Cisza przed burzą

W trzecim kwartale 2016 r. na rynku handlowym nie działo się prawie nic. To tylko chwilowe wyciszenie.

Od lipca do września 2016 r. w Polsce oddano do użytku zaledwie 7,5 tys. mkw. powierzchni handlowej. Przy tym nie otwarto żadnego nowego centrum handlowego powyżej 5 tys. mkw. Przybył za to park handlowy o wielkości 3,8 tys. mkw. w Radomsku. W trzech ostatnich miesiącach roku będzie inaczej. Na koniec trzeciego kwartału w budowie było 660 tys. mkw. powierzchni handlowej, której oddanie przewidziano do końca 2017 r. Z tego 45 proc. trafi na rynek w czwartym kwartale 2016 r.

Zobacz więcej

CZAS NA CENTRA HYBRYDOWE: Białych plam na polskim rynku handlowym jest coraz mniej, a i tak niski współczynnik nasycenia powierzchnią handlową nie gwarantuje już sukcesu. Rozwijają się inne kanały handlu: e-commerce, bio-bazary, targi modowe i obiekty wielofunkcyjne. Inwestorzy muszą zatem stawiać na coś więcej niż standardowa oferta zakupowa — mówi Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL. ARC

Pod znakiem modernizacji

— Z naszych analiz wynika, że czwarty kwartał będzie bogaty w otwarcia nowych obiektów. Jeżeli deweloperom uda się na czas zrealizować swoje plany, do końca 2016 r. na rynek powinno trafić 276 tys. mkw., z czego najwięcej w Poznaniu (99 tys. mkw.) i w Warszawie (45 tys. mkw.) — mówi Agnieszka Tarajko-Bąk, starszy konsultant w dziale badań i doradztwa firmy JLL. Najwięcej się dzieje w sferze centrów handlowych. Na koniec trzeciego kwartału w budowie było 591 tys. mkw. tego typu obiektów, co stanowi większość budowanej powierzchni handlowej. Największa galeria, która właśnie trafiła do użytku, to Posnania (99 tys. mkw.). Kolejne bardzo duże obiekty zostaną oddane w 2017 r.: Galeria Północna w Warszawie (64 tys. mkw.), Wroclavia we Wrocławiu (64 tys. mkw.) i Forum Gdańsk (62 tys. mkw.). Obecnie jednak na rynku zdominują nie otwarcia nowych, lecz rozbudowa i modernizacja starszych obiektów handlowych. — Z powodu rosnącej konkurencji i pojawiania się kolejnych centrów handlowych, dostosowanych wielkością i ofertą do potrzeb rynkowych, właściciele niektórych starszych obiektów przeprowadzają gruntowne zmiany. Rośnie liczba centrów poddawanych modernizacji, rozbudowie lub całkowitej przebudowie — komentuje Anna Wysocka, dyrektor działu wynajmu powierzchni handlowych w JLL. Jak podaje Colliers International, w minionym kwartale remonty przeprowadziły m.in. Port Łódź, Galeria Krakowska i Poznań City Centre. Ruszyły też rozbudowy Auchan Hetmańska w Białymstoku, gdzie znajdą się sklepy H&M, Toys’R’Us i Martes Sport, a także kilku mniejszych centrów, z których największym jest Galeria Łysica w Ostrowcu Świętokrzyskim (12 tys. mkw.). — Coraz częściej powstają wielofunkcyjne projekty łączące różne funkcje i formaty: mieszkaniowe, biurowe, hotelowe i handlowe, w tym np. hybrydowe centra wyprzedażowe z rozbudowaną ofertą spożywczą, sportową lub gastronomiczno-rozrywkową — podkreśla Anna Wysocka. Przykładem takiego hybrydowego obiektu jest Metropolitan Outlet w Bydgoszczy.

Ucieczki i debiuty

W trzecim kwartale 2016 r. w Polsce zadebiutowało kilka sieci handlowych, ale kilka zamknęło działalność w naszym kraju, między innymi modowa marka polskiej grupy LPP — Tallinder oraz amerykańska marka gastronomiczna — Dairy Queen. Swoje sklepy zamyka także polska sieć delikatesów Alma. Sporo nowych marek pojawi się natomiast wraz z otwarciem centrum handlowego Posnania. Na razie debiuty mają za sobą marka z modą męska Navigare w warszawskim centrum handlowym Plac Unii, a w Galerii Mokotów Lego Store i Le Creuset. Rozpoczęcie działalności na w Polsce przyspieszyła sieć modowa Forever 21, otwierając swój pierwszy sklep w łódzkim centrum Manufaktura. Tam też pojawiła się nowa amerykańska marka obuwnicza Steve Madden. — W ostatnim czasie intensywnie rozwijają się sieci sportowe, w zarówno sklepy z odzieżą i sprzętem, jak i kluby fitness. Wśród największych ogłoszonych w trzecim kwartale umów najmu warto wyróżnić: Decathlon w Plaza Rzeszów, StepOne Fitness w CH Focus w Bydgoszczy i Martes Sport w Libero w Katowicach — wylicza Dominika Jędrak, dyrektor działu doradztwa i badań rynku w Colliers International. Poza tym w minionym kwartale ogłoszono umowy najmu w obiektach, które jeszcze nie powstały: sieci C&A, H&M, GO Sport oraz Smyk w Galerii Młociny oraz Martes Sport, Smyk i centrum medyczne GynCentrum w Galerii Libero w Katowicach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Dobosiewicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Cisza przed burzą