Czym jest ten CSR

24-09-2012, 00:00

Małe i średnie firmy stosują społeczną odpowiedzialność na wyczucie

Edukacji o założeniach strategii CSR wymagają przede wszystkim małe i średnie firmy, które realizują ją jedynie intuicyjnie.

Rosnąca liczba konferencji, spotkań i publikacji poświęconych tematyce odpowiedzialnego biznesu (CSR, Corporate Social Responsibility) w Polsce sprawiła, że interesują się nią już nie tylko firmy o międzynarodowym zasięgu, ale także mniejsze spółki. Eksperci uważają, że robią to najczęściej zupełnie nieświadomie.

Zestaw profitów

Koncepcja CSR obejmuje działania na rzecz społeczeństwa i środowiska naturalnego, jednak przynosi ona wiele korzyści samej firmie, która się w nie angażuje.

— Buduje jej pozytywny wizerunek w oczach klientów, dostawców, pracowników, społeczności lokalnych i mediów — tłumaczy Jolanta Osiak z firmy M&M Consulting.

Jej zdaniem, przedsiębiorstwo zyskuje w ten sposób zaufanie i wzmacnia swoją wiarygodność. — Wzrasta też jego przewaga konkurencyjna, co sprzyja zyskiwaniu nowych klientów, partnerów i inwestorów — dodaje specjalistka M&M Consulting.

O profitach mówią także ci, którzy postawili na odpowiedzialny biznes. Dzięki współpracy z organizacjami charytatywnymi, w tym z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy, firma Eniro Polska zmotywowała zespół i umocniła swoją pozycję.

— Pojawiamy się w mediach, a za ich pośrednictwem także w świadomości konsumentów. Koszt jest znacznie mniejszy niż w przypadku tradycyjnej reklamy — mówi Iwona Dziedzic-Gawryś, specjalista ds. PR w Eniro Polska. Na dodatkowe zyski wskazują przedsiębiorstwa zaangażowane w działalność proekologiczną.

— Wprowadzenie domyślnego drukowania dwustronnego i e-faksów pozwoliło spółce Raben Transport zmniejszyć zużycie papieru z 8,03 kg na pracownika w 2010 r. do 1,88 kg rok później — tłumaczy Marta Szymborska, lider CSR Grupy Raben.

Należąca do tej Grupy firma FreshLogistic dzięki zastosowaniu w magazynach oświetlenia typu LED ograniczyła natomiast zużycie energii elektrycznej o 16 proc. Na ekologię postawiła także firma 3M. — W ramach programu 3P — Pollution Prevention Pays w ciągu 37 lat wprowadziła 8,1 tys. innowacji, co dało jej 1,4 mld USD oszczędności — mówi Magdalena Mochoń z firmy Deloitte.

Odpowiedzialna załoga

Eksperci podkreślają, że skuteczność działań CSR zależy przede wszystkim od pracowników firmy.

— Ludzie są jej „ambasadorami”, dlatego powinni nie tylko rozumieć cele strategii, ale także utożsamiać się z nimi — twierdzi Jolanta Osiak. Ich obowiązkiem jest udział w dyskusjach na temat odpowiedzialnego biznesu, zgłaszanie nowych pomysłów i zadawanie pytań.

Cele CSR pracowników Grupy Raben w Polsce są wpisane w ocenę ich kompetencji. Firma wysyła im ekologiczne newslettery, promujące ograniczenie zużycia surowców zarówno w pracy, jak i w domu. Według Marty Szymborskiej, uświadomienie załodze problemu to podstawa.

— Tłumaczymy pracownikom, że pozornie niewielkie koszty, pomnożone przez ich liczbę zdarzeń mogą przynieść zaskakująco wysokie wydatki. Badania prowadzone wewnątrz Grupy Raben pokazały, że 10 proc. zatrudnionych nie wyłącza użytkowanego sprzętu przed opuszczeniem biura — wyjaśnia Szymborska.

Nieświadomi

Zdaniem Jolanty Osiak, działania CSR służą do kreowania wizerunku przede wszystkim dużym koncernom z branży chemicznej i energetycznej, które poprzez swoją działalnośćbardzo oddziałują na środowisko naturalne. Zaznacza, że małe i średnie firmy również realizują strategie odpowiedzialnego biznesu, jednak często o tym nie wiedzą.

— Wiele z nich nie zna pojęcia CSR. Może to być wynikiem niezatrudniania specjalistów odpowiedzialnych za ten proces — mówi Jolanta Osiak. Eksperci uważają, że rola odpowiedzialnego biznesu szczególnie w dziedzinie działań na rzecz środowiska będzie zyskiwała na znaczeniu.

— Choć w Polsce dużo trudniej niż w Europie Zachodniej pozyskać publiczne środki na proekologiczne projekty, to świadomość ekologiczna jest u nas dużo wyższa niż np. na Ukrainie. Poza Kijowem trudno tam np. znaleźć firmę odbierającą odpady — dodaje Marta Szymborska. Wszystko wskazuje na to, że o rozwój CSR w naszym kraju zadbają także media.

— W tym roku po raz pierwszy w ramach listy 500 największych polskich firm, publikowanej corocznie przez tygodnik „Polityka”, przyznano również nagrody dla przedsiębiorstw społecznie odpowiedzialnych — dodaje Marta Szymborska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Czym jest ten CSR