Comarch pokonał kolejny stopień w ZUS-ie

opublikowano: 26-08-2018, 22:00
aktualizacja: 27-08-2018, 15:17

Krakowska spółka wykorzystała trzecie podejście i wykonała zadanie umożliwiające jej świadczenie pierwszej usługi w ramach utrzymania systemu ZUS.

W czwartek przez ponad osiem godzin sześciu specjalistów, których przysłał Comarch, wykonywało w ZUS-ie zadanie, sprawdzające umiejętności potrzebne do świadczenia usługi związanej z monitorowaniem kapitału początkowego. Było to trzecie podejście krakowskiej spółki. W pierwszym, przed dwoma tygodniami, zespół Comarchu zaliczył pięć z siedmiu zadań. W drugim, przed tygodniem, miał szansę zaliczyć pozostałe dwa. Niestety zaliczył jedno i w ostatni czwartek otrzymał trzecią szansę na zaliczenie ostatniego z zadań. Jego poziom trudności był nawet nieco wyższy niż przy pierwszym podejściu. Comarch wykorzystał tę szansę.

Szef informatyki w ZUS-ie Krzysztof Dyki ocenia, że kolejne usługi w ZUS-ie będą wymagać od Comarchu „większej pokory”. Jego zdaniem nieprzejęcie przez spółkę świadczenia pierwszej usługi od początku września będzie elementem ryzyka projektowego (choć niewielkiego).
Zobacz więcej

JESZCZE WIĘCEJ POKORY:

Szef informatyki w ZUS-ie Krzysztof Dyki ocenia, że kolejne usługi w ZUS-ie będą wymagać od Comarchu „większej pokory”. Jego zdaniem nieprzejęcie przez spółkę świadczenia pierwszej usługi od początku września będzie elementem ryzyka projektowego (choć niewielkiego). Fot. Marek Wiśniewski

- Zadania przygotowane przez ZUS miały przekrojowy charakter, weryfikujący nasze umiejętności w kluczowych technologiach KSI ZUS. Jednostki zadaniowe obejmowały szerokie spektrum wiedzy technologicznej pod kątem całości systemu KSI ZUS, a nie tylko zakresu związanego z pierwszymi przejmowanymi przez nas usługami. Aktualnie prace nad przejęciem usług są realizowane zgodnie z przyjętym przez strony harmonogramem i zgodnie z nim będziemy zgłaszać gotowość do przejęcia kolejnych usług – mówi Paweł Prokop, wiceprezes Comarchu.

Zaliczenie testów weryfikacyjnych nie jest jeszcze jednoznaczne z przejęciem od początku września utrzymywania pierwszej usługi w ramach KSI, której wycena to kilka tysięcy złotych miesięcznie.

— Udana realizacja zadań zasługuje na uznanie i dowodzi świadomości odpowiedzialności naszego partnera. W najbliższych dniach pozostaje nam do wyjaśnienia plan przejęć zadań umowy, zasoby środowiskowe oraz źródła pochodzenia i potencjał dostępności kapitału intelektualnego, który wykorzystano podczas weryfikacji kompetencji — mówi Krzysztof Dyki, członek zarządu ZUS-u ds. IT.

Choć Comarch niejednokrotnie chwalił przebieg przetargu, transparentność i proces przejęcia utrzymania KSI ZUS, to ma też pewne obiekcje.

– W całym procesie przygotowania do przejęcia spotykamy się z przewidywanymi wcześniej utrudnieniami. Oczywisty brak zbieżności interesów obecnego i nowego wykonawcy tj. Asseco i Comarch jest widoczny na wielu płaszczyznach, również medialnej. Jako spółka z ducha inżynierska koncentrujemy się na merytorycznej stronie umowy rozwiązując na bieżąco identyfikowane zagadnienia  – mówi Grzegorz Zawadzki, dyrektor zespołu utrzymania KSI ZUS w Comarch 

Jak pisaliśmy już wcześniej, ZUS prosił o informację na temat relacji łączących Comarch z osobami wykonującymi zadania. Chce od spółki gwarancji, że właśnie one w przyszłość będą świadczyły usługę. Nie mamy informacji, że Comarch takich gwarancji udzielił. Zapewnia, że wszystko idzie zgodnie z planem.

- Mając świadomość złożoności KSI, przyjęliśmy strategię budowy zespołów bazując na specjalistach Comarch wzmocnionych wiedzą i doświadczeniem osób, które bardzo dobrze znają KSI. W ten sposób wykorzystujemy efekt synergii, tworząc potencjał intelektualny zarówno do utrzymania usług, jak i realizacji umowy rozwojowej Zespół jest rozbudowywany zgodnie z założonym planem - mówi dyrektor.

Przed oddaniem usługi w ręce Comarchu musi  zostać ustalony plan przejmowania zadań umowy oraz zasoby pozwalające kompilować i uruchamiać aplikacje. Na przejęcie wszystkich usług w ramach utrzymania KSI Comarch ma czas do końca lutego. Oznacza to, że ma sześć miesięcy na wykazanie się wiedzą i przejęcie pozostałych 76 usług, co daje średnią blisko 13 usług na miesiąc.

— Usługa monitorowania kapitału początkowego, którą Comarch będzie mógł niedługo przejąć, dotyczy stosunkowo niewielkiego obszaru usługowego. Kolejne grupy usług będą wymagać większej pokory — mówi szef IT ZUS.

Sprawa się może skomplikować, jeśli Comarch będzie musiał dwa razy zaliczać większość usług. Z drugiej strony ZUS twierdzi, że jest w stanie za jednym podejściem przetestować spółkę z kilku usług. Czy wystarczy więc czasu na przejęcie zgodnie z planem? — Obecnie harmonogram jest realizowany zgodnie z założeniami. Jeżeli termin 1 września miałby ulec opóźnieniu, to oczywiście będziemy mieli do czynienia z elementem niewielkiego, ale jednak ryzyka projektowego — mówi Krzysztof Dyki.

Informacja o zaliczeniu przez Comarch kolejnego zadania trafiła na rynek w piątek i została przyjęta bez entuzjazmu. Kurs zanotował niewielki spadek.

— Rynek obawia się tego kontraktu. Ma on w sobie wiele potencjalnych czynników ryzyka i kary umowne za niedotrzymanie parametrów usług. Wydaje mi się, że informacja np. o bezbolesnym rozstaniu Comarchu z ZUS-em mogłaby być pozytywnie przyjęta przez inwestorów, choć wiązałoby się to oczywiście z odpisaniem pewnych kosztów poniesionych na przygotowanie się do kontraktu — kilka milionów złotych — mówi Konrad Księżopolski, analityk Haitong Banku.

W jego ocenie, gdyby jednak Comarchowi udało się przejąć kontrakt i uniknąć płacenia wysokich kar umownych, to długoterminowo byłaby to dobra informacja.

— Póki co przed spółką jeszcze daleka droga — mówi analityk.

Na ryzyko związane z kontraktem zwracał uwagę także w swojej ostatniej rekomendacji Sobiesław Pająk z DM BOŚ.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Suteniec

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Comarch pokonał kolejny stopień w ZUS-ie