Caspol potrzebuje środków na realizację nowej strategii

Artur Sulejewski
08-03-2000, 00:00

Caspol potrzebuje środków na realizację nowej strategii

DLA ROZWOJU I PRESTIŻU: Emisja została tak przygotowana, aby spółka mogła zrealizować zamierzone cele inwestycyjne i jednocześnie spełnić wymogi GPW, obowiązujące na rynku równoległym. Po emisji chcemy przenieść się z rynku wolnego na drugi parkiet — tłumaczy Mariusz Spyra, prezes Caspolu. fot. ARC

Krajowe firmy spedycyjne wciąż nie mogą się otrząsnąć po kryzysie rosyjskim. Giełdowy Caspol nie należy do wyjątków. Zarząd spółki wierzy jednak w odwrócenie trendu. Dziś przedstawi nową strategię rozwoju.

Cieszyński Caspol specjalizujący się w usługach transportowo-spedycyjnych dąży do sytuacji, w której będzie mógł prowadzić sprawną obsługę przesyłek w systemie „dom-dom”, czyli dostarczania i odbioru towarów do ściśle określonych miejsc w kraju i za granicą. Na realizację tych planów spółka szykuje nową emisję.

Caspol wyemituje od 1,5 do 4,039 mln akcji serii C. Emisja skierowana jest do dotychczasowych akcjonariuszy. Za każdy papier wcześniejszej serii przysługuje prawo objęcia 1 akcji serii C. Dzień ustalenia prawa poboru wyznaczony został na 9 marca. Zapisy przyjmowane będą od 27 do 31 marca. Emisja dojdzie do skutku, jeśli minimum 1,5 mln akcji zostanie objętych. Zarząd spółki rozważa ubezpieczenie części emisji.

Po pierwsze terminal

W pierwszej kolejności wpływy z nowej emisji akcji przeznaczone zostaną na budowę terminalu na Śląsku. Koszt tej inwestycji zarząd spółki szacuje na 6 mln zł. Na początku budowany będzie pierwszy moduł terminalu wielkości 5 tys. mkw. (docelowo terminal będzie składał się z 3 modułów). Jego uruchomienie przewidziane jest na przełomie 2000-2001 roku. Terminal umożliwi konsygnację papieru w rolach dla drukarń południowej Polski, a także kompleksową obsługę celno-spedycyjną.

Milion na zakupy

1 mln zł Caspol wyda na zakup nowych udziałów w ATS Logistic — spółce zależnej. Obecnie Caspol jest jej większościowym udziałowcem (posiada 51 proc. udziałów), pozostałe należą do dwóch niemieckich partnerów. ATS będzie prowadzić kolejowy przeładunek samochodów osobowych (pierwsze transporty ruszą 13 marca). Firma rozpoczęła działalność od współpracy z fabryką Opla w Gliwicach. Plany przewidują także obsługę składu celnego i magazynów spedycyjnych oraz sprzedaż paliw, części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych. W 2000 roku ATS zamierza przetransportować około 65 tys. samochodów, z tego 50,4 tys. sztuk na eksport do krajów zachodnioeuropejskich (Belgia, Francja, Niemcy, Włochy). W pierwszym roku działalności spółka powinna zarobić kilkaset tys. zł. Docelowo ATS zamierza rocznie przetransportować w cyklu eksport-import 100-150 tys. samochodów.

Urosła konkurencja

W 1999 roku zyski Caspola były wyraźnie niższe od osiągniętych rok wcześniej. Spółka zarobiła na czysto 0,35 mln zł, tj. o ponad 1,1 mln zł mniej niż w 1998 roku. Zasadniczy wpływ na taką sytuację miały czynniki niezależne od firmy. Dla Caspola prowadzącego działalność transportową (w przychodach spółki udział tych usług przekracza 50 proc.) istotne znaczenie mają urzędowe ceny paliw, tymczasem w 1999 roku miały miejsce 22 ich podwyżki. Koszty działalności podnosiły także inne obligatoryjne odpłatności, np. administracyjne opłaty za wydanie koncesji na świadczenie usług transportu międzynarodowego.

Niekorzystnie na wyniki spółki wpłynął również kryzys rosyjski. Co prawda nie dotknął on spółki bezpośrednio (Caspol nie angażował się na rynkach wschodnich), to jednak inni przewoźnicy, którzy utracili tamte rynki, zaczęli obsługiwać pozostałe kierunki, dumpingując dotychczasowe ceny. Wreszcie na wzrost kosztów wpłynęły inwestycje Caspola. W 1999 roku spółka przejęła 16 nowych placówek, które trzeba było „uzbroić” w sprzęt i ludzi. W tym roku wyniki mają się poprawić. Caspol przewiduje sprzedaż na poziomie 43,95 mln zł, zysk netto ma wynieść 2,99 mln zł.

— Prognoza oparta jest na obecnym potencjale firmy i sytuacji, która jest na rynku. Jeżeli nie wystąpią nieprzewidziane i niezależne od nas czynniki, plany zostaną zrealizowane — twierdzi Mariusz Spyra.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Artur Sulejewski

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Caspol potrzebuje środków na realizację nowej strategii