Chusteczki Harpera pojadą na Południe

  • Alina Treptow
05-04-2013, 00:00

Producent wyrobów higienicznych chce wyczyścić polskimi chusteczkami kieszenie konsumentów, m.in. w Turcji.

Choć w programie Perfekcyjna Pani Domu prowadząca promuje stare, domowe sposoby na kurz i brud, polskie konsumentki coraz chętniej sięgają po bardziej nowoczesne specyfiki. I tak jednym z szybciej rosnących segmentów rynku drogeryjnego są chusteczki gospodarcze — nawilżane różnymi substancjami pomagają w czyszczeniu np. szyb czy kuchenek.

— W Polsce jest to dość młody rynek, który rok do roku rośnie w tempie ponad 20 proc. — twierdzi Robert Neymann, prezes Harper Hygienics, producenta wyrobów higieniczno-kosmetycznych, m.in. pod marką Cleanic. Przychody Harpera z tego segmentu urosły w zeszłym roku o ponad 47 proc. (spółka nie podaje wartości). W tym roku dynamika ma być równie wysoka, m.in. dzięki nowym produktom.

— Mamy sześć rodzajów chusteczek w tej kategorii. W połowie roku planujemy wprowadzić jeszcze dwie — mówi Robert Neymann.

Chusteczki gospodarcze mają być magnesem na zagranicznych klientów, m.in. z UE. Według prezesa, w krajach Europy Zachodniej chusteczek nawilżanych sprzedaje się dziesięciokrotnie więcej niż w regionie Europy Środkowej i Wschodniej. Spółka spore nadzieje wiąże też z nowymi rynkami na Południu. Na celowniku ma Bliski Wschód i Afrykę Północną.

— Być może już pod koniec bieżącego roku wejdziemy do Turcji. Prowadzimy tam dosyć zaawansowane rozmowy z kilkoma sieciami handlowymi — mówi Robert Neymann. Oprócz marketów i drogerii polski producent chce dotrzeć do kanałów tradycyjnych, które w Turcji są istotne. Potencjał tureckiego rynku Harper ocenia przez pryzmat liczby konsumentów, których szacuje na 80 mln. Według Marka Nowakowskiego z Polsko-Tureckiej Izby Gospodarczej Turcja to bardzo atrakcyjny rynek. — To 70 mln obywateli, którzy po pierwsze, są młodzi i po drugie, coraz bogatsi. Już dzisiaj siła nabywcza Turków dorównuje tej, którą mogą pochwalić się Polacy i ciągle rośnie. Wejście na tamtejszy rynek otwiera drzwi do całego regionu, w którym mieszka około milarda obywateli. Nie moża też zapomnieć o dużych ulgach dla inwestorów — mówi Marek Nowakowski.

Pzychody Harpera wyniosły 233,6 mln zł (dwuprocentowywzrost), a zysk netto 8,3 mln zł (w porównaniu z 60 tys. zł w 2011 r.). Za poprawą wyników stoją spadki cen bawełny (tzw. wyczesów bawełnianych spółka używa w produkcji płatków i patyczków kosmetycznych) i oszczędności — w zeszłym roku spółka zrobiła przegląd kontraktów i produktów oraz zrezygnowała z trzech umów, które balansowały na poziome rentowności. W 2013 r. przychody grupy mają rosnąć w tempie jednocyfrowym, a zysk netto dwucyfrowo. Spółka jest w trakcie inwestycji w Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Na budowę kolejnej hali w zakładzie w Mińsku Mazowieckim przeznaczy ponad 60 mln zł. Będą tam produkowane chusteczki w nowej innowacyjnej technologii, dzięki czemu spółka zredukuje koszty ich produkcji o 30 proc.

Dynamika na minusie

Turcja jest głównym partnerem Polski na Bliskim Wschodzie. Polsko-tureckie obroty handlowe po siedmiu miesiącach 2012 r. przekroczyły 3 mld zł, przy czym nasz eksport wyniósł 1,8 mld zł (spadek r/r o 4 proc.), a import 1,2 mld zł (spadek o 11 proc.). Turcy kupują przede wszystkim wyroby elektromaszynowe oraz sprzęt elektryczny. W Polsce natomiast można najczęściej trafić na tureckie materiały włókiennicze oraz urządzenia mechaniczne i elektryczne.

4 mld zł Tyle jest wart europejski rynek chusteczek nawilżanych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Alina Treptow

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Handel / Chusteczki Harpera pojadą na Południe