Celem nie tylko zdrowie

CSR Bezpłatne badania lekarskie, mniejsza emisja dwutlenku węgla, walka z korupcją… Producenci leków nie żałują pieniędzy i energii na działania dające społeczną korzyść

Odpowiedzialność społeczna wpisana jest w podstawową działalność gospodarczą firm farmaceutycznych. Zdaniem dr Marty Makowskiej, adiunkta na Wydziale Nauk Społecznych SGGW w Warszawie, przejawia się ona w trzech dziedzinach: produkcji zarejestrowanych specyfików, badaniach i rozwoju nowych preparatów leczniczych oraz w hurtowej sprzedaży leków. Ekspertka dodaje, że niektórzy przedstawiciele branży, np. Johnson & Johnson, rozszerzają swoją produkcję o materiały i sprzęt medyczny. Dzięki coraz bogatszej ofercie rynkowej spółek farmaceutycznych — twierdzi socjolog — wydłuża się życie ludzi i poprawia jego standard. Renomowanym producentom leków to jednak nie wystarcza — chcą, by ich społeczne zaangażowanie daleko wykraczało poza sferę produktów i usług, a zahaczało o edukację, filantropię, sponsoring kultury i sportu czy troskę o środowisko naturalne. Wspierają także wolontariat, czyli motywują pracowników, aby jak najliczniej uczestniczyli w inicjatywach CSR (ang. corporate social responsibility).

Dla hospicjów i uchodźców

— Dobre produkty, rozsądne ceny, szybkie reagowanie na zmieniające się potrzeby rynku — to wszystko jest ważne, ale nie przesądza o sukcesie. Biznes przynosi długofalowe zyski tylko wtedy, gdy jest prowadzony odpowiedzialnie — twierdzi Aleksandra Adrian z biura prasowego Grupy Adamed.

Producent ten przykłada dużą wagę do edukacji związanej z promocją zdrowia i profilaktyką chorób. Przykładem jest kampania „Polka w ciąży”, zachęcająca kobiety ciężarne do zmiany sposobu życia i żywienia. Pomysłodawcy akcji podejmowali tematy, o których trudno było wcześniej mówić otwarcie: znaczenie hormonów, niepłodność, poronienia. Inny ogólnopolski program Adamedu, pod hasłem „Głęboki oddech”, dostarczał informacji na temat przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, jej objawów, przyczyn i skutków. Na przekazywaniu wiedzy się nie skończyło — ponad 100 tys. osób w różnych zakątkach kraju skorzystało z bezpłatnych badań spirometrycznych i konsultacji lekarzy pulmonologów. Spółka Roche Polska postawiła na dobroczynność. Wspiera ogólnopolskie przedsięwzięcie „Szlachetna paczka” i poznańską Fundację „Dar szpiku”. Organizuje też zbiórki odzieży i żywności dla podopiecznych Mokotowskiego Hospicjum Św. Krzyża w Warszawie. Ponadto pracownicy firmy zainicjowali jesienną akcję pomocy, adresowaną do rodzin uchodźców i rodzinnych domów dziecka. Trafiły do nich m.in. sprzęty AGD, meble, ubrania i zabawki.

— Od trzech lat realizujemy Roche Children’s Walk, lokalną edycję międzynarodowej inicjatywy naszej grupy. Składają się na nią targi kreatywnej wymiany umiejętności i dóbr, aukcje charytatywne i targ śniadaniowy, który z myślą o rodzinnych domach dziecka urządzamy przed naszymi biurami w Warszawie i w Poznaniu — mówi Barbara Wyszyńska, specjalistka ds. PR w Roche Polska. CSR dla firmy Takeda to przede wszystkim działania na rzecz lokalnej społeczności. Ponieważ jej zakład produkcyjny znajduje się w Łyszkowicach, pomoc finansową kieruje głównie do mieszkańców tej miejscowości. Lista beneficjentów jest długa: gminne przedszkole, podstawówka, gimnazjum, ochotnicza straż pożarna, osoby chore, samotne i starsze. Przedsiębiorstwo nie szczędzi grosza, gdy miejscowy ośrodek kultury organizuje warsztaty artystyczne, konkursy twórczości i koncerty, a ośrodek pomocy społecznej — kolejną akcję charytatywną.

Ekologia jest w modzie

Zarządowi Grupy Polpharma leży na sercu zrównoważony rozwój, czyli godzenie celów rynkowych i ekologicznych. Swoistym dekalogiem w tej dziedzinie jest dla niego Zintegrowany System Zarządzania Środowiskowego i BHP, zgodny z międzynarodowymi normami. Od lat kierownictwo wyznacza długoterminowe „zielone” cele dla wszystkich swoich spółek w Polsce. Należy do nich zmniejszenie poboru wód i zużycia energii elektrycznej i cieplnej, a także zwiększenia wykorzystania materiałów z recyklingu w opakowaniach. Inne wyzwanie to zwiększenie ilości odpadów poddanych odzyskowi lub recyklingowi i ograniczenie emisji dwutlenku węgla w transporcie osobowym. Realizacja tych dążeń jest uwzględniona w celach rocznych pracowników i monitorowana dwa razy w roku. Jedna z akcji spod znaku eko — „Wszyscy na rowery” — motywuje zatrudnionych w Polpharmie do regularnych dojazdów do pracy na dwóch kółkach. Rowerzyści mają do dyspozycji zadaszone parkingi, a za każdy przyjazd jednośladem są nagradzani punktem o wartości 1 zł w systemie kafeteryjnym MyBenefit. Zebrane punkty wymieniają na zakupy i inne nagrody. W programie uczestniczy już ponad 500 osób.

— Od 2014 r. razem z naukowcami z Politechniki Gdańskiej prowadzimy analizy zawartości substancji aktywnych w ściekach technologicznych i oczyszczonych. To innowacyjne przedsięwzięcie, bo jeszcze nie ma wymagań prawnych w tym zakresie. Zdajemy sobie jednak sprawę z negatywnego wpływu takich substancji na otoczenie. To zdecydowało, że podjęliśmy działania ograniczające ich wprowadzanie do środowiska wodnego — mówi Magdalena Rzeszotalska, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej i CSR w Polpharmie.

Transparentni

Menedżerom spółki MSD Polska zależy na wizerunku instytucji etycznej i transparentnej. Jako członek Związku Pracodawców Innowacyjnych Firm Farmaceutycznych INFARMA przedsiębiorstwo jest jednym z sygnatariuszy Kodeksu przejrzystości. To zbiór zasad udostępniania opinii publicznej informacji na temat współpracy firm farmaceutycznych z przedstawicielami zawodów medycznych i organizacjami ochrony zdrowia.

— Obowiązuje u nas kodeks „Nasze wartości i standardy”, definiujący oczekiwania pracodawcy w dziedzinie etycznego postępowania. Wszyscy pracownicy przechodzą regularne szkolenia w tym zakresie. W MSD działa również biuro etyki, którego zadaniem jest wspieranie pracowników i kontrolowanie spełniania standardów w codziennym funkcjonowaniu firmy — podkreśla Karol Poznański odpowiedzialny za komunikację w MSD Polska.

To nie listek figowy

Jak pod względem odpowiedzialności społecznej prezentuje się szeroko rozumiana farmacja? Czy należy do liderów CSR i może służyć za wzór dla innych branż w Polsce? Dr Bolesław Rok, wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, uważa, że na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Część reprezentantów sektora farmaceutycznego spisuje się na medal, ale nie brakuje takich, którzy podejmują działania tylko na pokaz.

— Powinniśmy mówić o dwóch gałęziach przemysłu farmaceutycznego — produkcji sprzętu medycznego i wytwarzania leków. CSR-owym prymusem jest pierwszy segment, określany z angielska jako medtech. Powód jest oczywisty: musi sprostać restrykcyjnym standardom etycznym narzucanym przez organizację branżową MedTech Europe, do której należą wszyscy znaczący producenci zaawansowanych urządzeń dla szpitali. Chodzi głównie o zwalczanie korupcji przy sprzedaży tych produktów szpitalom — tłumaczy dr Bolesław Rok. Gorzej ocenia producentów leków. Uważa, że skupiają się oni głównie na sponsoringu stowarzyszeń osób dotkniętych jakąś chorobą, bo akurat mają w swojej ofercie odpowiednie dla nich leki i chcą je sprzedać.

— Chociaż są chlubne wyjątki. Na świecie należy do nich GlaxoSmithKline, a w Polsce Polpharma. Nasz krajowy potentat skupuje zagraniczne spółki i nie chce odstawać od międzynarodowych zasad i dobrych praktyk — wskazuje dr Bolesław Rok.

— Producenci leków, którzy lekceważą CSR, działają na swoją szkodę. Tylko społecznie zaangażowany biznes może dać firmom farmaceutycznym długotrwały wzrost” — nie ma co do tego wątpliwości dr Marta Makowska. Stawką jest zaufanie Kowalskiego i poprawa wizerunku nadszarpniętego z powodu nieuczciwych praktyk, które zdarzają się mniej odpowiedzialnym przedstawicielom branży.

TO SIĘ OPŁACA: Społeczne zaangażowanie, transparentność, uczciwa komunikacja przyczyniają się zarówno do zmniejszenia kosztów działalności, jak i zwiększenia zysków firmy farmaceutycznej. Im mniej kłamstw, defraudacji, korupcji, tym większe zaufanie do branży — mówi dr Bolesław Rok, ekspert od CSR, wykładowca Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. [FOT. GK]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel, MAR

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

CSR

Puls Biznesu

Puls Firmy / Celem nie tylko zdrowie