Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) rozstrzygnęła przetarg na drążenie tunelu dla kolei dużych prędkości (KDP) w Łodzi. Spośród pięciu ofert wybrała ofertę złożoną przez konsorcjum budowlane PORR. Inwestycja jest częścią kluczowej linii nr 85, czyli kolejowej sieci Y, która do 2032 r. połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 r. umożliwi uruchomienie połączeń także do Wrocławia i Poznania. Rozpoczęcie prac budowlanych wchodzi w grę jeszcze w tym roku.
Oferta konsorcjum PORR jest warta 1,76 mld zł.
— Inwestycja CPK w Łodzi to element infrastruktury strategicznej, który stanowi też ogromny impuls dla regionu łódzkiego i dobrą wiadomość dla mieszkańców. Tunel dalekobieżny CPK jest kluczowym elementem trasy KDP, która zbliży Warszawę do Łodzi i umożliwi realizację połączeń kolejowych z prędkością do 350 km/h, co przełoży się na bezkonkurencyjny czas przejazdu nie tylko między tymi miastami, ale też np. do Poznania i Wrocławia. Inwestycja CPK jest ściśle skoordynowania z budową tunelu aglomeracyjnego PKP PLK, który usprawni przejazd między dzielnicami Łodzi — mówi Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.