CeBIT to olbrzymia impreza targowa, podczas której prezentowane jest oprogramowanie, sprzęt komputerowy i nowe technologie informatyczne. Wydarzenie odbywa się co roku na początku marca w Hanowerze i przyciąga przedsiębiorców z całego świata. O skali przedsięwzięcia najlepiej świadczą liczby — w ubiegłym roku wystawiało się tu 4,2 tys. firm z 70 krajów, a targi odwiedziło ok. 312 tys. osób ze 110 państw.
W ciągu kilku dni w Hanowerze odbyło się 1,5 tys. prezentacji, warsztatów i seminariów i 1,4 tys. spotkań delegacji rządowych. Tegoroczna edycja, która odbędzie się od 5 do 9 marca, będzie miała nie mniejszy rozmach. Co ważne, w tym roku Polska będzie partnerem strategicznym targów, co daje firmom znad Wisły wyjątkową okazję do promocji.
— Nie ma żadnych ograniczeń, jeśli chodzi o możliwość uczestnictwa w targach. Udział mogą wziąć zarówno firmy jednoosobowe, jak i największe przedsiębiorstwa. Możliwości aktywnego uczestnictwa jest wiele, od wystawienia swoich produktów po spotkania bilateralne — mówi Dariusz Bogdan, wiceminister gospodarki.
Cztery duże działy
Wydarzenie skierowane jest do przedstawicieli branży IT, sektora telekomunikacyjnego i producentów elektroniki użytkowej. Nie zabraknie również przedstawicieli dziedzin przemysłu będących odbiorcami nowych technologii.
Aby ułatwić odwiedzającym orientację i poruszanie się wśród tysięcy stoisk, targi zostały podzielone na cztery tematyczne działy: CeBIT PRO — technologie teleinformatyczne (m.in. innowacyjne rozwiązania dla biznesu), CeBIT GOV — rozwiązania dla instytucji publicznych i ochrony zdrowia, CeBIT LAB — platforma prezentacji wyników międzynarodowych projektów badawczych, oraz CeBIT LIFE, gdzie przedstawiane są rozwiązania związane ze sferą cyfrowego stylu życia.
Co istotne, impreza odbywa się w Niemczech, a więc u naszego największego partnera gospodarczego. Wartość rynku ICT tego kraju to ok. 150 mld EUR, natomiast nasz jest dziesięć razy mniejszy, ale ma największew Europie tempo rozwoju. W czasie targów zostanie zorganizowanych wiele spotkań dla polskich i niemieckich przedsiębiorców, którzy są zainteresowani rozwojem działalności w sąsiednim kraju.
To, że Polska jest partnerem strategicznym targów, oznacza znacznie większą promocję firm z naszego kraju. W jaki sposób? Po pierwsze przez stoiska targowe. Będą to stoiska narodowe oraz tematyczne — w każdym z sektorów (PRO, GOV, LAB, LIFE). Zorganizowany zostanie specjalny polski wieczór — „Partner Country Night”.
W planie jest też wiele konferencji, a wśród imprez dwustronnych na uwagę zasługuje Polsko-Niemiecki Szczyt Technologiczny. Przedsiębiorcy chcący wystawiać się na targach wciąż mogą się zgłaszać.
Organizatorzy zadbali o wiele ułatwień związanych z uczestnictwem. Ministerstwo Gospodarki wpisało to wydarzenie na listę branżowego programu promocji, dzięki czemu firmy otrzymają refundację 75 proc. kosztów udziału. Szczegółową ofertę można znaleźć pod adresem http://www.mg.gov.pl/node/17476. Ale w Hanowerze prezentować się mogą nie tylko firmy. Podczas targów CeBIT promować się będą specjalne strefy ekonomiczne, parki przemysłowe i technologiczne. Na tematycznych pawilonach narodowych prezentowana będzie oferta m.in. polskich regionów.
Giełda połączy partnerów
Dla wielu przedsiębiorców najważniejszą korzyścią będzie możliwość nawiązania międzynarodowych kontaktów z odbiorcami i kooperantami z całego świata.
Temu służy narzędzie pod nazwą „Match & Meet”, które pomaga uczestnikom znaleźć potencjalnych partnerów biznesowych. Przedsiębiorcy mogą też wybrać dodatkowe opcje, np. stworzyć spersonalizowane kampanie mailingowe skierowane do konkretnych grup klientów. Jedną z najbardziej skutecznych metod na poszerzenie grona kontrahentów będzie uczestnictwo w giełdzie kooperacyjnej „Future Match 2013”. Jej koordynatorem ze strony naszego kraju jest Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), która zaprasza do udziału w wydarzeniu firmy, instytuty badawcze i szkoły wyższe działające w branży ICT.
— To będzie znakomita okazja do promocji i zapoznania się z nowymi i innowacyjnymi technologiami. Giełda da też możliwość wymiany doświadczeń z ekspertami z branży ICT — mówi Magdalena Gephard z Enterprise Europe Network działającym przy PARP. Jak to działa? Zainteresowani przedsiębiorcy powinni zarejestrować się na stronie giełdy i zamieścić na niej profil firmy z opisem działalności. Zostanie on umieszczony w katalogu online giełdy, który będą przeglądali inni uczestnicy zainteresowani nawiązaniem współpracy.
— Po znalezieniu odpowiedniego kontrahenta trzeba wysłać do niego zapytanie dotyczące spotkania. Na podstawie zgłoszonych zaproszeń na kilka dni przed targami organizatorzy przygotują dla każdego uczestnika listę 30-minutowych spotkań B2B — mówi Magdalena Gephard. Do spotkań dojdzie w dniach 5-9 marca w hali 9 LAB na stoisku C50 w Hanowerze. Przedsiębiorcy zainteresowani udziałem w giełdzie mogą rejestrować się od 1 do 18 lutego.
Nie tylko w marcu
W ubiegłorocznej edycji targów swoją ofertę na stoiskach prezentowało 75 polskich firm, poza tym 60 wzięło udział w matchmakingu. Największym zainteresowaniem cieszyły się polskie gry i innowacje, m.in. interfejs mózg-komputer i system Eye Tracker. Wśród polskich wystawców była firma Polcom ze Skawiny, posiadająca jedno z największych w Polsce centrów przetwarzania danych. — Zdecydowaliśmy się wziąć udział w targach CeBIT, bo chcemy swoimi usługami zainteresować nowych klientów spoza Polski.
To wydarzenie daje nie tylko możliwość zdobycia wiedzy o nowościach rynkowych, ale pozwala nawiązać kontakty i pozyskać przyszłych kontrahentów — mówi Marcin Gwóźdź, prezes zarządu spółki Polcom. Organizatorzy liczą, że w 2013 r. przedsiębiorców znad Wisły będzie co najmniej dwa razy więcej. Warto dodać, że partnerstwo strategiczne Polski oznacza nie tylko większą reklamę firm z naszego kraju podczas targów CeBIT, ale też wachlarz dodatkowych możliwości promocyjnych w ciągu całego 2013 r.
Jeszcze przed hanowerskimi targami odbędzie się sześć imprez promujących polską branżą ICT, m.in. w Berlinie, Düsseldorfie i Kolonii. Potencjał i osiągnięcia firm z Polski będą też reklamowane na Międzynarodowych Targach ICT CeBIT Bilisim Eurasia w Turcji. Partnerstwo Polski w targach CeBIT jest elementem trzyletniego programu promocji polskiego sektora ICT. W ramach przedsięwzięć pod wspólnym hasłem „Do IT In Poland” finansowane zostaną projekty warte kilkanaście milionów złotych.
31.01
Do tego dnia mogą zgłaszać się przedsiębiorcy zainteresowani wystawianiem się na targach.
WIĘCEJ INFORMACJI O UDZIALE W CEBIT
Joanna Gumkowska Międzynarodowe Targi Poznańskie tel.: +61 869-28-99 [email protected] www.mg.gov.pl/CeBIT
ZAPISY NA GIEŁDĘ FUTURE MATCH 2013
Magdalena Gephard Enterprise Europe Network przy PARP tel.: +22 432-87-05 [email protected] http://www.b2match.com/futurematch/