Cyfryzacja firm w Polsce: wciąż wiele do zrobienia

Sylwester SacharczukSylwester Sacharczuk
opublikowano: 2023-05-29 20:00

Aż 29 proc. ankietowanych przedsiębiorstw nie przeznacza nawet złotówki na transformację cyfrową, a 80 proc. nie ma żadnego dokumentu określającego strategię w tej dziedzinie.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Jakie plany dotyczące cyfryzacji swojego biznesu mają polscy przedsiębiorcy? Zdecydowana ich większość zamierza pozostawić na obecnym poziomie wydatki (78 proc.), jak i liczbę pracowników (92 proc.) potrzebnych do realizacji zadań związanych z digitalizacją. Co znamienne, 29 proc. ankietowanych firm nie przeznacza na ten cel żadnych wydatków (o 18 p.p. więcej niż w poprzedniej edycji badania), a 71 proc. (wzrost o 17 p.p.) nie oddelegowuje podwładnych do zadań z nią związanych. Takie są wyniki tegorocznego badania „Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu”, przeprowadzonego przez KPMG w partnerstwie z Microsoftem.

Wprawdzie poziom digitalizacji w polskich firmach wzrasta, ale przebiega ona znacznie wolniej niż w większości krajów Unii Europejskiej. Z rankingu DESI (Digital Economy and Society Index) wynika, że pod tym względem nasz kraj wyprzedza tylko Grecję, Bułgarię i Rumunię. Osiągnięty przez Polskę wynik 40,5 pkt stanowi niespełna 77 proc. średniej unijnej.

Wskaźnik główny Monitora Transformacji Cyfrowej Biznesu dla firm prowadzących działalność w Polsce wyniósł w 2023 roku 4,4 pkt w 10-stopniowej skali. W porównaniu z ubiegłorocznym wynikiem oznacza to spadek o 0,4 pkt. Mniej firm niż w 2022 r. zamierza zwiększać inwestycje i zatrudnienie w dziedzinie transformacji cyfrowej. Zmalała również ocena potencjału firm do procesu digitalizacji – obecnie wynosi 5,2 pkt (spadek o 0,3 pkt). Przyczyną tego są obawy przedsiębiorców dotyczące gotowości pracowników na nadchodzącą transformację.

Największy spadek ze wszystkich obszarów - z 5,3 pkt w 2022 roku do 4,8 pkt obecnie – firmy zanotowały w obszarze wdrażania technologii. Najczęstsze powody takiego stanu? W przedsiębiorstwach nastąpiła zmiana priorytetów, w związku z czym plany rozwoju technologii cyfrowych w poszczególnych obszarach działania zostały odsunięte na później.

– Co zastanawiające, firmy małe i średnie w tym roku wypadły lepiej niż duże. Mniejsze firmy przykładają większą uwagę do strategii cyfryzacji, lepiej realizują jej potencjał oraz skuteczniej implementują technologie cyfrowe. To bardzo zastanawiające i zadaje kłam często lansowanej tezie, że na transformację cyfrową stać tylko największe firmy. Można zaryzykować stwierdzenie, że mali i średni przedsiębiorcy są w chwili obecnej bardziej świadomi znaczenia technologii cyfrowych i są gotowi do bardziej zdecydowanych działań, mimo niesprzyjającego otoczenia makroekonomicznego i zawirowań geopolitycznych – mówi dr Grzegorz W. Cimochowski, partner i szef działu doradztwa biznesowego w KPMG w Polsce.

Gdy porównamy wskaźniki w poszczególnych sektorach, pozytywnie wyróżniają się: finansowy, TMT (technologia, media i komunikacja) oraz life sciences. Tylko te branże osiągnęły wyniki powyżej 5 w skali ocen 1-10. Najsłabiej natomiast wypadły branże motoryzacyjna, transportowa oraz dóbr konsumpcyjnych.

Prawie 80 proc. firm nie ma żadnego formalnego dokumentu określającego strategię transformacji cyfrowej.

Poznaj program konferencji “NIS 2 - ewolucja, czy rewolucja?” >>