Co firmy mogą zyskać, wdrażając AI

PAP
opublikowano: 2025-01-30 09:46

Technologiczne firmy powinny pokazać, jakie korzyści da ich klientom wdrożenie AI - to wniosek z analizy EY dotyczącej trendów w 2025 r. Duże znaczenie będzie miało także wykorzystanie sztucznej inteligencji w cyberbezpieczeństwie i priorytetowe potraktowanie kwestii prawnych - wskazano.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Podanie przez firmy technologiczne dostarczające AI rezultatów wykorzystania sztucznej inteligencji będzie najważniejszym trendem dla branży technologicznej w 2025 roku - wynika z najnowszej analizy EY zatytułowanej "Top 10 opportunities for technology companies in 2025".

"Rok 2025 będzie kluczowy dla branży technologicznej, aby udowodnić zwrot z inwestycji w AI zarówno klientom, jak i akcjonariuszom" - podkreślono w analizie.

Kolejnym ważnym trendem będzie odejście od subskrypcji i przyjęcie modeli cenowych opartych na wynikach. "Rozwinięcie usług związanych z AI powinno skłonić firmy technologiczne do przemyślenia sposobu konstruowania swojej oferty. Dziś jesteśmy przyzwyczajeni, że do wielu produktów i usług mamy dostęp dzięki subskrypcji. Ten model rozliczania się ma wiele zalet w porównaniu do wcześniej dominującego modelu licencyjnego, ale w ostatnim czasie zaczęto też dostrzegać coraz więcej jego wad. Przede wszystkim jest on nieefektywny dla klienta, dając jedynie dostęp do platformy bądź usługi, nie biorąc pod uwagę rezultatów i realnych korzyści z użycia" - ocenił w komunikacie nt. analizy Bartosz Pacuszka, Partner EY Polska, Lider zespołu AI Technology.

Ważne kwestie podatkowe i prawne

Analitycy wskazują, że firmy technologiczne przy podejmowaniu strategicznych decyzji powinny zwrócić szczególną uwagę na kwestie podatkowe i prawne, m.in. w związku europejskim Aktem o sztucznej inteligencji. Celem w tym wypadku jest często nie tylko regulacja technologii od strony biznesowej, ale też etycznej - podkreślono. "Jest to szansa dla tych firm, które od samego początku stawiają na transparentność i współpracę z regulatorami oraz na etykę w projektowaniu swoich rozwiązań" - podkreśliła w komunikacie Justyna Wilczyńska-Baraniak, Partnerka EY, adwokat, Liderka Zespołu Prawa Własności Intelektualnej, Technologii i Danych Osobowych.

Kwestie prawne mogą być wyzwaniem zwłaszcza dla firm międzynarodowych, gdzie zmieniające się lokalne przepisy mogą zaburzyć takie kwestie, jak łańcuch dostaw czy współpracę z podmiotami z danego obszaru - wskazali analitycy. Temu zagrożeniu można przeciwdziałać poprzez stworzenie odpowiedniej strategii - podkreślili.

AI w służbie cyberochrony

Jak wynika z analizy, istotnym trendem będzie też wykorzystanie sztucznej inteligencji w branży cyberbezpieczeństwa. Pozwoli to zmniejszyć obciążenie dla zespołu oraz lepiej analizować dostępne dane i na ich podstawie przewidywać, które obszary mogą stać się celem ataku cyberprzestępców - wskazano.

"Wykorzystanie AI w obszarze cyberbezpieczeństwa jest koniecznością, ponieważ jeżeli firma sama z takich narzędzi jeszcze nie korzysta, to może być pewna, że robią to grupy hakerskie. AI jest już narzędziem swego rodzaju wyścigu zbrojeń w zakresie wirtualnej ochrony. Warto o tym pamiętać i nie myśleć o sztucznej inteligencji tylko w kwestii usprawnienia procedur wewnętrznych lub rozwoju nowych produktów" - zaznaczył Piotr Ciepiela, Globalny Lider Bezpieczeństwa Architektury i Nowoczesnych Technologii, Partner EY.

Wśród trendów EY na 2025 rok znalazło się wdrożenie agentów AI, czyli kodów opartych na sztucznej inteligencji, które wykonują konkretne zadania, jak analiza danych, generowanie raportów, czy tworzenie wykresów. Nowe szanse dla branży technologicznej w 2025 roku stworzy także wdrożenie modelu biznesowego "AI-first" i odblokowanie pełni możliwości płynących z analizy danych - wskazano. W tym roku firmy powinny skupić się również na wprowadzeniu innowacyjnych metod szkolenia, zorientowanych na potrzeby pracownika przyszłości oraz na uwolnieniu kapitału na inwestycje w najnowsze technologie.