Cztery klucze do kreatywności

opublikowano: 27-05-2018, 22:00

Ludzie biznesu ujawniają, jak pielęgnują twórcze umysły. Oto kilka naukowo i w praktyce sprawdzonych metod na lepsze pomysły

Pasjami rozwiązujemy krzyżówki, wierząc, że to wyostrza naszą inteligencję, co w świetle najnowszych badań jest wierutną bzdurą. Albo zapisujemy się na tzw. treningi mózgu, które są żerowaniem na naiwnych i rodzajem pseudonaukowej szarlatanerii. Jeśli naprawdę chcemy wzmocnić swoją pomysłowość, pamiętajmy o naturalnych sposobach na jej pobudzanie i prowokowanie.

Dobra książka, miły sen, premiera w kinie, a może rozmowa z nieznaną osobą w pociągu — nigdy nie wiadomo, kto lub co stanie się dla nas źródłem inspiracji — mówi Adam Bodziak, dyrektor zarządzający Green Light Public Relations.
Zobacz więcej

OLŚNIENIA:

Dobra książka, miły sen, premiera w kinie, a może rozmowa z nieznaną osobą w pociągu — nigdy nie wiadomo, kto lub co stanie się dla nas źródłem inspiracji — mówi Adam Bodziak, dyrektor zarządzający Green Light Public Relations. Fot. Tomek Pikuła

1. Rozmawiaj z ludźmi

Kontakty z osobami, które darzymy zaufaniem, są wolne od obaw, podejrzliwości i maskowania się. Nie musimy kontrolować każdego swojego słowa i zachowania. Nie zużywamy energii na udawanie kogoś, kim nie jesteśmy. Wszystkie swoje zasoby mentalne przeznaczamy na otwarte działanie, spontaniczne zgłaszanie pomysłów. Pisze o tym socjolog, prof. Piotr Sztompka, w książce „Kapitał społeczny. Teoria przestrzeni międzyludzkiej”. A Rafał Luboiński, prezes RR Security, pozytywny wpływ bliskich relacji odczuwa na co dzień. Za największe źródło swej kreatywności uważa żonę i dzieci. U ich boku łapie dystans do prozaicznych spraw, ładuje akumulatory.

— W rodzinie trzeba improwizować, wychodzić poza schematy. Tę umiejętność testuję najczęściej podczas dalekich podróży, a potem — bezwiednie — przenoszę na grunt zawodowy. Zwłaszcza że w firmie pracuje też moja druga połowa — mówi Rafał Luboiński.

Natomiast Sebastian Nejfeld, dyrektor zarządzający Click 4 Advantage, ciekawy jest odmiennych punktów widzenia, cudzych doświadczeń, obcych środowisk. Rozmowy z przedstawicielami innych branż, zawodów, grup wiekowych pozwalają mu ujrzeć w nowym świetle własne wyzwania.

— Uwielbiam rozmowy z ludźmi. Wyłapuję z nich różne okruszki wiedzy, ciekawe historie, anegdoty, poglądy. To, co mnie dotyka najbardziej, zapisuję w aplikacji na smartfonie. Co pewien czas przeglądam te chaotyczne notatki i próbuję je odnieść do moich codziennych wyzwań w życiu i pracy — zdradza Sebastian Nejfeld.

2. Rusz się od biurka

Nie przeceniajmy pomysłów, które powstają przy biurku, na naradzie zarządu lub w czasie eksperckiej burzy mózgu. Wielu pisarzy i naukowców twierdzi, że najlepiej się im myśli na spacerze. Dobroczynny wpływ biegania i aerobiku już dawno został udowodniony.

Równie dobre dla szarych komórek są regularne ćwiczenia siłowe. Nawet spowalniają starzenie i kurczenie się niektórych części mózgu, co odkrył zespół dr Teresy Liu-Ambrose z University of British Columbia w Vancouver. Przy czym badacze ci skupili się na lekkich treningach.

Wielu menedżerów i przedsiębiorców największą kreatywność zyskuje po forsownym treningu. Należy do nich Beniamin Krasicki, prezes City Security i wiceprezes Polskiej Izby Ochrony, który od dziecka gra w koszykówkę — ba, zahaczyłnawet o stopień wyczynowy. Uprawia snow board. Od półtora roku jest częstym bywalcem siłowni.

— Sport to doskonały sposób na rozładowanie stresu i negatywnych emocji. Oferuje mi czysty umysł, dzięki któremu mogę konstruktywnie działać. Muszę się porządnie spocić, by głowa zaczęła działać na najwyższych obrotach — ujawnia Beniamin Krasicki.

3. Wreszcie przeczytaj powieść

Dlaczego powieść? Czy byle poradnik lub podręcznik zarządzania nie zawiera stokroć więcej wiedzy z danej dziedziny? Może jest to prawda. Pożytek z dobrych historii — pomijając wrażenia estetyczne — polega jednak na czymś innym: pokazują one skomplikowane losy i dylematy bohaterów, dzięki czemu uważny czytelnik wyciąga wnioski pomocne przy podejmowaniu decyzji.

Miłośnikiem wartościowych książek, skarbów literatury pięknej, jest Adam Bodziak, dyrektor zarządzający Green Light Public Relations. Czyta je, kiedy tylko się da. W metrze, między jednym a drugim spotkaniem biznesowym, w poczekalni u dentysty. Wciągająca fabuła — wskazuje — pobudza wyobraźnię i ciekawość, zmusza do formułowania pytań. To stanowi o przewadze beletrystki nad poradnikami rozwoju osobistego, które w większości są stekiem banałów.

— Kiepska literatura pokazuje rzeczywistość zero-jedynkowo: jest tylko dobro i zło, czerń i biel, jasność i mrok — i nic pośrodku. Żadnej wątpliwości. Każda wybitna powieść — tak jak prawdziwe życie — to gra kolorów, świateł i cieni. A niekiedy zaproszenie do krainy mroku. Stwarza laboratoryjne warunki do testowania alternatywnych scenariuszy i decyzji moralnych — uważa Adam Bodziak.

4. Baw się na całego

Żyjemy w świecie Piotrusiów Panów — chłopców, którzy nie chcą dorosnąć i brać za cokolwiek odpowiedzialności. Jak w tej sytuacji zachęcać osoby z tytułami i na ważnych stanowiskach do nieskrępowanej zabawy? Bez obaw. Psycholodzy zapewniają, że pielęgnowanie ducha zabawy nie musi wykluczać pracowitości, sumienności i powagi — natomiast potęguje naszą żywotność i pomysłowość.

„Odnoszący sukcesy ludzie z branży kreatywnej mają często bardzo poważne podejście do swojej dziedziny i poświęcają jej wiele godzin ciężkiej pracy. Lecz najwybitniejsze twórcze umysły doskonalą się, utrzymując równowagę między powagą a zabawą i radością z własnej pracy — przekonują Scott Barry Kaufman i Carolin Gregoire w książce „Kreatywni”. Zgadza się z nimi Radosław Frańczak, prezes SID Group, a prywatnie miłośnik gry w golfa. W przypadku jego współpracowników — zapewnia — samo projektowanie jest aktem artystycznym, a ten wychodzi poza rutynę.

— To nie przypadek, że start-upy w Dolinie Krzemowej stwarzają miejsca pracy, które bardziej przypominają place zabaw i wesołe miasteczka niż biura. Bez odpoczynku, rozrywki nasze pokłady emocji, zapału i twórczej energii wyczerpują się szybko — argumentuje Radosław Frańczak.

Weź udział w V edycji kongresu "HR Summit", 12-13 września 2018 r., Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / Cztery klucze do kreatywności