Czy naprawdę chcemy się doskonalić

Dorota Czerwińska
opublikowano: 27-06-2008, 00:00

Im łatwiej o pracę, tym mniej w nas chęci do podnoszenia kwalifikacji. I nie zmieniają tego szkolenia dofinansowane przez UE.

W szkoleniach organizowanych przez zakład pracy uczestniczy co 10. Polak

Im łatwiej o pracę, tym mniej w nas chęci do podnoszenia kwalifikacji. I nie zmieniają tego szkolenia dofinansowane przez UE.

Polacy odczuwają coraz mniejszą potrzebę poszerzania swojej wiedzy i kwalifikacji — wynika z „Badania potrzeb szkoleniowych społeczeństwa”, przeprowadzonego przez Ipsos na zlecenie Fundacji Obserwatorium Zarządzania i portalu Nowoczesna Firma.

Ponad połowa ankietowanych nie myśli o dokształcaniu. Najczęściej jako powód wymieniają brak pieniędzy. Ale narzekają także na brak czasu, a nawet przyznają się do zwykłego lenistwa. Jednak aż 13 proc. mówi o braku przekonania o przydatności i skuteczności szkoleń. Tylko co dziesiątego Polaka do szkoleń motywuje obawa przed zwolnieniem.

— To sprawa mniejszej doraźnej presji ze strony rynku pracy. Podnoszenie kwalifikacji nie jest w tej chwili koniecznym warunkiem odnalezienia się na nim — twierdzi Małgorzata Hunin z Demos Polska.

Z badania wynika również, że najchętniej uczymy się do 40. roku życia. Potem mamy już na to coraz mniejszą ochotę. Na rozwój kwalifikacji i umiejętności większy apetyt mają osoby z wyższym wykształceniem i na ogół te, które już przeszły rozmaite szkolenia i kursy.

— Oferta szkoleniowa w Polsce jest szeroka, ale — jak się okazuje — nie zawsze widoczna. Niestety, na chęć dokształcania się pewnych grup pracowników nie mają wpływu nawet te firmy, które oferują studia dofinansowane przez UE albo szkolą za unijne pieniądze — mówi Tomasz Olejnik z zarządu firmy szkoleniowej AchieveGlobal w Polsce.

Rozsądna cena

Kiedy decydujemy się na szkolenia, najczęściej wybieramy naukę języków obcych (29 proc.), doskonalenie umiejętności informatycznych (27 proc.), specjalistycznych kwalifikacji zawodowych (25 proc.) lub kursy związane z hobby (20 proc.). A jak poszerzamy wiedzę?

— W tym roku respondenci na pierwszym miejscu wymieniali internet. Po nim było oglądanie programów edukacyjnych w telewizji oraz lektura fachowych wydawnictw. Udział w szkoleniach, kursach lub wykładach zadeklarowało 13 proc. respondentów — wyjaśnia Małgorzata Hunin.

W szkoleniach organizowanych przez zakład pracy uczestniczył tylko co dziesiąty Polak. A kto płacił za naukę? Prawie 40 proc. badanych odpowiedziało, że firma lub instytucja, w której pracują, 30 proc. pokryło koszty z własnej kieszeni, a 14 proc. brało udział w szkoleniach finansowanych z funduszy UE.

— To znaczny wzrost w porównaniu z ubiegłymi latami. W 2007 roku odpowiedziało tak 10 proc. badanych, a dwa lata temu 4 proc. — mówi ekspertka z Demos Polska.

Pracownicy nie wiedzą, ile pracodawcy wydają na ich szkolenia. Na pytanie, jaka cena byłaby rozsądna za jeden dzień szkolenia z umiejętności, na których najbardziej im zależy, najczęściej wskazywali 20-49 zł (w rzeczywistości średnia cena za dzień szkolenia zamkniętego to aż 3657 zł, a otwartego — 597 zł).

Szkolenia firmowe

Co pracodawców skłania do wysyłania pracowników na kursy? Przede wszystkim chodzi o wzrost wydajności pracy (48 proc.) i dbałość o rozwój zatrudnionych (37 proc.). Szkolenia to także sposób motywacji (15 proc.) i element budowania wizerunku dobrego pracodawcy (14 proc.). Ale aż 9 proc. firm chce po prostu wyrobić normę szkoleniową.

— Jeśli wizerunek i motywacja to jedyne powody inwestowania w szkolenia, to nie jest to najlepsza forma inwestycji. Firmy powinny motywować ludzi poprzez dobre zarządzanie i doskonalenie kultury organizacyjnej. Opieranie się na obrazie firmy, która szkoli, to działanie na krótką metę — komentuje Tomasz Olejnik.

Najczęściej w 2007 r. wysyłały pracowników na szkolenia instytucje budżetowe (47 proc.), przedsiębiorstwa państwowe (21 proc.) i firmy prywatne (17 proc.). Po 48 proc. respondentów brało udział w szkoleniach wewnętrznych prowadzonych przez osoby zatrudnione w firmie lub w zewnętrznych, organizowanych przez firmy szkoleniowe.

Dorota Czerwińska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Czerwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu