Carrefour stracił patronat ministerstwa

Anna Bytniewska
20-03-2009, 00:00

Ministerstwo Środowiska wycofuje swoje logo z tzw. proekologicznych torebek sieci. Producenci tradycyjnych jeszcze długo będą lizać rany.

Ministerstwo Środowiska wycofuje swoje logo z tzw. proekologicznych torebek sieci. Producenci tradycyjnych jeszcze długo będą lizać rany.

Ustawa o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi wprowadzi opłatę recyklingową dopiero od 1 stycznia 2015 r., ale już namieszała. Gra idzie o przyszłość branży producentów konwencjonalnych opakowań z tworzyw sztucznych i o miejsce na rynku dla ich biodegradowalnych lub wielorazowych odpowiedników. Na zlecenie Koalicji na rzecz Opakowań Ekologicznych KOEKO, reprezentującej producentów tradycyjnych opakowań foliowych, powstał raport o skutkach wycofania ze sklepów torebek foliowych lub wprowadzenia za nie opłat. Oznacza to ograniczenie produkcji i spadek zatrudnienia w branży, szacowany na 8,2 tys. osób. Spadek przychodów może wynieść 44-80 proc. KOEKO twierdzi, że wylewa się dziecko z kąpielą i jako przykład podaje niedawne działania Ministerstwa Środowiska (MŚ) i Carrefoura promujące tzw. opakowania proekologiczne.

Torebkowe równanie

Resort środowiska zakończył już współpracę patronacką z siecią handlową Carrefour i wycofuje swoje logo z torebek biodegradowalnych.

— 4 marca wysłaliśmy pismo do Carrefoura z prośbą o zaprzestanie dystrybucji materiałów informacyjnych oraz toreb z logo MŚ. Decyzja wynika z nowych zasad przyznawania patronatów oraz z faktu, że kampania Carrefoura, popularyzująca torby wielokrotnego użycia, już się skończyła — mówi Grzegorz Zygan, dyrektor biura prasowego MŚ.

Carrefour przyznaje, że je otrzymał.

— Chcemy zaznaczyć, że zgodnie pismem z 27 marca 2008 r. MŚ zezwoliło na umieszczanie swojego logo na materiałach kampanii proekologicznej Carrefoura i napisu, że jest partnerem akcji bez określania dokładnych ram czasowych — mówi Maria Cieślikowska, rzecznik prasowy Carrefour Polska.

KOEKO również próbowała uzyskać patronat MŚ dla kampanii zachęcającej do używania tzw. foliówek zgodnie z zasadami ekologii i selektywnej zbiórki odpadów. Branża nie chciała, by na fali proekologicznego trendu jej produkt zniknął z rynku. Resort odmówił.

Akcja z falstartem

23 stycznia 2009 r. KOEKO poinformowała o działaniach resortu premiera Najwyższą Izbę Kontroli i Ministerstwo Gospodarki.

— Niejasne są kryteria, dla których MŚ udzieliło swojego logo Carrefourowi, a odmówiło KOEKO. Ponadto wprowadzono społeczeństwo w błąd — podkreśla Witold Przytocki, pełnomocnik KOEKO.

By biodegradowalne torebki były przyjazne środowisku, muszą być segregowane i utylizowane w specjalnych kompostowniach przemysłowych. Systemu takiej zbiórki i utylizacji w Polsce nie ma.

— Torebka biodegradowalna nie może podlegać recyklingowi łącznie z innymi odpadami z tworzyw, a o tym się nie informuje — podkreśla Witold Przytocki.

KOEKO chce wyjaśnić kulisy współpracy MŚ i Carrefoura i nie wyklucza zgłoszenia sprawy do prokuratury.

— MŚ obiecało nam zapoznanie się z dokumentacją sprawy, więc czekamy — mówi mecenas Witold Przytocki.

Co Carrefour zrobi z niesprzedanymi biotorebkami z logo MŚ?

— Logo MŚ nie będzie umieszczane na kolejnych partiach toreb, a obecne będą dystrybuowane do wyczerpania zapasów — twierdzi Grzegorz Zygan.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bytniewska

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Carrefour stracił patronat ministerstwa