Dokąd wybierają się polskie firmy w czasie pandemii? Najchętniej do USA — przynajmniej tak wynika z doświadczeń Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH), która wspiera ekspansję rodzimych przedsiębiorców. Najwięcej chętnych do wejścia lub wzmocnienia obecności na tym rynku wykazali przedsiębiorcy z branż: budowlanej, rolno-spożywczej, IT, kosmetycznej, meblarskiej i odzieżowej.
— Zmiana w łańcuchu dostaw do Stanów Zjednoczonych zaczęła się jeszcze przed pandemią COVID-19, dlatego od początku roku podejmujemy działania mające na celu prezentację przedsiębiorców z Polski dużym sieciom handlowym oraz dystrybutorom — zaznacza Grażyna Ciurzyńska, p.o. prezesa PAIH.
Jedną z firm, które wchodzą do USA, jest Comensal, producent narzędzi budowlanych i artykułów malarskich i glazurniczych, który ma zakład w Jankach pod Warszawą i zatrudnia 125 osób. Jego produkty zagoszczą na półkach 350 sklepów w 15 stanach. Pierwsza dostawa obejmie dwa kontenery o wartości ponad 70 tys. USD (ponad 300 tys. zł).
— Bardzo nam zależało, żeby jeszcze w tym roku poszerzyć portfolio o klientów spoza Europy. Obawialiśmy się, że globalna pandemia i lokalne trudne uwarunkowania finansowo-prawne pokrzyżują nam plany. Na szczęście mieliśmypo swojej stronie PAIH. Mam nadzieję, że eksperci agencji będą nam towarzyszyć również w realizacji kolejnych projektów — podkreśla Wiktoria Skopiak, dyrektor ds. eksportu w Comensalu.
Comensal miał w ubiegłym roku 39,9 mln zł przychodów (o prawie 1,5 mln zł więcej niż rok wcześniej) i 490,3 tys. zł zysku netto (wobec 27,2 tys. zł rok temu). W sprawozdaniu za ubiegły rok zarząd prognozował, że w tym roku osiągnie 1 mln zł zysku.
— Polski eksport materiałów budowlanych oraz wykończenia wnętrz korzysta z obecnej sytuacji na rynku amerykańskim. Sieci hipermarketów budowlanych zakończyły drugi kwartał z rekordowymi wynikami. Ze względu na sytuację epidemiczną wydatki, które były normalnością dla Amerykanów, w szczególności wyjścia do restauracji, podróże wakacyjne oraz duże sezonowe zakupy odzieżowe, w tym roku zniknęły. Na górze listy pojawiły się natomiast remonty i modernizowanie domów oraz upiększanie ogrodów. Wynika to również w dużej mierze ze zmiany trybu pracy na zdalną. Spodziewamy się, że ten trend może być utrzymany także po opanowaniu pandemii — mówi Bartosz Szajda, kierownik biura PAIH w Waszyngtonie.
Agencja pracuje nad kolejnymi debiutami polskich firm na amerykańskim rynku. Wśród nich są m.in. producenci drzwi i okien, metalowych dachów, parkietów, akcesoriów ogrodowych czy samochodowych, urządzeń do pomiarów precyzyjnych oraz artykułów wykończeniowych do kuchni i łazienek.
Polscy pionierzy
Na koniec 2018 r. polskie firmy zainwestowały w USA prawie 750 mln USD, wynika z danych NBP. Działa tam około 60 polskich przedsiębiorców. Zakłady mają tam m.in. Inglot (kosmetyki), Com40 (materace), Korona (świece), TZMO (materiały higieniczne i opatrunkowe) czy Selena (chemia budowlana). Sukces odniosły także m.in. Game Technologies (kostka DICE+ była pierwszym polskim produktem sprzedawanym w Apple Store) czy Zortrax (Dell zamówił w 2014 r. 5 tys. drukarek 3D). W USA obecne są także m.in. Comarch, Drutex (sprzedaż) czy HTL-Strefa.