Czytasz dzięki

CSR od ewangelii do encykliki

Barbara Warpechowska
opublikowano: 19-06-2015, 00:00

Etyka w biznesie Coraz więcej firm rozumie, że opłaca się i wypada działać zgodnie z prawem i oczekiwaniami społecznymi

Odpowiedzialność społeczna biznesu, czyli CSR (Corporate Social Responsibility) znalazła się na liście priorytetów Unii Europejskiej. Coraz więcej firm w swoich działaniach uwzględnia zasady CSR. Zależnie od branży promują zdrowy styl życia, dbają o środowisko naturalne, nakłaniają konsumentów do zmiany nawyków, szkolą na temat etyki firmowej. Po raz pierwszy tego określenia użył w 1889 r. Andrew Carnegie w publikacji „Ewangelia bogactwa”. Przemysłowiec, pochodzący ze Szkocji, jest najlepszym przykładem spełnienia amerykańskiego snu — kariery od pucybuta do milionera. Ale jest też znany z finansowania bibliotek, szkół czy słynnej dzisiaj sali koncertowej w Nowym Jorku — Carnegie Hall. Andrew Carnegie podkreślał, że korporacja ma poczuwać się do obowiązku bycia dobrym obywatelem. Działając we własnym interesie, powinna respektować też wartość, jaką jest dobro wspólne.

ARC

Dobre praktyki

Od tego czasu na temat CSR napisano wiele. Jak wynika z monitoringu mediów, tylko w ubiegłym roku w Polsce na portalach internetowych oraz w prasie pojawiło się ponad 10,5 tys. publikacji na ten temat. To nie tylko słowa. CSR w strategii zarządzania jest obecna w coraz większej grupie firm w Polsce. Dowodzi tego raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2014. Dobre Praktyki”. To publikacja wydana przez Forum Odpowiedzialnego Biznesu (FOB) już po raz trzynasty. Zaprezentowano w niej 684 przykłady. Według autorów raportu widoczne jest angażowanie firm w odpowiedzialne działania społecznie w dłuższej perspektywie czasowej. Świadczą o tym 264 przykłady praktyk długoletnich. Do 420 wzrosła liczba, wcześniej niepublikowanych w raporcie działań CSR zgłoszonych przez 124 firmy, w tym 31 z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Wszystkie praktyki podzielono na siedem grup: ład organizacyjny, prawa człowieka, działania z zakresu pracy, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie oraz zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej.

Podobnie jak w poprzednich latach przedsiębiorcy zgłosili najwięcej działań w kategorii „zaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej”. W ubiegłorocznym raporcie w tej grupie znalazło się 170 inicjatyw, natomiast tym razem 187. Dominują projekty charytatywne. Pewną nowością są działania nastawione na rozwój przedsiębiorczości. Drugą grupą, i tu nastąpiła zamiana miejsc ze „środowiskiem” w porównaniu z rokiem ubiegłym, są „praktyki z zakresu pracy” — 84 przykłady. Pracodawcy w tej grupie zadbali o prorodzinne rozwiązania, które ułatwiają godzenie życia zawodowego z rolą rodzica. W „ładzie organizacyjnym” znalazło się 35 projektów. W znacznej mierze odnoszą się do ustanawiania kodeksów i programów etyki w firmie. Najmniej praktyk, bo tylko 14, trafiło do grupy „prawa człowieka”. W tym aspekcie wiele miejsca firmy poświęcają sprwie kobiet w biznesie.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Wizja 2050

Wizja Zrównoważonego Rozwoju dla Polskiego Biznesu 2050 (Wizja 2050) to projekt prowadzony w tym roku przez resort gospodarki, Forum Odpowiedzialnego Biznesu i firmę doradczą Deloitte. Dokumentem programowym inicjatywy jest Deklaracja Polskiego Biznesu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju określająca 10 wyzwań, w ramach których biznes powinien się angażować na rzecz wsparcia przemian społeczno-gospodarczych. Wśród sygnatariuszy deklaracji jest 99 firm. Są to m.in.: Danone, DB Schenker, BASF Polska, Orlen, Dalkia Łódź, Jastrzębska Spółka Węglowa, LW Bogdanka, PGNiG, Provident Polska. W ramach inicjatywy powołano cztery grupy robocze, które działają w następujących dziedzinach: zrównoważona produkcja i konsumpcja, odnawialne źródła energii i efektywność energetyczna, innowacje społeczne oraz małe i średnie przedsiębiorstwa. Firmy, które zaangażowały się w ich prace, biorą bezpośredni udział w konsultacji ważnych dokumentów rządowych.

Papieska encyklika

Na kilka dni przed oficjalną czwartkową publikacją wyciekła do internetu ekologiczna encyklika papieża Franciszka „Pochwalony bądź”. Jest poświęcona, jak głosi podtytuł, „trosce o wspólny dom”, jakim jest Ziemia. Papież apeluje w niej o troskę o środowisko i ubogich. Przestrzega też przed groźbą samounicestwienia. Dzisaj w Mediolanie podczas EXPO zostanie ogłoszony Manifest Enterprise 2020, który wzywa biznes do wspólnego działania na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu. Jako horyzont przyjęty został rok 2020. Od napisania „Ewangelii bogactwa” do papieskiej encykliki upłynęło 126 lat.

KONKRETNIE I NA LATA: Przykładem firmy konsekwentnie realizującej strategię odpowiedzialnego biznesu jest DB Schenker Logistics, nawiązujący partnerstwo z organizacjami pozarządowymi, które potrzebują skomplikowanej logistyki. Jedną z takich organizacji jest Stowarzyszenie Wiosna, które organizuje coroczną ogólnopolską akcję Szlachetna Paczka. Firma jest jej partnerem logistycznym od 2008 r. [FOT. ARC]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Barbara Warpechowska

Polecane