Coraz dojrzalsza ekspansja

JACEK SOCHA wiceprezes PwC
07-12-2017, 22:00

KOMENTARZ ORGANIZATORA MERYTORYCZNEGO

Za nami już 6. edycja konkursu „Polska Firma — Międzynarodowy Czempion”, moim zdaniem jedna z bardziej przełomowych. W odróżnieniu od poprzednich lat, w których można było zauważyć pewnego rodzaju tendencję dotyczącą branż najlepiej radzących sobie na rynkach zagranicznych, tegoroczna edycja dowodzi, jak wszechstronna, a zarazem zróżnicowana jest już ekspansja zagraniczna polskich przedsiębiorstw.

Wśród ponad 90 firm, które zgłosiły udział w tegorocznym konkursie, możemy wymienić zarówno firmy usługowe, jak i produkcyjne, przedstawicieli przemysłu ciężkiego, branży FMCG czy IT. Laureaci konkursu są tego doskonałym przykładem: Kruk, Wielton, Selvita, KGHM czy Szumisie. Konkurs stanowi więc doskonałe uzupełnienie dla rządowych planów dotyczących Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Przypomnę, że znalazło się w niej w sumie 10 branż, które docelowo mają być motorami rozwoju polskiej gospodarki, wśród nich są między innymi sektor lotniczy, systemów militarnych, systemów wydobywczych, elektroniki profesjonalnej, specjalistycznych technologii informatycznych czy leków. Rząd argumentuje wybór wspieranych branż ich największym

potencjałem. Część z nich pokrywa się z branżami, jakie reprezentują laureaci tegorocznej edycji, jednak jak pokazuje konkurs, polscy przedsiębiorcy pojawiają się w świecie znacznie szerzej i odnoszą duże sukcesy także w innych branżach.

Wracając jednak do samych laureatów, jak wspomniałem, różnią się branżami, ale to, co z pewnością łączy wszystkich tegorocznych zwycięzców to zaawansowanie technologiczne i doskonale opracowana strategia wychodzenia na rynki zagraniczne, co warto podkreślić, niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa. Doskonałym przykładem są tu z pewnością laureaci nagród specjalnych. Grupa Adamed, zdobywca nagrody specjalnej za promocję polskiej marki za granicą, której drogę do sukcesu otworzyły innowacyjne rozwiązania. Grupa ma na swoim koncie prawie 160 patentów, dzięki którym tworzy portfolio 250 produktów sprzedawanych na 60 rynkach świata. Czy też Dariusz Miłek, założyciel i prezes firmy CCC, nagrodzony w kategorii Wizjoner Ekspansji Zagranicznej, który podbija światowe rynki dzięki konsekwentnie wdrażanej strategii ekspansji.

Warto jednak podkreślić, że cechy, o których wspomniałem, dotyczą także mniejszych firm, dowodem na to są laureaci nowej, tegorocznej nagrody w kategorii „Debiutant na rynkach zagranicznych”. W tym roku kapituła konkursu postanowiła jeszcze bliżej przyjrzeć się firmom, które dopiero rozpoczynają działalność eksportową i już teraz odnoszą zauważalne sukcesy na tym polu. Stąd pomysł stworzenia nowej kategorii, która okazała się strzałem w dziesiątkę, bo to dzięki niej możemy poznać bliżej dokonania eksportowe takich firm, jak Szumisie, Billon czy Portman Lights.

Ciekawym przykładem jest polski fintech, Billon, który jako pierwszy na świecie przesłał brytyjskiego funta za pomocą technologii blockchain, rozpoczynając tym samym finansową rewolucję. Niemniej jednak każda z tych firm jest dowodem na to, że wykorzystanie nowych technologii i stworzenie innowacyjnego rozwiązania otwiera drogę do sukcesu, nie tylko na polskim rynku, ale również za granicą.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: JACEK SOCHA wiceprezes PwC

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Coraz dojrzalsza ekspansja