Pytanie Czytelnika „Pulsu Biznesu":
Pracuję w agencji reklamowej w charakterze producenta, ale chciałbym się usamodzielnić. Czy jest możliwość sfinansowania zakupu potrzebnego sprzętu tzn. komputera, oprogramowania, auta, itp.?
Odpowiada Natalia Wojciechowska, konsultant ds. funduszy unijnych w Europejskim Centrum Przedsiębiorczości:
Pieniądze można pozyskać z różnych źródeł, w zależności od miejsca zamieszkania i wartości inwestycji. M.in. w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych dla poszczególnych województw. Wartość dotacji w przypadku mikroprzedsiębiorcy wynosi 60-70 proc. kosztów kwalifikowanych. Jednak w wielu województwach (np. w mazowieckim) pieniądze z tej puli zostały już w całości rozdysponowane. Barierą może być także minimalna wartość inwestycji, np. w ostatnim konkursie dla przedsiębiorców sektora MŚP na Mazowszu minimalna wartość kosztów kwalifikowanych w projekcie wynosiła 500 tys. zł.
Inną możliwością są dotacje z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, działanie 3.1.2 „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw”. Dzięki nim można pokryć do 50 proc. kosztów kwalifikowanych. Warunkiem jest zarejestrowanie działalności gospodarczej na obszarach wiejskich. Najbliższy nabór wniosków będzie w przyszłym roku.
Jeśli potrzeby inwestycyjne nie są duże, warto skorzystać ze szkolenia dla przyszłych przedsiębiorców dofinansowanego z UE. Obecnie na rynku dostępnych jest ich bardzo dużo. Najlepsi uczestnicy otrzymują po 40 tys. zł na założenie własnego biznesu. Warunkiem zapisania na takie szkolenie często jest posiadanie statusu bezrobotnego.
W ramach unijnych dotacji możliwe jest uzyskanie dofinansowania do zakupu samochodu. Aby jednak wydatek został uznany za kwalifikowany należy wykazać, że pojazd jest faktycznie niezbędny do realizacji projektu.
Czy są dotacje na agencję reklamową?
Chcesz zdobyć dotacje ale nie wiesz jak? Masz wątpliwości, który konkurs jest dla Twojej firmy? Wyślij pytanie na [email protected]. Zdobędziemy dla Ciebie odpowiedź eksperta.