CMO i CEO – dwa bratanki?

Materiał partnera
14-05-2014, 00:00

Rola menedżerów marketingu w budowaniu strategii firm będzie systematycznie wzrastać – wynika z raportu przygotowanego przez Microsoft i IAB Polska. CMO za najważniejszy cel stawiają sobie zwiększenie sprzedaży, otrzymując przy tym niezbędne wsparcie Zarządu. Czy to znaczy, że współczesny marketing to zgrana współpraca CMO z CEO?

– Marketing musi rozumieć, dokąd zmierza biznes i wspierać go, aktywnie włączając się w planowanie strategiczne – uważa Bartosz Dobrzyński, dyrektor ds. marketingu Play i członek Zarządu P4. – W branży telekomunikacyjnej marketing jest siłą napędową organizacji, tak jego rola jest postrzegana przez zarząd – dodaje. Opinia Dobrzyńskiego pokrywa się z wynikami badania „Wyzwania CMO 2014. Dokąd zmierza marketing”. Zgodnie z danymi zebranymi przez Microsoft i IAB, 83% menedżerów marketingu jest włączanych w proces planowania strategicznego, czyli tworzenia długoterminowej wizji i celów firmy. Tylu samo CMO odczuwa presję ze strony zarządu w kwestii prezentowania wymiernej wartości podejmowanych przez nich marketingowych działań.

Sprzymierzeniec potrzebny do bycia liderem

W raporcie „Wyzwania CMO 2014” zauważono, że marketerzy mają prawo pozycjonować się w roli osoby odpowiedzialnej za zmiany w firmie. Sprzyjają temu nowoczesne rozwiązania technologiczne, rosnąca „mobilizacja” (upowszechnianie się urządzeń mobilnych) oraz cyfryzacja marketingu. Jednak, co podkreślono w raporcie, by CMO mógł kreować się na lidera zmian, potrzebuje sprzymierzeńców, którzy pomogą w transformacji tradycyjnego marketingu w nowoczesny marketing oparty na mobile, social, analityce i contencie.

Ponad połowa respondentów biorących udział w badaniu „Wyzwania CMO 2014” uznała, że naturalnym dla CMO partnerem w procesie transformacji marketingu będzie w ciągu najbliższych trzech lat CEO. – Wsparcie zarządu jest istotne, gdyż może pomóc w nadawaniu priorytetów wśród wielu projektów do zrealizowania. Zarząd wspierający może przekonać inne obszary do działania, wdrożenia nowych rozwiązań, jak pion IT. (…) Wspiera dział IT w zakresie wymagań biznesowych u dostawcy – tłumaczy Wojciech Pronobis, Dyrektor Departamentu Marketingu Usług Postpaid, T-Mobile Polska i Prezes Stowarzyszenia „Marketing 4 Business”.

Odpowiedzialność w rękach CMO

Dlaczego wsparcie CMO i zrozumienie przez menedżerów marketingu potrzeb biznesowych zarządu jest dzisiaj niezbędne? Bo współczesny CMO bierze odpowiedzialność za wyniki biznesowe – przychody, marże, liczbę klientów. W nowej – pokryzysowej i cyfrowej – rzeczywistości, CMO staje się liderem, który musi przeprowadzić firmę przez zmianę. Jak czytamy w raporcie Microsoft i IAB, menedżer marketingu występuje dziś w roli łącznika między organizacją a jej klientami, którzy funkcjonują zgodnie z zasadami mobilnego, cyfrowego świata. W obliczu tak ukształtowanej rzeczywistości, CMO zyskuje szansę i jednocześnie odpowiedzialność, jakich nie miał nigdy wcześniej.

Trzy czwarte ankietowanych przez Microsoft i IAB Polska marketerów stwierdziło, że zarządy rozumieją wyzwania, przed jakimi stoi współczesny marketing. Może to oznaczać zielone światło dla CMO, którzy powinni inwestować w rozwój kompetencji swoich zespołów i w rozwiązania technologiczne, wspierające marketingową transformację. Świadomość CEO w zakresie działań marketingowych to również znak, że zarządy wiedzą, czego wymagać od CMO. Włączanie marketingu w proces tworzenia długoterminowej wizji i celów firmy, który deklaruje 83% uczestników badania „Wyzwania CMO 2014”, może nie tylko przełożyć się na właściwe relacje kierownictwa firmy z menedżerami marketingu, ale przede wszystkim na wzajemne zrozumienie planowanych do osiągnięcia w firmie celów. To z kolei szansa na skuteczną realizację wyzwań, jakie 2014 rok stawia przed menedżerami marketingu, m.in.: wzrost sprzedaży (70%), pozyskiwanie nowych klientów (49%), wykazanie wymiernej wartości podejmowanych działań (42%), zwiększenie zyskowności (36%) oraz kreowanie nowych produktów i usług (30%).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / CMO i CEO – dwa bratanki?