Carrefour robi bioeksperyment

opublikowano: 14-11-2019, 22:00

Pierwszy sklep francuskiej sieci nastawiony na sprzedaż produktów bio ruszył w Warszawie. Polacy na razie mało wydają na taki asortyment.

Bycie bio i eko jest w modzie, ale na decyzje zakupowe Polaków na razie się to nie przekłada. Na produkt z oznaczeniem „bio” wydajemy w ciągu roku przeciętnie 7 EUR (czyli 30 zł), podczas gdy statystyczny Niemiec przeznacza na takie artykuły 100 EUR, Francuz — 140 EUR, a Duńczyk — ponad 200 EUR. Niektórzy rynkowi gracze są jednak pełni wiary w potencjał produktów bio na polskim rynku. Na NewConnect notowana jest prowadząca ponad 30 sklepów tego typu Organic Farma Zdrowia, którą kontroluje włoska grupa EcorNaturaSi. W 2017 r. pierwszy sklep pod szyldem Bio Family otworzyła rodzina Świtalskich, znana ze stworzenia takich sieci, jak Biedronka i Żabka — ale na razie pod tym szyldem działa tylko pięć placówek. Teraz ze sklepem skoncentrowanym na asortymencie bio rusza w Polsce duży gracz międzynarodowy — Carrefour.

Carrefour, którym w Polsce zarządza Christophe Rabatel, w
Polsce prowadzi handel zarówno w dużych hipermarketach, jak w małych sklepach
osiedlowych, rozwija też sprzedaż internetową. Teraz zamierza przetestować
apetyt Polaków na produkty bio.
Zobacz więcej

FRANCUSKA WSZECHSTRONNOŚĆ:

Carrefour, którym w Polsce zarządza Christophe Rabatel, w Polsce prowadzi handel zarówno w dużych hipermarketach, jak w małych sklepach osiedlowych, rozwija też sprzedaż internetową. Teraz zamierza przetestować apetyt Polaków na produkty bio. Fot. Marek Wiśniewski

— Mamy obecnie 30 sklepów pod szyldem Carrefour Bio we Francji, 4 w Hiszpanii, a kilka miesięcy temu uruchomiliśmy pierwszą taką placówkę w Belgii. Teraz otwieramy pierwszy sklep w tym formacie w Polsce. Ponad 80 proc. produktów ma oznaczenie „bio”, reszta to głównie zdrowa żywność, bez laktozy, glutenu itp. Sprzedajemy też wodę, która oznaczenia „bio” nie ma — mówi Christophe Rabatel, prezes Carrefour Polska.

Pierwszy sklep jest zlokalizowany w ścisłym centrum Warszawy, tuż przy rondzie Dmowskiego. Ma 150 m kw.

— Na razie jest za wcześnie, by mówić o planach otwarć kolejnych sklepów w tym formacie, wierzymy jednak, że przynajmniej w dziesięciu największych polskich miastach jest miejsce na sklepy bio — mówi Christophe Rabatel.

Carrefour podkreśla, że jego celem jest „demokratyzacja” żywności i innych artykułów bio.

— Większość sklepów tego typu w Polsce to placówki specjalistyczne, skoncentrowane na wąskiej grupie klientów. Nam zależy na możliwie szerokim asortymencie, nie tylko żywności i produktów świeżych, ale też np. kosmetyków. W nowym sklepie jest około 2,5 tys. artykułów, w tym 300 produktów świeżych — mówi Marek Lipka, dyrektor handlowy w Carrefourze.

Francuska sieć sprzedaje takie produkty m.in. pod marką własną „Carrefour Bio”, w której ramach dużą część artykułów dostarczają francuscy producenci.

— Polska ma potencjał, by zostać dużym producentem żywności bio, ale nie jest łatwo skompletować taki asortyment, wyłącznie opierając się na lokalnych producentach. W naszym przypadku około 60 proc. produktów jest wytwarzanych w Polsce, wkładamy dużo wysiłku w to, by znaleźć lokalnych dostawców, wspieramy też inwestycje polskich rolników w taką produkcję — mówi Christophe Rabatel.

W ubiegłym roku spółka Carrefour Polska miała 7,94 mld zł przychodów, o 4,7 proc. więcej niż rok wcześniej. Wykazała przy tym 59,7 mln zł zysku netto. Na koniec 2018 r. pod kilkoma jej szyldami działało w Polsce 850 sklepów: 89 hipermarketów, 152 supermarkety (pod markami Carrefour Market oraz Rast), 53 sklepy Galeria Alkoholi oraz 556 sklepów osiedlowych Carrefour Express (działających we franczyzie) i Globi. Na ten rok planowano otwarcie ponad 120 sklepów franczyzowych.

Sprawdź program konferencji "Analityka i narzędzia w sprzedaży", 14-15 stycznia 2020, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu