Browary sprzedały więcej, ale wartość rynku nie wzrosła

Wiktor Szczepaniak
opublikowano: 2012-02-07 00:00

Na rynku, którym rządzi niska cena, błyszczy Carlsberg. W 2012 r. mają go napędzić piłkarze.

Branża piwowarska szacowała, że w 2011 r. rynek piwa w Polsce wzrośnie zaledwie o 1-2 proc. Tymczasem okazuje się, że pod względem ilości sprzedanego piwa miniony rok był dla browarów dużo lepszy.

— Z danych GUS wynika, że przemysł piwowarski zwiększył w 2011 r. sprzedaż piwa aż o 5 proc., do 37,7 mln hl (z uwzględnieniem eksportu). To zaskakująco dobry wynik, biorąc pod uwagę kiepskie lato. W jego osiągnięciu pomogła jednak słoneczna i ciepła jesień. Niestety, za ilościowym wzrostem sprzedaży nie poszedł wzrost wartości sprzedaży — mówi Jacek Pastuszka, prezes Carlsberg Polska. Potwierdzają to konkurenci.

— Szacujemy, że krajowa sprzedaż piwa wyniosła w 2011 r. nieco ponad 36 mln hl, czyli o około 5 proc. więcej niż rok wcześniej. Byłby to doskonały wynik, gdyby nie jednoczesne obniżenie cen na rynku wynikające ze zwiększonej popularności gorszych jakościowo piw z najniższej półki cenowej, które podkopują wartość tego wzrostu — mówi Wojtek Mrugalski, kierownik ds. komunikacji z Kompanii Piwowarskiej. Według niego, branża sprzedaje więcej piwa, ale tańszego i w tańszych sklepach.

— W 2011 r. mieliśmy do czynienia z ogromnym rozwojem sprzedaży w dyskontach oraz wzrostem tanich marek, w których nasza konkurencja odgrywa coraz większą rolę. Szacujemy, że w 2012 r. rynek piwa wzrośnie o około 2 proc. — mówi Xavier Belison, prezes Grupy Żywiec.

Według Jacka Pastuszki, średnia cena detaliczna półlitrowego piwa w 2011 r. spadła o 5 groszy, w porównaniu z 2010 r. i wyniosła 2,58 zł. Można więc powiedzieć, że rynek wzrósł w dużej mierze dzięki niskim cenom i promocjom, a polski model konsumpcji piwa to obecnie przede wszystkim zakup piwa w postaci wielopaku na promocji i jego konsumpcja w domu. W efekcie spada spożycie piwa w gastronomii. Firmą, która najlepiej odnalazła się na rynku w 2011 r. i najbardziej zwiększyła udziały w rynku piwa jest, Carlsberg Polska.

— Był to dla nas rekordowy rok pod względem wielkości i wartości sprzedaży, a także zysku. W efekcie nasze udziały rynkowe wzrosły w 2011 r. do 17,8 proc. w ujęciu ilościowym i 16,6 proc. w ujęciu wartościowym. W 2011 r. udało się nam zwiększyć sprzedaż aż o 1 mln hl, do 6 mln hl — wylicza Jacek Pastuszka, prezes Carlsberg Polska. W efekcie tych sukcesów firma zdecydowała się na inwestycje, m.in. w nową linię do produkcji piwa butelkowanego w browarze w Brzesku. Planuje zakończyć je w 2013 r. i wydać kilkadziesiąt mln zł. Ponadto, Carlsberg Polska zainwestuje też kilkadziesiąt milionów złotych w działania marketingowe związane z turniejem piłkarskim EURO 2012, którego jest sponsorem.

95 proc. Taki udział w rynku piwa mają w sumie cztery największe firmy z branży: Kompania Piwowarska, Grupa Żywiec, Carlsberg Polska i grupa Van Pur.

2,8 proc. Taki udział w rynku piwa osiągnęła w 2011 r. marka Kasztelan (z portfela Carlsberga Polska), co dało jej awans do pierwszej dziesiątki największych marek piwa w naszym kraju.