Carrefour będzie zdrowy i cyfrowy

opublikowano: 27-03-2018, 22:00

Francuska sieć skoncentruje się na inwestycjach w nowe technologie i poprawę składu produktów. Nowe sklepy też będą, ale w najmniejszym formacie.

W handlu spożywczym nie jest łatwo o rewolucję i wdrożenie innowacyjnych sposobów sprzedaży chleba i kiełbasy. Nie znaczy to jednak, że nie ma takich, którzy próbują. Francuski Carrefour pod koniec stycznia zaprezentował nową globalną strategię, której fundamentem są hasła „transformacji żywieniowej” i „omnikanałowości”.

Carrefour, którego szefem w Polsce jest Guillaume de Colonges, pozycję zbudował na hipermarketach, które w ostatnich latach tracą udziały. Francuska sieć stara się uciec do przodu przed kurczeniem się tradycyjnego rynku i zapowiada „intensywny rozwój” platformy internetowej i aplikacji mobilnej.
Zobacz więcej

HANDLOWIEC 2.0:

Carrefour, którego szefem w Polsce jest Guillaume de Colonges, pozycję zbudował na hipermarketach, które w ostatnich latach tracą udziały. Francuska sieć stara się uciec do przodu przed kurczeniem się tradycyjnego rynku i zapowiada „intensywny rozwój” platformy internetowej i aplikacji mobilnej. Fot. ARC

— Zwiększamy inwestycje związane z cyfryzacją i poszukujemy nowych partnerów technologicznych. Jednym z naszych celów na ten rok jest osiągnięcie poziomu 3 mln pobrań naszej aplikacji na smartfony przez klientów. Rozpoczynamy też kampanię związaną z transformacją żywieniową i zmianą nawyków klientów, opartą m.in. na dostawach wysokiej jakości produktów bio od polskich dostawców — mówi Guillaume de Colonges, prezes Carrefour Polska.

Francuska sieć, pod której szyldem działa w Polsce prawie 900 placówek (najwięcej małych sklepów franczyzowych, największych hipermarketów jest około 90), miała w ubiegłym roku 9,7 mld zł przychodów, o 5,4 proc. więcej niż rok wcześniej. To efekt nowych otwarć, jak i wzrostu sprzedaży porównywalnej w działających już wcześniej placówkach. Inwestycje spółki w Polsce w ubiegłym roku sięgnęły niemal 250 mln zł. Carrefour otworzył trzy hipermarkety, osiem supermarketów i około 100 sklepów osiedlowych, które działają pod franczyzowym szyldem Carrefour Express. W warszawskiej galerii Promenada, na powierzchni zwolnionej przez upadłą Almę, powstała eksperymentalna placówka,mająca łączyć zwykły handel z nowymi technologiami — można w niej m.in. zamawiać na interaktywnych ekranach produkty, których nie ma w sklepie, i odbierać je potem na miejscu, w Coolomatach (maszynach przystosowanych do przechowywania produktów spożywczych) albo zamawiać do domu. Carrefour nazywa ten sklep „phygitalowym”. W tym roku w sieci będzie przybywać niemal wyłącznie sklepów w najmniejszym formacie.

— Zamierzamy otworzyć około stu sklepów w najmniejszym formacie, a także dwa supermarkety, nie planujemy otwarć w największym formacie. Będziemy też modernizować hiper— i supermarkety — zapowiada Guillaume de Colonges. Choć Carrefour w Polsce otworzy mniej sklepów niż rok wcześniej, na tle hipermarketowej konkurencji i tak wypada dobrze. Auchan, w ostatnich latach zajęty wchłanianiem hipermarketów Real, dopiero zaczyna rozwijać się w najmniejszym formacie, Tesco natomiast regularnie zamyka nierentowne supermarkety. Sieci z największymi sklepami ciągle tracą jednak dystans do przodujących na rynku dyskontów, głównie do Biedronki i Lidla.

— Hipermarkety przeżywają problemy na wszystkich rynkach, bo nie pasują do obecnych zwyczajów zakupowych. Jeśli chodzi o produkty spożywcze, konsumenci wolą częstsze i mniejsze zakupy, wybierają też więcej produktów świeżych, co działa na korzyść mniejszych formatów handlowych w pobliżu domu. Jeśli chodzi o inny asortyment, hipermarkety nie są w stanie walczyć cenowo ze sklepami internetowymi. W efekcie nie mają co zrobić z tak dużą powierzchnią handlową i brakuje im pomysłów. Ostatnio nową strategię ogłosił Carrefour, ale ktoś, kto szuka w niej rewolucyjnych rozwiązań, mocno się zawiedzie — uważa Marek Zdziech, szef polskiego biura firmy OC&CStrategy Consultants.

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Carrefour będzie zdrowy i cyfrowy