Centra tworzy sieć zagranicznych spółek
W przyszłym roku poznańska firma wkroczy do Czech, Słowacji i Rumunii
WYRÓŻNIENI: W ubiegłym roku wartość obrotów Centry za granicą wyniosła ponad 120 mln zł. Dzięki temu poznańska firma zajęła w tym roku pierwsze miejsce w konkursie na najlepszego polskiego eksportera. fot. Grzegorz Kawęcki
Poznański producent akumulatorów prowadzi rozmowy z kilkoma partnerami zagranicznymi na temat powołania spółek handlowych. Do końca roku Centra przygotuje projekt konkretnych inwestycji.
Krzysztof Paulus, prezes Centry, zapowiada ekspansję zagraniczną. Strategicznym celem przedsiębiorstwa jest powołanie kilku spółek handlowych z lokalnymi partnerami w Czechach, Słowacji i Rumunii. Obecnie prowadzone są na ten temat zaawansowane rozmowy. Trwa też opracowywanie biznesplanów. Kompleksowy projekt ma być gotowy do końca tego roku, natomiast jego realizacja nastąpi w 2001 roku. Prezes spółki nie chce na razie ujawniać szczegółów przedsięwzięcia. Nie wiadomo więc, jakie będą koszty inwestycji.
— Równolegle rozwijamy współpracę z dystrybutorami i hurtownikami akumulatorów Centry z Rumunii. Na tamtym rynku udział naszego przedsiębiorstwa szacowany jest na mniej więcej 10 proc. Wszystkie te działania mają na celu zwiększenie eksportu Centry — podkreśla Krzysztof Paulus.
Stały wzrost.
Systematycznie co roku Centra na potrzeby eksportu zwiększa swoją produkcję średnio o 20 proc. Zgodnie z tegorocznym planem, akumulatory, które trafią do zagranicznych odbiorców będą stanowić 58 proc. całej sprzedaży, czyli 1,9 mln sztuk. Z kolei w przyszłym roku proporcje te ulegną dalszym zmianom, ponieważ eksport osiągnie poziom 78 proc., czyli około 2,3 mln sztuk.
Jeszcze w tym roku firma chce wyeksportować do Rosji, Białorusi, Rumunii i Czech łącznie 520 tys. akumulatorów, czyli o jedną trzecią więcej, niż w roku ubiegłym. W 1999 roku na rynkach tych państw sprzedano łącznie 400 tys. akumulatorów.
— Jednocześnie nie zaniedbujemy odbiorców zachodnich, zwłaszcza niezwykle wymagającego rynku niemieckiego. Najbardziej cieszy nas świadectwo VDA 6,1, które zawiera wymogi określone przez niemieckich producentów samochodów BMW, Mercedes i Volkswagen. Nie mniej ważny jest certyfikat amerykańskich producentów samochodów — QS 9000 — mówi prezes.
W ubiegłym roku odbiorcy zachodni (z Niemiec, Wielkiej Brytanii, Danii, Portugalii i Belgii) kupili od Centry 1,1 mln sztuk akumulatorów rozruchowych.
Obroty Centry ze sprzedaży za granicą wyniosły łącznie 30 mln USD (około 120 mln zł).
Twardy grunt
Ambicją zarządu jest również utrzymanie pozycji wiodącego producenta akumulatorów w naszym kraju. Roczne zapotrzebowanie na ten produkt szacowane jest na blisko 2 mln sztuk. Centra kontroluje połowę rodzimego rynku.
Coraz agresywniej wkraczają jednak do Polski koncerny zagraniczne, których udział w sprzedaży akumulatorów w naszym kraju szacowany jest już na prawie 20 proc.
W dobrych rękach
Główne nakłady inwestycyjne Centry skierowane są aktualnie na unowocześnienie parku maszynowego i linii produkcyjnej.
W maju 1995 roku Centra została wykupiona przez amerykański koncern EXIDE Corporation. W ciągu pięciu lat Amerykanie zainwestowali w poznańską firmę łącznie 20 mln USD (około 80 mln zł).
W ubiegłym roku Poznaniacy powołali spółkę joint venture w Pińsku na Białorusi.