Cegielski przejmie poznański ZNT MPK

Marlena Kaczmarek
02-08-2000, 00:00

Cegielski przejmie poznański ZNT MPK

Na naprawie tramwajów firma zarobi co najmniej 10 mln zł rocznie

TOR W PLANIE: Według Jerzego Gościńskiego, prezesa FPS, Cegielski zamierza wybudować dodatkowy tramwajowy tor dojazdowy do fabryki, którego szacunkowy koszt wynosi 700-800 tys. zł. fot. PD

Zarząd Miasta Poznania podjął decyzję o przekazaniu H. Cegielskiemu Fabryka Pojazdów Szynowych naprawy tramwajów MPK. Do tej pory zajmował się tym Zakład Naprawy Tramwajów MPK. Teraz ZNT stanie się częścią Cegielskiego. Ostateczne przejęcie zakładu nastąpi w ciągu roku.

Powołana ponad pół roku temu przez prezydenta Poznania komisja rozstrzygnęła, która z poznańskich firm — H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych czy Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego zajmie się naprawą poznańskich tramwajów. Komisja badała kandydatury obydwu fabryk pod kątem ekonomicznym, technicznym i socjalnym. Ostatecznie wybór padł na FPS. Umowa, określająca zakres prac i zysków FPS, będzie podpisana w najbliższym czasie.

MPK wchodzi aportem

Do tej pory naprawami tramwajów zajmował się Zakład Naprawy Tramwajów, który jest częścią struktury poznańskiego MPK. W wyniku decyzji Zarządu Miasta zakład stanie się częścią Cegielskiego. Przejęcie ZNT powinno nastąpić w ciągu roku. W ramach Fabryki Pojazdów Szynowych powstanie samodzielna jednostka o nazwie Wydział Napraw.

Zdaniem Bogdana Pohla, z FPS, MPK do Cegielskiego wchodzi na zasadzie aportu rzeczowego.

— Cegielski nie będzie kupował ZNT MPK. W najbliższym czasie podpisany zostanie układ między MPK i FPS wniesienia aportu rzeczowego jako udziałów — wyjaśnia Bogdan Pol.

Zdaniem Jana Firlika, dyrektora trakcji tramwajowej MPK w Poznaniu, ZNT zostanie w praktyce wchłonięty przez Cegielskiego, co powinno nastąpić najpóźniej do czerwca przyszłego roku.

— Z Cegielskim w najbliższym czasie podjęte zostaną negocjacje, które powinny doprowadzić do podpisania umowy. Kontrakt z Cegielskim musi też zawierać w sobie gwarancje pakietu socjalnego dla tych 200 pracowników, których fabryka przejmie wraz z zakładem. Obecnie trudno oszacować, jakie koszty wiążą się z dokonywaną zmianą dla MPK. Mamy tylko nadzieję, że nie będą one wyższe niż dotychczasowe — mówi Jan Firlik.

Ile zarobią

W 2000 roku budżet MPK na naprawę tramwajów wynosi ponad 10 mln zł. Na takie pieniądze może liczyć w przyszłości Cegielski. Jak będzie naprawdę, jeszcze nie wiadomo. Dotychczas MPK wykonywało rocznie 20-30 napraw głównych tramwajów, do których kierowane są pojazdy po przejechaniu 750 tys. km. Ich łączny koszt wynosił 11-16 mln zł.

Jak stwierdził Jerzy Gościński, prezes H. Cegielskiego FPS, fabryka będzie dążyć do maksymalnego obniżenia kosztów naprawy tramwajów.

— Chcielibyśmy obniżyć te koszty o 15-20 proc. Atutem Cegielskiego jest istniejąca już infrastruktura. Doceniamy także fakt, że do Cegielskiego przejdzie 200 pracowników ZNT MPK, a właśnie ci ludzie oraz ich doświadczenie są największym kapitałem. Obecnie jesteśmy przygotowani na przeprowadzanie generalnych napraw tramwajów oraz usuwanie mniejszych usterek. Sumę, którą Cegielski na to otrzyma z budżetu miejskiego, określi umowa, którą w najbliższym czasie podpiszemy z MPK — twierdzi Jerzy Gościński.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marlena Kaczmarek

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Cegielski przejmie poznański ZNT MPK