Budowa EFRA coraz bliżej końca

opublikowano: 09-03-2017, 22:00

Budowa w rafinerii Lotosu wielkiego kompleksu instalacji efektywnej rafinacji przekroczyła półmetek.

Potężny dźwig ustawił na przygotowanych wcześniej konstrukcjach żelbetowych największe i najcięższe aparaty, w tym m.in. dwa reaktory instalacji koksowania DCU (ważące 240 ton każdy) i kolumnę destylacji hydrowaksu (300 ton). Najbardziej zaawansowane są prace projektowe (95 proc.), wykonywane głównie przez Kinetics Technology (KT), głównego wykonawcę większości instalacji.

Przyszły użytkownik EFRA, czyli spółka Lotos Asfalt, podpisał umowę z KT w lipcu 2015 r. Na początku października wmurowano kamień węgielny i rozpoczęło się palowanie gruntu pod pierwszy i dzisiaj już zrealizowany obiekt — budynek elektroenergetyczny. Prace projektowe w ramach połączenia nowych i istniejących instalacji realizuje firma Fluor. One także zbliżają się do końca. Zakupy i dostawy urządzeń dla instalacji przekroczyły 86 proc. Wokół placu budowy zmagazynowano ogromną ilość różnorodnych elementów instalacji, czekających na montaż.

Część budowlano-montażową zrealizowano w około 25 proc. Wykonano już zasadnicze prace konstrukcyjne, a elementy głównej instalacji koksowania DCU górują nad rafinerią. Widoczne są zwłaszcza dwa potężne reaktory oraz otaczająca je konstrukcja stalowa. Zastosowanie technologii koksowania pozwoli uzyskać z każdej tony ciężkiej pozostałości około 700 kg paliw i 300 kg koksu. Innowacyjna pełna hermetyzacja sprawi, że koksowanie i wywóz koksu będą przebiegały w zgodzie z normami środowiskowymi.

— Po zakończeniu budowy EFRA rafineria w Gdańsku umocni swoją pozycję jednego z najnowocześniejszych zakładów tego typu na świecie, produkującego paliwa najwyższej jakości. Dla nas kluczowe jest wyeliminowanie z naszych produktów nieekologicznego ciężkiego oleju opałowego. Jego produkcja jest nieopłacalna, bo sprzedawany jest z tzw. ujemną marżą, czyli za cenę niższą od ceny ropy. Dzięki technologii koksowania, którą wdrażamy w najbardziej innowacyjnej i ekologicznej wersji, uzyskamy głębszą konwersję, czyli więcej wysokomarżowych paliw z tej samej ilości ropy. Szacujemy, że rocznie zyskamy dodatkowo 900 tys. ton wysokiej jakości paliw silnikowych. Marża rafineryjna zwiększy się o około 2 USD na baryłce — podkreśla Mateusz Aleksander Bonca, wiceprezes Grupy Lotos.

Zasadnicza część obiektu to kompleks koksowania, w skład którego obok instalacji DCU wchodzą instalacja hydroodsiarczania benzyny (CNHT) oraz sekcja magazynowania i wywozu koksu. Poza tym powstaną: wytwórnia wodoru, destylacji hydrowaksu, wytwórnia tlenu. Jednocześnie wiele instalacji zostanie zmodernizowanych i zwiększy produkcję. Zakończenie inwestycji przewidziane jest na drugi kwartał 2018. Zakończy ją test technologiczny.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane