Mimo że o CSR mówi się coraz częściej jako o oczywistym elemencie prowadzenia nowoczesnego biznesu, według analityków w Polsce wciąż nie jest to temat w dostateczny sposób dyskutowany. Trudno również jednoznacznie zdefiniować, na czym polega praca osób odpowiedzialnych za wprowadzenie jego strategii, bo nie we wszystkich firmach istnieją dla nich odrębne stanowiska. Na Zachodzie CSR jest jednym z najważniejszych tematów omawianych przez prezesów przedsiębiorstw, a specjaliści od wdrażania jego strategii zajmują ważne stanowiska w firmach.

— Największą różnicą jaką można zauważyć przyglądając się temu co, kto i w jaki sposób mówi w Polsce i na świecie o społecznej odpowiedzialności biznesu jest ranga, jaką nadaje się temu tematowi. W Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych możemy znaleźć mnóstwo przykładów wypowiedzi prezesów firm, stwierdzających że zrównoważony rozwój to jedyna droga, którą powinny podążać ich firmy. Nawiązań do społecznej odpowiedzialności często próżno natomiast szukać w wypowiedziach kadry zarządzającej firm w Polsce — ocenia Marcin Grzybek, menedżer projektów w Forum Odpowiedzialnego Biznesu.
Ta sytuacja będzie się jednak powoli zmieniać, wraz ze wzrostem świadomości wśród przedsiębiorców, czym tak naprawdę jest CSR.
— Pozostaje kwestią czasu, że również prezesi w Polsce przestaną postrzegać CSR jako miły dodatek do działalności ich firm i zaczną na poważnie dyskutować o wpływie ich biznesów na społeczeństwo i środowisko — mówi Marcin Grzybek.
Wspomniany rozwój świadomości biznesowej w Polsce już teraz powoduje potrzebę upowszechnienia i profesjonalizacji zawodu specjalisty do spraw CSR.
— Coraz wyraźniej widać, że warunkiem sukcesu jest takie założenie celów strategicznych, aby uwzględniały one również zauważanie wartości wspólnych dla firmy i jej klientów i pracowników. Efektem jest m.in. wzrost znaczenia strategii odpowiedzialnego biznesu, a co za tym idzie coraz silniejsza pozycja osób zajmujących się nią w strukturze firm — zauważa Blanka Fijołek, menedżer do spraw CSR w Samsung Electronics Polska.
Specjalista do spraw CSR musi mieć wiele kompetencji, m.in. umiejętność sprawnego pisania, sporządzania raportów, zdolności interpersonalne, znajomość stosunków i potrzeb społecznych, a także rozumieć cele biznesowe. Uczelnie organizują specjalne studia podyplomowe z dziedziny CSR, jednak wydaje się, że osoba na tym stanowisku, powinna posiadać wszechstronne wykształcenie, ponieważ musi łączyć wiele skomplikowanych funkcji.
— Jako menedżer w Samsung Electronics Polska widzę wyraźnie, jak istotne są teraz działania CSR w całościowej polityce firmy. Moją rolą jest analiza potrzeb społecznych i uzgadnianie ich z naszymi celami biznesowymi. Nie znaczy to jednak, że działania CSR są zupełnie podporządkowane sprzedaży. Linia raportowania CSR pozwala mi na dość dużą niezależność w działaniu. Jednocześnie budżet roczny na działania CSR jest bardzo jasno określony i muszę dokładnie zaplanować jego wykorzystanie, a część biznesowa musi mi te pieniądze dostarczyć — komentuje Blanka Fijołek.
Powering Creation
Taka praca wiąże się z dużą odpowiedzialnością, również moralną. Jednak z wypowiedzi osób zajmujących się CSR przebija bardzo często spora satysfakcja z pracy na ważnym stanowisku i jednoczesnego działania na rzecz społeczeństwa.
— Nie każdy ma szansę, aby w ramach swoich codziennych obowiązków sprawiać, że świat staje się lepszy, a w Samsung Elcetronics codziennie dajemy szansę młodym ludziom na rozwój i działamy na rzecz powszechnej cyfryzacji — zauważa Blanka Fijołek.