Cyfrowi maruderzy mogą zostać liderami

  • Ignacy Morawski
opublikowano: 17-12-2018, 22:00

Debata centrum analiz SpotData: Zamiast gonić konkurencję, polskie firmy mają szansę ją wyprzedzić, dokonując skoku technologicznego

Firmy w Polsce stoją przed dużym wyzwaniem. Są opóźnione pod względem cyfryzacji w stosunku do innych krajów Unii Europejskiej, ale mają szansę — podobnie jak w przypadku bankowości elektronicznej — przeskoczyć kilka etapów i stać się technologicznymi liderami. Zamiast nadrabiać zaległości poprzez wprowadzenie technologii już obecnych na Zachodzie, powinny od razu wdrażać najnowocześniejsze rozwiązania lub je projektować. Narzędzia z obszaru sztucznej inteligencji można już wprowadzać np. do prostych systemów CRM (służących do zarządzania relacjami z klientami). Takie są główne wnioski z dyskusji, która towarzyszyła prezentacji raportu „Cyfryzacja to więcej niż technologia”. Uczestniczyli w niej przedstawiciele SpotDaty, Deloitte’a, funduszy MCI i CVC oraz spółek porteleowych: Frisco.pl, Allegro i home.pl. Największym problemem polskich firm jest bariera mentalna, brak wizji i zrozumienia konieczności rozwoju cyfrowego, który staje się wymogiem rynku i klientów. Przeszkodą w transformacji jest również traktowanie nakładów na cyfryzację jako kosztu, a nie inwestycji. Jest to widoczne zwłaszcza w mniejszych firmach, które powstaływ poprzednich dekadach i rozwijały się w tradycyjny sposób. Zdecydowanie lepiej jest w większych, m.in. z portfeli funduszy private equity, które narzucają cyfrową transformację i wymagają rozwoju technologicznego od swoich spółek. Obszary, które w najbliższym czasie mogą być szczególnie istotne dla firm w Polsce, to robotyzacja i automatyzacja procesów. Trudności ze znalezieniem pracowników oraz rosnące koszty pracy stają się jedną z głównych barier rozwojowych i skłaniają coraz więcej firm do zastępowania ludzi maszynami. Równolegle ze wzrostem kosztów pracy spadają ceny maszyn i programów, a firmy mogą relatywnie łatwo policzyć zwrot z inwestycji, gdy np. jeden robot zastępuje sześciu pracowników. Skutecznym sposobem cyfryzacji firm może być również outsourcing procesów, które nie stanowią fundamentu działalności firmy. Przekazywanie części kompetencji cyfrowych zewnętrznym partnerom pozwala firmom skupić się na tych elementach biznesu, na których znają się najlepiej.

Cyfryzacja to dla firmy zmiana kulturowa

IGNACY MORAWSKI, ALICJA DEFRATYKA, SpotData

Polskie firmy szybko zwiększają nakłady na cyfryzację, ale wciąż są w ogonie Europy. Fundusze private equity chcą to zmienić. Jeszcze w 2010 r. nakłady firm w Polsce na oprogramowanie i sprzęt komputerowy nie przekraczały 25 mld zł. W zeszłym roku było to już 50 mld zł, a do końca dekady nakłady przekroczą 60 mld zł. To wciąż relatywnie mało — gdyby firmy w Polsce przeznaczały na cyfryzację taki odsetek PKB, jak firmy w Czechach, wydatki wynosiłyby 80 mld zł. Polska wciąż jest spóźniona pod względem wdrażania technologii cyfrowych, ale szybko rosnąca presja ze strony konkurencji i klientów wymusi transformację. Takie są wnioski z raportu „Cyfryzacja to więcej niż technologia”, przygotowanego przez SpotData, centrum danych i analiz firmy Bonnier Business Polska, wraz z Deloitte’em i funduszem MCI. Autorzy raportu skupili się na zbadaniu, jak do inwestycji w cyfryzację podchodzą fundusze private equity. Jeden z najważniejszych wniosków jest taki, że w czasach wysokich cen aktywów i bardzo dużej konkurencji na rynku inwestycyjnym zdolność przeprowadzenia transformacji cyfrowej może być jednym z kluczowym czynników zapewniających funduszom wysoki zwrot z inwestycji. Zdecydowana większość partnerów w funduszach wskazuje, że model działania ewoluuje w kierunku większego zaangażowania w transformację spółek portfelowych, a cyfryzacja jest jednym z najważniejszych obszarów zmian.

Największym wyzwaniem, przed jakim stoją właściciele i inwestorzy chcący wprowadzić firmę w epokę cyfrową, jest zmiana kultury organizacji. Cyfryzacja to nie tylko wdrożenie nowych technologii, lecz także zmiana sposobu funkcjonowania firmy — od najniższych do najwyższych stanowisk. Pokonanie wewnętrznych ograniczeń organizacyjnych bywa największym wyzwaniem. Proces ten jest trudniejszy dla mniejszych firm. Z raportu wynika, że najmniejsze nakłady cyfrowe ponoszą branże, które są najbardziej rozdrobnione. Dlatego zdaniem ankietowanych partnerów funduszy private equity, najważniejsze obszary cyfryzacji to wciąż relatywnie proste procesy — e-commerce, systemy ERP i CRM. Tego, co na zachodzie jest standardem, w polskich firmach często nie ma.

>>>> Raport „Cyfryzacja to więcej niż technologia. Jak polskie firmy zaczynają nadrabiać zaległości w cyfryzacji i jaką rolę odgrywają w tym procesie fundusze private equity” został przygotowany przez centrum danych i analiz SpotData z grupy Bonnier Business Polska. Partnerami raportu są Deloitte i fundusz MCI. Opracowanie zawiera ogólną diagnozę stanu cyfryzacji przedsiębiorstw w Polsce, wyniki ankiety przeprowadzonej wśród partnerów największych funduszy private equity oraz wypowiedzi partnerów i menedżerów spółek portfelowych. Raport jest dostępny na stronie: raporty.spotdata.pl/cyfryzacja

Firmy w Polsce, podobnie jak w przypadku rozwoju płatności online, mają szansę podnieśćpoziom cyfryzacji, przeskakując pewien etap. Może to dotyczyć nawet podstawowych systemów, jak ERP czy CRM, które będą oparte na najnowocześniejszychrozwiązaniach technologicznych, dzięki demokratyzacji dostępu do AI i machine learningu. Agnieszka Zielińska partner w firmie Deloitte

Cyfryzacja ma duży wpływ na komfort zarządzania spółką, ponieważ dostarcza wiedzy opartej na danych. To z kolei umożliwialepsze przekładanie decyzji na realne działania oraz pozwala lepiej dostosować ofertę do potrzeb i oczekiwań klientów.Jacek Palec dyrektor obszaru e-groceries w Allegro

Cyfryzacja wymaga wizji i odwagi menedżerów. Należy ją traktować jak inwestycję, a nie koszt. Oczywiście jest obarczona ryzykiem, ale jeśli jesteśmy przekonani, że trend, konkurencja i rynek podążają w danym kierunku, to należy podjąć decyzję o jej wprowadzeniu.

Dla firm niezwykle ważne jest inwestowanie w zaawansowaną analitykę danych. Spółki, którebędą potrafiły wyciągać właściwe wnioski z olbrzymich ilości na pozór niepowiązanych ze sobą danych oraz oferować na tej podstawie nowe rozwiązaniaklientom, będą zawsze krok przed konkurencją. Krzysztof Krawczykpartner w funduszu CVC Capital Partners

Dziś cyfryzacja staje się imperatywem działalności gospodarczej i często służy zmianie modelu biznesowego. Cyfryzacja to przede wszystkimzmiana organizacyjna — żeby zakończyła się sukcesemoprócz kapitału potrzebuje skutecznego przywództwa,zaangażowania wszystkich w organizacji, zwiększenia odpowiedzialności pracowników i odpowiedniej komunikacji.Krzysztof Konopiński partner w MCI

Inwestycje w robotykę i automatyzację pozwalają zwiększyć efektywność prowadzenia biznesu. Z jednej strony — zmniejszają liczbę pomyłek w procesach manualnych, a z drugiej — przynoszą realne korzyści przy rosnących kosztach pracyi trudnościach z zatrudnieniem pracowników. Grzegorz Bielecki prezes Frisco.pl

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Ignacy Morawski, Alicja Defratyka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu