pozyskać inwestora strategicznego.

Czesław Wojciech Szczepaniak, prezes lubelskiego browaru i zarazem dyrektor marketingu sprzedaży, wierzy, że wzmożone wydatki na promowanie piwa Perła i innych produktów z Lublina znacząco zwiększą ich sprzedaż.

— W tym roku wydatki na marketing będą dwukrotnie wyższe niż rok wcześniej — twierdzi Czesław Wojciech Szczepaniak.

Tajny marketing

Prezes nie chce podać dokładnej kwoty, gdyż byłby to czytelny sygnał dla konkurentów, którzy dzięki temu mogliby skorygować własne strategie marketingowe. Przyznaje także, że polskie browary zachowują się jak członkowie jednej rodziny, ale tylko pod względem wymiany informacji o technologii produkcji — tu nie ma żadnych tajemnic. Jednak gdy ktoś w tej „rodzinieŐŐ nieopatrznie próbuje rozpocząć rozmowę o promocji i marketingu, zapada głucha cisza.

Reklama na kredyt

Inwestycje w marketing będą finansowane ze środków własnych lubelskiej firmy oraz kredytów.

— Nowa emisja akcji na sfinansowanie inwestycji nie wchodzi dzisiaj w rachubę. Znacznie wygodniejszy i atrakcyjniejszy jest kredyt, który ostatnio bardzo staniał — uważa prezes Szczepaniak.

Lubelskie browary od pewnego czasu przymierzają się do pozyskania inwestora strategicznego. W tym celu firma zawarła z komórką inwestycyjną jednego z banków umowę o reprezentowaniu interesów browaru w rozmowach z potencjalnymi inwestorami. Jednak, zdaniem prezesa Szczepaniaka, jeszcze nie jest pewne, że akcjonariusze zechcą związać browar z dużym inwestorem. Niewykluczone, że decyzję w tej sprawie podejmie najbliższe WZA, które odbędzie się w maju.

— Akcjonariusze staną przed dylematem — zachować regionalny charakter browaru i produkować około 300 tys. hektolitrów piwa, czy też zdecydować się na rozwój i wyjście poza region. Jeśli górę weźmie ta druga koncepcja, to jej naturalną konsekwencją będzie ściągnięcie do browaru inwestora strategicznego — mówi Czesław Wojciech Szczepaniak.

Groźna promocja

Zdaniem prezesa Szczepaniaka, jest jeszcze jeden czynnik, który mógłby przyspieszyć zmiany w strukturze właścicielskiej browaru.

— Jeżeli zniesione zostaną ograniczenia w reklamie piwa, wszystkie średnie browary, nie posiadające wsparcia dużego inwestora, będą miały poważne kłopoty. Żaden z nich nie będzie w stanie wytrzymać rywalizacji z największymi w tej branży. Billboardy pełne będą reklam Żywca, połączonych Browarów Tyskich i Lecha oraz Okocimia. Dla obecnych właścicieli Browarów Lubelskich jedynym rozsądnym wyjściem byłby wówczas inwestor strategiczny — prorokuje prezes lubelskiej firmy.

Zadecyduje rynek

W najbliższym czasie browary z Lublina nie planują już tak dużych inwestycji modernizacyjnych jak w ostatnich latach. W 1998 roku zbudowano nową halę i linię do butelkowania piwa za 30 mln zł. W ciągu najbliższych dwóch tygodni browar uruchomi, za 10 mln zł, linię do rozlewania piwa w puszki. Zarząd firmy nie wyklucza jednak, że w razie dobrej koniunktury zdecyduje się na rozbudowę możliwości produkcyjnych jednego z trzech zakładów należących do browarów — browaru numer 1 w Lublinie. Jego obecne zdolności wynoszą około 300 tys. hektolitrów. Po rozbudowie warzelni i dostawieniu kilku nowych tankofermentatorów, mogą one wzrosnąć do ponad 500 tys. hl piwa rocznie. Jeszcze niedawno w firmie działało 5 zakładów produkujących piwo, jednak w wyniku kurczącego się rynku zarząd spółki musiał zamknąć produkcję w zakładach w Jatutowie i Chełmie.

KUSZĄCA STOLICA: Browary Lubelskie zarządzane przez Czesława Wojciecha Szczepaniaka, zamierzają pójść w ślady innych regionalnych browarów i spróbują sprzedawać swoje piwo na dużym, ale jednocześnie bardzo konkurencyjnym rynku warszawskim. Być może wkrótce do stołecznych sklepów trafi lubelska Perła lub Nowy Zwierzyniec.

fot. Grzegorz Kawecki

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Artur Burak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Browary Lubelskie zaczynają odzyskiwać klientów