Cyfryzacja zdominowała globalny rynek

opublikowano: 13-11-2018, 22:00

Innowacje nie mogą być oderwane od potrzeb klienta. W końcu to właśnie on weryfikuje skuteczność wdrożenia technologicznych nowości

Massachusetts Institute of Technology (MIT) sklasyfikował 10 przełomowych technologii 2018 r., które mogą zmienić kierunek rozwoju biznesu i polityki społecznej. Na liście znalazły się: druk 3D w metalu, sztuczne embriony, inteligentne miasta, ogólnodostępna sztuczna inteligencja, rywalizujące sieci neuronowe, rozpoznawanie mowy i kontekstu wypowiedzi w czasie rzeczywistym, całkowita prywatność w sieci, ograniczenie emisji CO 2 w produkcji energii elektrycznej, analizy materiału genetycznego pod kątem ryzyka wystąpienia chorób i projektowanie cząsteczek z zastosowaniem komputerów kwantowych. Podczas „Research & Innovation Forum”, organizowanego przez „Puls Biznesu”, przedstawiła je Magdalena Jabłońska, dyrektor zarządzająca Fundacji Przedsiębiorczości Technologicznej, inicjującej w Polsce m.in. programy akceleracyjne dla start-upów sygnowane przez MIT.

Małgorzata Bochenek, dyrektor ds. innowacji w IKEA Retail,
zaznacza, że w jej zespole zasada jest klarowna: jeśli projekt działa w fazie
testowej, przygotowuje się go do dalszego rozwoju i skalowania, a jeśli nie
sprawdza się, a koszty lub czas jego modyfikacji są zbyt duże — firma z niego
rezygnuje. Testowanie innowacji odbywa się w ograniczonej skali, np. w jednym
sklepie.
Zobacz więcej

NA ŻYWYM ORGANIZMIE:

Małgorzata Bochenek, dyrektor ds. innowacji w IKEA Retail, zaznacza, że w jej zespole zasada jest klarowna: jeśli projekt działa w fazie testowej, przygotowuje się go do dalszego rozwoju i skalowania, a jeśli nie sprawdza się, a koszty lub czas jego modyfikacji są zbyt duże — firma z niego rezygnuje. Testowanie innowacji odbywa się w ograniczonej skali, np. w jednym sklepie. Fot. Marek Wiśniewski

Wprawdzie technologie te znajdują się jeszcze w fazie badań lub pierwszych testów rynkowych, to w dużym stopniu będą determinować przyszłe postrzeganie terminu „innowacyjny”. Dziś za taki uważamy np. internet rzeczy (IoT), uczenie maszynowe, blockchain, wirtualną i rozszerzoną rzeczywistość wprowadzane do przemysłu czy usług. O nich też do niedawna mówiono jak o wizjach dalekiej przyszłości. Dziś coraz mocniej zakorzeniają biznes w tzw. erze cyfrowej.

Przetasowanie na rynku

Zdaniem Magdaleny Jabłońskiej, transformacja cyfrowa nie jest jednak jednoznaczna z pojęciem innowacji cyfrowej. Pierwsza określa sposób, w jaki zmienia się firma, korzystając z dostępnych rozwiązań informatycznych, natomiast druga oznacza „zakwestionowanie” tego, co w biznesowym świecie mamy wokół siebie, wiąże się z kreowaniem nowych modeli działania. Obecnie wchodzimy w etap cyfrowych innowacji, co dotyczy zarówno start-upów, jak i technologicznych gigantów — niewiele z nich pracuje pomijając systemy sztucznej inteligencji.

Zmianie ulega tym samym globalna struktura gospodarcza. Obecnie wśród największych firm dominują technologiczne przedsiębiorstwa, to ich wyceny są na rynku najwyższe. Jak się okazuje, to właśnie one na badania i rozwój (B+R) wydają najwięcej. Z konferencyjnych prezentacji wynika, że Amazon na rok 2018 r. na B+R zaplanował pulę ponad 22 mld USD, Alphabet — ponad 16 mld USD, Volkswagen i Samsung — po 15 mld USD, a zaraz za nimi są Microsoft czy Apple. Jednak ich aktywność i rozumienie innowacyjności coraz częściej wykraczają poza ramy oficjalnie przyjmowane w podręczniku Oslo Manual zleconym przez OECD i Unię Europejską, opublikowanym w 2005 r. (niebawem ma się pojawić jego aktualizacja).

— Dziś innowacyjność potrzebuje szerokiego i systemowego podejścia. W firmie nie wystarcza już jeden zespół odpowiadający za innowacje, konieczne jest zaangażowanie wszystkich pracowników — zaznaczyła Kamila Kuźniewska, acceleration manager w EdTechHub Accelerator.

Istotne są też — na co zwróciła uwagę ekspertka — określenie ram rozumienia innowacyjności wewnątrz organizacji i sięgniecie po narzędzia do mierzenie jej efektywności. Lokowanie funduszy w projekty, które nie przynoszą efektów, mija się z celem. Zaproponowała zapoznanie się też z metodami zwinnego wdrażania nowych projektów — lean startup i agile.

Przetestowana idea

IKEA Retail rozwija innowacje m.in. za pośrednictwem własnego hubu innowacji. Realizowane w nim projekty testuje w pojedynczych, wybranych sklepach. Skaluje je dopiero wówczas, gdy zdadzą „egzamin wstępny”.

— W sektorze handlu detalicznego do głosu dochodzić będą rozwiązania, które minimalizują wysiłek klienta w procesie zakupowym. Dzięki rozwojowi sztucznej inteligencji chętnie będziemy oddawać urządzeniom obowiązek robienia zakupów, np. artykułów codziennego użytku. Stacjonarne sklepy zaczynają więc zmieniać swoją funkcję — rozwijają się w kierunku centrów doświadczeń i inspiracji, dostarczając klientom szczególne emocje zakupowe i merytoryczne doradztwo. I nie jest to już odległa przyszłość — zaznaczyła Małgorzata Bochenek, dyrektor ds. innowacji w IKEA Retail.

Sieć czerpie innowacje z prac prowadzonych przez hub, od start-upów, jak i od własnych pracowników. Firma zrealizowała np. program angażujący pracowników w rozwój nowych pomysłów — „Milion na innowacje”. Wśród zgłoszonych projektów były m.in. małe punkty IKEA wprowadzone do popularnych galerii handlowych (funkcjonują w Olsztynie i w Gdyni) oraz system zliczania ruchu w sklepie, wskazujący czas oczekiwania w kolejce do kas (w testach w sklepie we Wrocławiu).

OKIEM EKSPERTA

Innowacje w liczbach

KRZYSZTOF ŁEBEK, regionalny dyrektor ds. technologii dla Europy Południowo-Wschodniej w 3M

Jednym z podstawowych mierników innowacyjności jest współczynnik przychodów ze sprzedaży nowych produktów do całkowitej sprzedaży produktów danej firmy. Będzie on jednak znacznie wyższy w przypadku firm technologicznych niż dostawców tradycyjnych rozwiązań. W analizach można się więc podeprzeć dodatkowo poziomem wzrostu sprzedaży nowych produktów liczonym rok do roku, czyli porównaniem ubiegłorocznej sprzedaży do realizowanej obecnie. Zaznaczyć trzeba, że istnieje wiele rodzajów innowacji — obok produktowej są jeszcze procesowa czy organizacyjne. Na rynku działają firmy od lat mające jeden tradycyjny produkt, który nadal znajduje nabywców. Dla nich najbardziej istotne będzie więc tworzenie innowacyjnych rozwiązań wspierających np. proces sprzedaży. Polska jest rynkiem stosunkowo młodych firm - one nadal przykładają raczej małą wagę do audytu innowacyjności, nie zawsze też wiedzą, jak się za to zabrać. Dla dużych, aktywnych od dziesiątek lat jest to już konieczność.

Sprawdź program konferencji "Sztuczna inteligencja i robotyzacja w sektorze finansowym", 22-23 stycznia 2018 r., Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Cyfryzacja zdominowała globalny rynek