CPK odrzuca szprychy. Powstaje nowa koncepcja rozwoju kolei

Jacek PerzyńskiJacek Perzyński
opublikowano: 2025-10-02 14:35

Do 2035 r. ma zostać wybudowanych około 1 tys. nowych odcinków torów. Ostateczna koncepcja rozbudowy sieci ma być gotowa na początku przyszłego roku.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • czym jest Zintegrowana Sieć Kolejowa i jakie są jej założenia
  • jakie odcinki powstaną do 2035 r.
  • dlaczego CPK odrzucił koncepcję "szprych"
  • ile osiągnie długość sieci kolejowej do 2035 r.
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) przedstawiła założenia Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK) uzupełniającej Podprogram Kolejowy CPK. Cel: opracowanie długoterminowego i stabilnego planu rozwoju krajowej sieci kolejowej po 2035 r. Eksperci opracują i zweryfikują ok. 10 możliwych scenariuszy modernizacji i rozbudowy krajowej sieci kolejowej. W sumie, w ramach inwestycji CPK i PKP Polskich Linii Kolejowych (PKP PLK), istniejąca infrastruktura docelowo powiększy się łącznie o ponad 2 tys. km nowych linii. Realizację przedsięwzięć będą nadzorować CPK, Ministerstwo Infrastruktury i PKP PLK.

Nie tylko Y

Przedstawiciele CPK przekonują, że promowany przez poprzedni zarząd tej spółki model szprych zbiegających się przy nowym lotnisku był niewystarczający, ponieważ koncepcja opierała się na centralistycznym układzie.

Zintegrowana Sieć Kolejowa to projekt, który łączy, a nie dzieli. Jego zadaniem jest przygotowanie najlepszych rozwiązań dla polskiej kolei, a to nie tylko linia Y (…) Nowe wnioski płynące z ZSK pokazują, że potrzeby podróżnych są inne, i nie muszą się krzyżować w Baranowie – powiedział na konferencji prasowej Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

W konsultacjach nad programem uczestniczyło ponad 700 osób, w tym 600 samorządowców, przewoźników, przedstawicieli uczelni, lokalnych stowarzyszeń, 42 podmioty z branży logistycznej, 12 instytucji związanych z bezpieczeństwem kraju, a także Ośrodek Studiów Wschodnich i Instytut Rozwoju Miast i Regionów.

– Analizy trwają, ale pierwsze wnioski płynące z ZSK pozwalają określić skalę docelowych inwestycji kolejowych na co najmniej 2 tys. km nowych linii, z czego połowa powinna powstać do 2035 r. Prace nad programem potwierdziły konieczność budowy sieci kolejowej w modelu policentrycznym, a nie monocentrycznym. Regiony potrzebują połączeń między sobą, a nie tylko z centrum kraju – podkreślił Piotr Malepszak, wiceminister infrastruktury.

Gdzie nowe tory?

W ramach trwających analiz zidentyfikowano ponad tysiąc odcinków kolejowych (nowych i istniejących) łączących miasta regionalne z kluczowymi punktami sieci. Jeszcze przed 2035 r. planowana jest m.in. budowa dodatkowego toru z Pruszcza Gdańskiego do stacji Gdańsk Główny, zwiększenie przepustowości na posterunku odgałęźnym Regalica na linii nr 351, realizacja Zachodniej Kolejowej Obwodnicy Szczecina (dla poprawy dostępu do portów w Szczecinie i Policach) oraz Magistrali Zachodniej w województwie lubuskim, która przebiegnie m.in. przez Gorzów Wielkopolski, Zieloną Górę, Międzyrzecz, Sulechów i Świebodzin.

Z pierwszych analiz wynika, że do 2035 r. łączna sieć kolejowa w kraju osiągnie długość 20 tys. km, z czego 1 tys. km będą stanowić nowe trasy. Będą to m.in. linia Y (Warszawa – CPK – Łódź – Poznań/Wrocław), połączenia Ełk – Triszki (Rail Baltica), Katowice – Strawa, Podłęże – Piekiełko oraz inwestycje realizowane w ramach programu Kolej+.

Po 2035 r. CPK, PKP PLK i Ministerstwo Infrastruktury planują dalszą rozbudowę sieci – zarówno kolei dużych prędkości, jak i połączeń dalekobieżnych oraz regionalnych.

Finalne wnioski z prac nad Zintegrowaną Siecią Kolejową zostaną zaprezentowane w I kwartale 2026 r.