Coworkingi pod lupą

opublikowano: 17-12-2018, 22:00

Powstaje nowa jakość na rynku nieruchomości biurowych.

Pojawienie się dużej grupy operatorów coworkingowych wśród najemców powierzchni biurowych wpływa na zmianę reguł w tym segmencie nieruchomości. Zdaniem ekspertów Savills, dostrzegalna jest np. konkurencja o najemców między operatorami biur serwisowanych i coworkingowych a właścicielami budynków biurowych, oferujących tradycyjną powierzchnię. Rezultatem jest uelastycznienie warunków najmu przez wynajmujących starsze powierzchnie i tworzenie przez deweloperów własnych marek coworkingowych, np. Echo Investment ma City Space, Skanska — Business Link, Ghelamco — MeetDistrict.

Analitycy Savills zwracają również uwagę na pojawienie się transakcji hybrydowych, w których firmy wynajmują część powierzchni w tradycyjnym biurze, a część w biurze serwisowanym lub coworkingowym, co pozwala zachować im większą elastyczność biznesową. Najemcy mogą też wykorzystać elastyczne powierzchnie w pierwszych miesiącach działalności po wejściu na polski rynek, zanim przeniosą się do biura docelowego albo skorzystać z niej w okresie między zakończeniem aktualnej umowy najmu a przeprowadzką do nowego biura. Zdaniem firmy Savills, nowoczesne rozwiązania projektowe stosowane we współczesnych biurach serwisowanych i coworkingowych mogą spowodować wzrost wydatków na aranżacje powierzchni wśród najemców tradycyjnych powierzchni, którzy będą chcieli oferować przyszłympracownikom równie wysoką jakość miejsca pracy. Nie tylko firmy doradcze biorą pod lupę ten segment nieruchomości biurowych — co-working też dokonuje autoanaliz. Przygotowywana przez O4 druga edycja badania „Coworking w Polsce” ma być w dużym stopniu poświęcona wpływowi przestrzeni coworkingowej na biznes prowadzony przez start- -upy i freelancerów.

— W pierwszej edycji skupialiśmy się na biznesie operatorów coworkingowych. Interesowały nas czynniki sukcesu firm, które wynajmują przestrzeń coworkerom i dbają o interakcje między nimi. Przy drugim raporcie współpracujemy z naszymi coworkerami infuture hatalska foresight insitute, chcąc również spojrzeć na coworking oczyma najemców — mówi Katarzyna Bobińska, menedżer ds. marketingu O4 Coworking. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy