CPK spieszy się z budową szybkiej kolei

Katarzyna KapczyńskaKatarzyna Kapczyńska
opublikowano: 2025-01-08 17:21

Jeszcze w styczniu spółka planuje wystąpić o unijne finansowanie na budowę tunelu kolejowego. W tym roku ogłosi także przetarg na linię Łódź - Warszawa.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • ile gruntów pozyskał CPK w programie dobrowolnych nabyć
  • kiedy odbierze projekt budowy lotniska
  • jaki jest harmonogram budowy sieci Y
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Menedżerowie Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK) podsumowali dotychczasowe działania i przedstawili plany dotyczące budowy lotniska w Baranowie i kolei dużych prędkości (KDP). Pierwsza z inwestycji jest warta prawie 43 mld zł, druga blisko 77 mld zł. Filip Czernicki, prezes CPK, poinformował, że w ramach programu dobrowolnych nabyć spółka pozyskała ponad 1,7 tys. ha gruntów, przyznając równocześnie, że spora część właścicieli dużych gospodarstw wstrzymuje się z decyzją o sprzedaży do czasu uruchomienia wywłaszczeń.

Dariusz Kuś, członek zarządu CPK, twierdzi, że do końca pierwszego kwartału zakończy się odbiór projektu budowlanego. Zapowiada też, że równolegle z przygotowaniami do realizacji będzie prowadzony dialog techniczny, który pozwoli zaprojektować i wykonać system obsługi bagażu.

Unijne fundusze na tunel

W tym roku CPK planuje także sporo działań związanych z budową KDP.

- W styczniu wystąpimy o finansowanie unijne na budowę tunelu kolejowego w Łodzi. Otrzymaliśmy już pięć ofert na wykonanie tej inwestycji i wszystkie mieszczą się w budżecie – informuje Piotr Rachwalski, członek zarządu CPK, szacując koszt tunelu na około 2,5 mld zł.

Zapowiada, że jeszcze w tym roku spółka ogłosi także przetarg na wykonanie linii kolejowej Łódź - Warszawa.

- Planujemy jej zbudowanie do 2030 r., czyli dwa lata przed uruchomieniem lotniska. W Polsce nie mamy doświadczenia w realizacji projektów KDP. Chcemy więc zostawić sobie czas na sprawdzenie linii oraz testowanie taboru, prowadzenie prac związanych z odbiorem do eksploatacji itp. – mówi Piotr Rachwalski.

CPK przygotowuje się także do budowy, m.in. z producentami taboru, poolu taborowego oferującego pociągi dużych prędkości przewoźnikom.

W 2027 r. ma ruszyć przetarg na budowę linii do Wrocławia. Trwają także analizy środowiskowe poprzedzające budowę trasy kolejowej do Poznania. Wszystkie te odcinki maja tworzyć tzw. sieć Y.

Kolejarze chcą mieć kompleksowy plan

Piotr Rachwalski informuje również, że spółka opracowała cyfrowy model ruchu pasażerskiego i towarowego, który ma pomóc w likwidacji wąskich gardeł i przygotowaniu inwestycji związanych z KDP i modernizacją linii konwencjonalnych. Przypomina, że dla sieci drogowej już wiele lat temu stworzono program korytarzowy określający docelowy przebieg autostrad i dróg ekspresowych. Analogiczne działania są planowane na kolei. Do tej pory CPK i PKP Polskie Linie Kolejowe opracowywały własne programy, teraz chodzi o stworzenie kompleksowego planu, w konsultacjach z władzami województw, ośrodkami naukowymi itp.

Ponadto CPK inwestuje w bocznicę w Baranowie, dzięki której łatwiejsza będzie dostawa materiałów do budowy lotniska, dworca kolejowego, węzła i torów. Piotr Rachwalski szacuje potrzeby na około 50 mln ton tłucznia i materiałów budowlanych.