Co warto wiedzieć o ukrywaniu faktur

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2024-01-04 20:00

Nowa funkcja w KSeF, wprowadzona przez MF, wesprze przedsiębiorców w podejmowaniu decyzji dotyczących rozliczeń podatkowych.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Na czym polega nowa funkcja w KSeF
  • Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy
  • Na co zwracają uwagę specjaliści
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Od 1 lipca zacznie obowiązywać Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przemysław Pruszyński, dyrektor departamentu podatkowego w Konfederacji Lewiatan, podkreśla, że do tego czasu przedsiębiorcy muszą zintegrować z nim systemy księgowe, aby móc wystawiać i przesyłać dokumenty.

– Niezbędna będzie również aktualizacja procesów związanych z wystawianiem faktur i odpowiednich procedur. To ogromna praca, którą będą musieli wykonać przedsiębiorcy i osoby odpowiedzialne za sprawy podatkowe w firmach – zaznacza Przemysław Pruszyński.

Niepewne faktury

Tomasz Groszyk, starszy menedżer w Crido, zwraca uwagę na nową funkcję w KSeF, wprowadzoną przez Ministerstwo Finansów (MF), która dotyczy ukrywania niektórych faktur.

– Może być ona pomocna w przypadku wątpliwości co do zasadności ich rozliczeń podatkowych. Wspomniana funkcja umożliwia odseparowanie niepewnych faktur od reszty. To znacznie ułatwi przedsiębiorcom podejmowanie decyzji związanych z rozliczeniami VAT i CIT – wyjaśnia Tomasz Groszyk.

Przypomina, że przedstawiciele biznesu mogą ujmować otrzymane faktury zakupowe w rozliczeniach VAT i zaliczać wydatki do kosztów uzyskania przychodów.

– Nieujęcie niektórych faktur w rejestrze VAT naliczonego nie niesie za sobą negatywnych konsekwencji dla przedsiębiorcy. Może jednak wpłynąć na kwotę zobowiązania podatkowego z tytułu VAT należnego. Nowa funkcja w systemie odpowiada na potrzeby przedsiębiorców, którzy uznają, że dana faktura zakupowa nie kwalifikuje się do kosztów uzyskania przychodu lub odliczenia VAT naliczonego – tłumaczy Tomasz Groszyk.

Dodaje, że wspomniana funkcja jest istotnym narzędziem wspierającym przedsiębiorców w podejmowaniu decyzji dotyczących rozliczeń podatkowych. Warto jednak – jak radzi starszy menedżer w Crido – aby przedsiębiorcy byli świadomi jej ograniczeń i specyfiki technicznej.

Długofalowe korzyści

Z danych BIG Info Monitora wynika, że przedstawiciele biznesu prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą wystawiają średnio od kilku do kilkunastu faktur miesięcznie. Są jednak sektory, jak chociażby branża transportowa, usługowa i budowlana, w których wspomnianych dokumentów jest więcej.

– Wdrożenie KSeF będzie wymagało od przedsiębiorców sporych inwestycji. Wszystkie dokumenty będą musiały być wystawiane w formie cyfrowej. Ręczne wprowadzanie ich do systemu byłoby czasochłonne i kosztowne. Niedostosowane się do nowych wymogów może oznaczać dla przedsiębiorców kary finansowe. Warto zwrócić uwagę na długofalowe korzyści z systemu, w tym m.in. na oszczędności związane z ograniczeniem zużycia papieru i na minimalizowanie zatorów płatniczych – mówi Tomasz Spłuszka, ekspert z firmy OpenText.

Nie ma złudzeń, że duże przedsiębiorstwa, które już korzystają z cyfrowych dokumentów, łatwiej dostosują się do systemu.

– Szefowie mniejszych firm muszą poszukać odpowiednich rozwiązań ułatwiających im spełnienie obowiązków związanych z KSeF bez dodatkowych nakładów czasu i pracy. System powinien być dla przedsiębiorców motywacją do szybszej cyfryzacji firm. Digitalizacja zmniejsza ryzyko wystąpienia biznesowych błędów, umożliwia sprawniejszą komunikację w przedsiębiorstwie i automatyzację procesów. Przedstawiciele biznesu, niezależnie od wielkości prowadzonych firm, powinni już teraz zainwestować w odpowiednie rozwiązania do cyfryzacji danych i zarządzania nimi, aby bez zakłóceń dostosować je do e-fakturowania – wskazuje Tomasz Spłuszka.